شهرک های صنعتی قم سال ها است که از نبود یک زیرساخت ایمن و مطلوب می سوزد و دود این آتش وخسارتهای آن در چشم آتش نشانی قم می رود.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ شاید تعجب آور باشد که در دل استان کوچکی مانند قم ۷ شهرک مهم و استراتژیک صنعتی و هم چنین ۴ ناحیه صنعتی فعالیت دارند و این شهرکها در کشور هم جایگاه مهم وظرفیت های بالای اقتصادی دارند اما با توجه به این همه ظرفیت های بالای اقتصادی سالیانی است به لحاظ ضعف تجهیزات ایمنی مطلوب می سوزند.

نبود تجهیزات ایمنی و اطفای حریق و هم چنین تجهیزات آتش نشانی مطلوب و جایگاههای امداد و نجات در کنار این شهرک های صنعتی؛ به مرور گزارش هایی از حوادث  و فاجعه های ناگوار آتش سوزی از این شهرک ها مخابره شده است که اگر بخواهیم دقیق به این حوادث تامل کنیم خطرناک ترین و فجیع ترین آتش سوزی صورت گرفته آتش سوزی شهرک شکوهیه بود که در حادثه آتش‌سوزی کارخانه صنایع شیمیایی شهرک صنعتی شکوهیه، بیش از ۲۵ میلیارد ریال به تاسیسات و شبکه توزیع برق استان خسارت وارد شد.

اما آن چه که جای تامل بیشتری در حادثه آتش سوزی شهرک شکوهیه دارد این است که به دلیل نبود تجهیزات ایمنی و حتی اورژانس و هم چنین جایگاه امداد و نجات با وجود دوری مسافت این شهرک از شهر ، آتش نشانی قم مامور اطفای این حریق ناگوار بود آتشی که آدمی را به محض دیدن آن یاد انفجار های تروریستی انداخت .

راس ساعت ۶ و ۲ دقیقه صبح ۱۲ اردیبهشت ماه امسال بود که حادثه حریق در یکی از واحدهای صنعتی واقع در شهرک صنعتی شکوهیه رخ داد حادثه ایی که در آن  ۲ خودرو عملیاتی آتش‌نشانی و تعدادی از خودروهای شخصی دچار حریق شدند؛ در این حادثه دو آتش‌نشان به دلیل سوختگی به بیمارستان اعزام شدند که یکی از آتش‌نشانان پس از دریافت خدمات پزشکی از بیمارستان مرخص شد و دیگری به دلیل شدت سوختگی در یکی از مراکز درمانی قم بستری شد .

طبق برآورد آتش نشانی شهر قم میزان خسارت وارده به آتش نشانی حین انجام ماموریتی که در حیطه و مسئولیتش هم نبوده ۲۰ میلیارد تومان است حال از فرسودگی تجهیزات که بگذریم شهرک صنعتی شکوهیه قم در ۱۲ کیلومتری محور قدیم قم – تهران در زمینی به مساحت بیش از یک‌هزار هکتار واقع شده است که با وجود این همه مسافت چگونه ممکن است آتش نشانی شهر قم برای ماموریت به این شهرک ها اعزام شود؟ مگر ماموریت اطفای حریق در حیطه مسئولیت آتش نشانی شهر قم است؟ هزینه های ناشی از خسارتهای وارده چه انسانی و چه تجهیزات را چه نهادی می تواند عهده دار شود؟

این ها سئوال هایی است که باید مدیریت شرکت شهرکهای صنعتی پاسخ دهد چرا که با توجه به فعالیت واحدهایی که در زمینه فولاد فعالیت دارند هر زمان ممکن باید در شهرکهای صنعتی منتظر انفجار و یا بمب در حال انفجاری باشیم که حاصلش بلیعده شدن تولیدات ناخالص ملی و خسارت به تجهیزات و نیروی انسانی آتش نشانی شهر قم می رود و با توجه به مسافت طولانی در اجرای ماموریت اورژانس و آتش نشانی نه تنها خسارت آتش سوزی چه مالی و چه انسانی بیشتر می شود در مقابل آن هم ممکن است حادثه ایی در شهر قم رخ دهد و باید سئوال کرد مگر آتش نشانی چه میزان تجهیزات و نیروی انسانی دارد ؟

اگر در هرکدام از این ۷ شهرک صنعتی حادثه ایی رخ دهد و به موقع عملیات اطفای حریق انجام نشود، کارگرانی که در آتش گیر افتاده‌اند، زنده زنده می‌سوزند؛کارگرانی که در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی مامور چرخیدن چرخ اقتصاد هستند در درجه‌ی اول، رعایت نکات و در درجه‌ی دوم، اطفای حریق در اسرع وقت، امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

در چارچوب ماده ۹۱ قانون کار، کارفرما برای تامین حفاظت، سلامت و بهداشت کارگران از طریق ارائه‌‌ی آموزش‌های ایمنی، تامین وسایل حفاظت از جان نیروی کار، رعایت الزام‌های آیین نامه‌های ایمنی و بهداشت کار مسئول است.

