بعد از سال ها فراموشی میدان مطهری از قدیمی ترین و مهم ترین میدان های شهر قم اکنون با اصلاح هندسی و دیوار نگارهای بسیار زیبا برای گردشگران و زائران خودنمایی می کند.

به گزارش پردیسان آنلاین؛معابر ، میدان های اصلی شهر حلقه های ارتباطی بناها و فضاهای شهری به شمار می روند اگر بر زیبا سازی سیما و منظر آن توجه شود می تواند بر نشاط بصری و اجتماعی شهروندان تاثیر مثبت داشته باشند. ورودی های شهر، میدان های مهم با یک اصلاح هندسی، دیوار نگاری و حذف تابلوهای اضافه و فرسوده و بناهای مخروبه از آن می تواند چهره ای زیبا به شهر داده و به طبع آن نشاط اجتماعی را برای شهروندان به ارمغان آورد .
حال اگر آن شهر یک کلانشهر گردشگر پذیر و مقصدی برای زائران داخلی و خارجی در طول سال باشد آن هم مانند شهر قم دومین شهر مذهبی کشور سیما و منظر شهر تاثیر آن بر زائران و گردشگران طور دیگری تعبیر می شود احساس آرامش خاطر، نشاط و وجود حس سرزندگی از نیازهای روحی هر انسانی است که این مهم از وظایف مدیریت شهری در زیبا سازی سیما و منظر شهری خلاصه می شود.
اما بر عکس این نکته هم می توان وجود انبوهی از فضاهای دل مرده، سرد و بی‌روح در شهرها تحت تاثیر ناهمگونی و آلودگی‌های بصری ؛ وجود تابلوهای اضافی و فرسوده که به دور از هر گونه زیبایی و مطلوبیت، می تواند نشاط اجتماعی را از شهروندان آن کلانشهر گرفته و برای زائران و مسافران ورودی خاطره ای ناخوش به همراه داشته باشد.
مدیریت شهری قم طی سال های اخیر برای زیبا سازی سیما و منظر شهری قم و ورودی ها و معابر تلاش های مطلوبی داشته از دیوارنگاری ها ،روشنایی زیبا و هم چنین کاشت گل های زییا و ایجاد فضای های سبز شهری چهره شهر قم را برای شهروندان زیبا و به دنبال آن نشاط اجتماعی و زیبایی بصری را برای گردشگران و مسافران ورودی به قم به ارمغان آورده است.
شهرداری منطقه ۷ که بر هسته مرکزی شهر قم تمرکز و توجه دارد اخیرا با ابتکاری قدیمی ترین واستراتژیکی ترین میدان شهر قم معروف به میدان مطهری که مهم ترین حلقه وصل کننده معابر به اطراف حرم مطهر است در حالی که طی چندین سال فراموشی و بی توجهی چهره ای نازیبا از آن ساخته بود اینک با زیبا سازی، دیوارنگارهای زیبا و اصلاح هندسی و کاشت گل های زیبا چهره ای زیبا یافته است که تاثیر مثبتی بر شهروندان قمی و هم چنین زائران به همراه داشته است و جا دارد مدیریت شهری گام بیشتری در این زمینه بردارد.

هسته مرکزی شهر نیاز به توجه و زیبایی بصری

یک شهروند قمی که طبق گفته او چهره اطراف حرم و هم چنین هسته مرکزی نیاز به زیبایی بیشتری دارد می گوید: هسته مرکزی و اطراف حرم مهم ترین مکان هایی هستند که باید بر زیباسازی آن تلاش شود منکر تلاش و اقدامات مطلوب شهرداری نیستیم ولی باید بیشتر بر این مکان ها توجه شود مانند شهر مشهد که اطراف بارگاه حرم حضرت امام رضا علیه السلام با اقدامات فرهنگی و زیبا سازی و گل آرایی زیبا شده است.
محمد یکتایی می افزاید: در کنار پیاده راه سازی باید به زیبا سازی هم توجه شود برخی اضافاتی در این مکان ها دیده می شود که باید حذف گردد .

میدان مطهری میدانی قدیمی ولی فراموش شده

یک شهروند دیگری با اشاره به غفلت از مهم ترین میدان های شهر قم بیان می کند: میدان مطهری از میدان های قدیمی شهر قم است اما سالیانی به بهسازی آن بی توجهی شده بود اخیرا شهرداری با دیوارنگاری های زیبا چهره خاصی به میدان داده ولی باید این قبیل اقدامات در هسته مرکزی شهر بیشتر دیده شود ما در طول سال میزبان زائر هستیم که چهره شهر هم برای شهروندان و هم برای زائران تاثیر منفی خواهد گذاشت.