در شهرک های صنعتی استان قم؛ در بسیاری از موارد کارفرمایانی هستند که با رعایت نکردن آیین نامه های حفاظت فنی مربوط به مولد بخار و دیگ های آب گرم کوره های ذوب و ریخته گری به ویژه در واحدهای فعال در زمینه فولاد و علاوه بر آن رعایت نکردن اصول استانداردهای لازم زمینه انفجاری بزرگ فراهم است.

 در این میان چه خانواده هایی هستند که باید در سوگ عزیزان خود نشسته و یا در سوگ فرزند؛ همسر و پدر خود سوگوار باشد پس طبق این ضرب المثل ایرانی « علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد» لذا پیشگیری از رخ دادن حوادث باید در ضمن رعایت نکات ایمنی از سوی واحدهای صنعتی درخصوص تجهیزات ایمنی و زیرساخت مطلوب ایمن در این شهرکها فراهم شود.

شهرکهای صنعتی قم با ضعف زیرساخت ایمنی روبرو هستند

مدیرکل مدیریت بحران استان قم می گوید: شهرک‌های صنعتی در سال‌های اخیر توسعه زیادی داشته است، اما در حال حاضر زیرساخت‌های ایمنی شهرک‌های صنعتی متناسب با توسعه عمرانی آن نبوده است؛در این شهرک‌ها توسعه تأسیسات، بعداً اضافه‌شده است درحالی‌که باید واحدها ایمنی لازم را داشته باشد، در این راستا صنعت و معدن نیز باید فعال‌تر عمل کند.

محسن اوروجی می افزاید: زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی در قم باید تقویت شود، در شهرک صنعتی، خودروی آتش‌نشانی و اورژانس فعال است اما به‌اندازه کافی نیست، اما باید پشتیبانی شوند.

آتش نشانی قم مسئولیت اطفای حریق آتش سوزی شهرکهای صنعتی را ندارد

آتش نشانی شهر قم که در جریان آخرین آتش سوزی بزرگ رخ داده در شهرک شکوهیه به خودروی آن خسارت وارد شده و دو نفر از آتش نشانان هم مصدوم شدند از نبود امکانات و زیرساخت لازم ایمنی برای شهرکهای صنعتی قم انتقادو وجود ریسک بالای آتش سوزی و انفجارهای مهیب با خسارتهای بسیار بالای جانی و مالی هشدار داد.

شهرکی از گذشته ارث بردیم که ایمنی مناسبی ندارد

رئیس اداره کل بهداشت و ایمنی سازمان صنعت؛معدن و تجارت استان قم در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین درارتباط با مشکلات و چالش های موجود بر سر راه نبود ایمنی مناسب در شهرکهای صنعتی می گوید: ما تقریبا شهرکی را از گذشته های دور ارث بردیم که ۲۵ سال پیش بدون در نظر گرفتن مسائل ایمنی شهرکی ساخته  و فعالیت می کند.

وضعیت ایمنی شهرکهای صنعتی مناسب نیست

سید ناصرامیرحسینی می افزاید: بدون در نظر گرفتن موارد ایمنی بسیاری از واحدهای ما پایان کار پروانه بهره برداری دارند وضعیت ایمنی شهرکهای صنعتی مناسب نیست از سال ۹۸ سالی یکی دوبار آتش سوزی هایی دراین شهرک ها رخ می داد ما واحد به واحد موارد مورد نیاز را بررسی کردیم کمیته ایمنی و بهداشت را تشکیل دادیم که دستگاههای اداره کل تعاون؛ کار؛ رفاه و امور اجتماعی و شرکت شهرکهای صنعتی و هم چنین مرکز بهداشت وسازمان صمت اضلاع این کمیته هستند.

به گفته وی؛ وظیفه احصای واحدهای پر خطر با ریسک بالا بود که ۶۰ واحد مورد بررسی و احصا قرار گرفت و ۳ روز در هفته موارد ایمنی و بهداشتی و محیط زیستی را شناسایی و طی نامه هایی به دستگاههای مرتبط ارجاع وموارد را به واحدها تذکر داده و از این طریق درصد آتش سوزی ها هم کاهش یافت.

وی در ادامه می افزاید: در گذشته در شهرکهای صنعتی استان شاهد بروز آتش سوزی های مهیبی بودیم ولی اکنون این آتش سوزی ها تنها در موارد جزیی ودر حد معمولی رخ داده است .

رئیس اداره کل بهداشت و ایمنی سازمان صنعت؛معدن و تجارت استان قم عنوان می کند: زیرساخت هایی که از قبل برای این شهرکها در نظر گرفته شده مناسب نیست و با توجه به این که سالها هم برنامه ریزی شده متناسب با ظرفیت شهرک نیست آتش نشانی شهر قم هم اگر بخواهد در زمان حادثه اقدامی انجام دهد به دلیل مسافت زیاد زمان بر است هم چنین در حیطه وظیفه اتش نشانی شهر قم نیست که از تجهیزات خود در خارج از محدوده استفاده کند.

جعفری می افزاید: کمبود تجهیزات اطفای حریق در سطح ملی در شهرکهای صنعتی وجود دارد شرایط طوری است که نه شرکت شهرکهای صنعتی و نه واحد تولیدی و نه دولت دقیقا با توجه به کمبود بودجه می تواند در زیرساخت ایمنی شهرکها با توجه به گسترش آنها کاری کند.

وی عنوان می کند: در کل در شهرکهای صنعتی قم ۵ ماشین آتش نشانی وجود دارد که ۲ ماشین آن ماشین آلات بزرگ و ۳ ماشین آتش نشانی کوچک است.

شهرکهای صنعتی باید به تجهیزات ایمنی و امدادی مجهز باشند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین در زمینه ریسک آتش سوزی های شهرک های صنعتی قم می گوید: طبق قانون شهرکهای صنعتی وشهرهای اقماری باید خود به تجهیزات ایمنی و امدادی مجهز باشند اکنون قم به یک شهر صنعتی تبدیل شده و با وجود واحدهای صنعتی مستقر در آن ریسک بالایی در زمینه آتش سوزی دارند.

عباس جعفری می افزاید: باید شرکت شهرکهای صنعتی خود را موظف به فراهم کردن تجهیزات و زیرساخت ایمنی در شهرکها بداند ولی مشاهده می شود با هر حادثه ایی از آتش نشانی قم درخواست کمک می کنند و با وجود تعداد حوادث توان عملیاتی را می گیرد.

به گفته وی؛ شرکت شهرک‌های صنعتی باید طبق قانون دارای ایستگاه‌های آتش نشانی مجهز بوده، ایمن‌سازی را انجام داده و در پی آن نیز از کارخانه‌ها و صاحبان صنایع درخواست توجه به اصول ایمنی را داشته و آموزش لازم را به آنان بدهد؛آتش‌نشانی شهرداری قم در مواقع خاص به دستور مدیریت بحران برای کمک‌رسانی به این حوادث ورود کرده و هر دفعه شاهد خسارت‌هایی هستیم.

خسارت ۲۰ میلیاردی آتش نشانی نتیجه ورود به شهرک شکوهیه و اطفای حریق اخیر

مدیرعامل سازمان آتش نشانی قم در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اشاره به خسارتهای وارده بر اثر مسئولیت اطفای حریق شهرکهای صنعتی استان به ویژه حادثه اخیر در شهرک شکوهیه بیان می کند: ما وظیفه خدمت رسانی در شهر قم را داریم در جریان حادثه اخیر شهرک شکوهیه ما ۲۵ دستگاه به همراه ۴۵ نفر نیروی انسانی را اعزام کردیم که دو نیروی ما مصدوم شدید و یک خودروی ما دچار حادثه شد و ۲۰ میلیارد تومان خسارت وارد شد.

جعفری عنوان می کند: چارچوب اصلی فعالیت ما خدمات شهری تعریف شده است در مواقع قانونی اعزام نیرو برای ما مشکل ساز است ؛نیروهای آتش‌نشان همیشه در جاهایی که خارج از مصوبه قانونی بوده خدمات می‌دهند و جانشان تهدید می‌شود و در حادثه اخیر نیز ۲ نفر مصدوم شدند که یکی از آنان دچار حدود ۴۰ درصد سوختگی بوده و در بیمارستان بستری است.

وی می افزاید: وظیفه شهرداری ارائه خدمت به مردم داخل شهر است، ولی متاسفانه به خاطر نبود امکانات تخصصی در شهرک‌های صنعتی اطراف شهر قم، اعزام نیرو داریم و به‌نوعی از جیب مردم نیز هزینه می‌شود.

وضعیت مطلوب قم در زمینه تجهیزات آتش نشانی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی قم در بخش پایانی گفت گوی خود با اشاره به وضعیت تجهیزات آتش نشانی قم بیان می کند: آتش نشانی قم با جهش بالایی در زمینه تجهیزات آتش نشانی  وهم چنین نیروی انسانی روبرو است ما ۱۰۰ خودروی آتش نشانی داریم ودر زمینه تجهیزات جایگاه خوبی داریم.

جعفری عنوان می کند: اما چالشی که با آن روبرو هستیم این است که قم دارای رتبه ۵ در زمینه بلند مرتبه سازی دارد و در این ارتباط نیز نیاز به تجهیزات لازم در زمینه بلندمرتبه سازی دارد با توجه به این که شهر قم یک شهر زائر پذیر و گردشگر پذیری است و در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار داریم تصادفات زیادی در این محورها رخ می دهد که باید از نظر تجهیزات و نیروی انسانی بیشتر تامین شویم.

  • نویسنده : هیفا پردل