تمرکز شهرداری منطقه ۷ بر بهسازی هسته مرکزی

شهرداری منطقه ۷ در گفت وگویی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: شهرداری منطقه ۷ و مدیریت شهری نگاه وِیژه ای به هسته مرکزی دارد لذا طی سالیان اخیر در بحث مشکلات حاد ترافیکی پروژه های مهمی را در دست اقدام و اجرا دارد از جمله پروژه مهم میدان نماز و جمهوری به سمت حرم اجرا شده و تا حدودی فاز پنجم تملک در این پروژه رسیدیم.
محمد رمضانی می افزاید: پروژه مهم عمار یاسر که بیش از ۵۰ سال بی تکلیف بود با هم دلی صورت گرفته با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان از سال ۱۴۰۰ تاکنون تملک در آن صورت گرفته و پروژه تا دورشهر به پایان می رسد. پارکینگ شرقی حرم با انعقاد قرارداد با سرمایه گذار در حال اجرا است و با این پروژه مشکلات و چالش های شهر برطرف می شود.

زیباسازی میدان مطهری بعد سالیانی غفلت

شهردار منطقه ۷ در ادامه گفت وگوی خود به زیبا سازی بصری میدان مطهری اشاره و بیان می کند: پروژه میدان مطهری در زمان اجرای مترو به مدت ۱۰ سال بدون تکلیف مانده بود براساس طرح و مصوبه اصلاح هندسی و زیباسازی آن در دستور کار قرار گرفت و برای آن فضای محدود سبز و گل و گیاه هم در نظر گرفته شده در حالی که خاکریزی آن انجام شده کاشت آن به دلیل فصل گرما اندکی تاخیر در آن صورت گرفته و در فصل خاصی این فضای سبز این میدان نیز تکمیل می شود.
رمضانی اظهار می کند: در حالی که زمانی این میدان که جزو میدان های مهم و قدیمی شهر بود چهره نازیبا داشت وبا وجود ایستگاه منوریل دیوار های مخروبه ای بود دیوار آن با دیوارنگاری های زیبا نقاشی و برای آن بیش از ۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است .سازمان بهسازی و زیبا سازی شهرداری نیز برای اصلاح هندسی بیش از ۱۴ میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرده است .
وی می افزاید: ۹۰ درصد مراسم های مذهبی و مناسبت های فرهنگی و دینی شهر قم در منطقه ۷ تمرکز دارد به دلیل نزدیکی به حرم مطهر، اجتماعات در این هسته بیشتر است هم چنین بیوت علما و مراجع در این منطقه است .

فضاهایی که زیبایی بصری را از سیما و منظر شهرها ربوده است

یک کارشناس اجتماعی می گوید: امروزه برخی فضاهای دل مرده و اعتشاشات بصری در برخی فضاهای شهری باعث شده است تا چهره‌ای ناخوشایند و نامطلوب برای مخاطب و شهروندان ترسیم کند در حالی که احساس آرامش خاطر، نشاط و وجود حس سرزندگی یکی از نیازهای روحی انسان و مهم‌ترین شاخص کیفیت فضاست.
سید رضا میرحسینی می افزاید: از آنجایی که برخورداری از محیط زیبا و سالم حق هر انسانیست ، شهروندان نباید بین حوزه خصوصی و عمومی زندگی‌شان تفاوتی قائل باشند از جمله اقداماتی که شهروندان می توانند برای داشتن شهری زیبا، مشارکت کرده و شهرداری را یاری نمایند این است که مراکز تجاری، شرکت‌ها و مغازه داران تبلیغات و بروشورها را در جایگاه‌های مشخص و تعیین شده از سوی شهرداری نصب نمایند و از نصب و توزیع تراکت یا بروشور غیرقانونی در سطح منطقه خودداری نمایند .
به گفته وی؛ نصب تابلوهای نازیبا و اضافه ، شعارنویسی و هم چنین نصب تبلیغات نازیبا در میدان های مهم شهر می تواند زیبایی را از سیما و منظر شهر برداشته و نشاط را از شهروندان بگیرد اما در شهری مانند قم که در فصول سال میزبان زائران داخلی و خارجی است باید مدیریت شهری چهره شهر را انچنان زیبا و بهسازی کند که خاطره ای خوش در ذهن زائر فراهم کند هم چنین برای مجاوران هم نشاط اجتماعی و آرامش خاطر همراه داشته باشد شهروندان هم در افزایش زیبایی سیما و منظر شهر نقش مهمی دارند.

  • نویسنده : هیفا پردل