ورودی کلانشهرهایی مانند قم که از شهرهای گردشگر پذیر کشور است می تواند حکم شناسنامه هویتی وشخصیت کلانشهر قم باشد لذا بهسازی و فضا سازی این ورودی ها حکم سرعت گیرهایی برای جذب گردشگران و مسافران به سمت شهر قم را دارند.

به گزارش پردیسان آنلاین ؛ از آنجا که ورودی شهر بیان کننده و شناسنامه عینی هویت و شخصیت شهر به حساب می‌آید اولین نقاطی هستند که بیشتر مسافران با آن برخورد دارند بخش عمده تصویر شهر، در لحظه ورود به شهر شکل می‌گیرد، لذا پرداختن به مسئله ورودی شهر و توجه به کیفیت خوانایی امری اجتناب ناپذیراست.
در کلانشهری مانند قم که از آن به عنوان دومین شهر گردشگری مذهبی کشور یاد و از سویی در حلقه اتصال ۱۷ استان دیگر قرار دارد فضاسازی ورودی های آن می تواند در واقع شناسنامه هویت و شخصیت شهر قم و در واقع تاثیر بصری زشت و یا زیبایی در ذهن مسافر و یا گردشگر نسبت به کلانشهر قم به وجود آورد.
با نگاهی به گذشته و ساختار شهرها در می یابیم که ورودی ها نقش عمده ای در شخصیت بخشی به شهر ایفا می کردند و تصویر برجسته شهر را می ساختند؛ در گذشته ورودی شهر، مفصل اتصال دهنده فضای مصنوعی داخل و فضای طبیعی خارج شهر بود. برهم خوردن سلسله مراتب فضایی در نظام کالبدی شهرها به دلیل مدرنیزه شدن، فضاهای ورودی شهر را دچار بی هویتی و نابسامانی کرد.
نخستین فضای برخورد مسافران با شهر ورودی آن است، این فضا باید در شکل گیری خاطرات جمعی و تصورات ذهنی آنها موثر باشد. با مشاهده استخوان بندی شهرهای قدیم ایران می توان دریافت که ورودی شهر یکی از اجزای استخوان بندی شهر بودند که در امتداد آن واقع شده و بیرون شهر را به داخل آن پیوند می دادند.
بنابراین فضای ورودی شهر باید به مسافر خدمت رسانی نماید و آگاهی و اطلاعات کافی در مورد آنچه که پیش رو هست در اختیارشان بگذارد. فضایی پویا، فعال و انعطاف پذیر بوده و در فعالیت های روزمره شهر حضور یابد و فضایی برای اجماع مردم در آیین های ملی و مذهبی باشد.
شهر قم از کلانشهرهای مهم کشور است که باید در ورودیهای آن که حکم قلاب برای جذب بصری مسافر و گردشگر دارد در حین ورود ساختار فرهنگی، تاریخی، هویتی و مذهبی این شهر را در ذهن مسافر و زائر فراهم کند .

انتقاد استاندار از وضعیت ورودی های شهر قم
استاندار قم با اشاره به ایرادهایی که در هفت نقطه ورودی شهر قم دیده می‌شود، گفت: در این ورودی‌ها جز تبلیغات تجاری هیچ نماد فرهنگی و مذهبی نداریم.
سید محمد آقامیری چندی پیش در همایش هفته گردشگری در سالن همایش‌های بین المللی شهرداری قم اظهار داشت: ورودی‌های قم ایرادهای زیادی دارد و از این رو اخیراً جلسه‌ای با سازمان راهداری کشور داشتیم و اعتبار خوبی برای ساماندهی این ورودی‌ها در نظر گرفته شده است.
استاندار قم بیان کرد: وظایفی در حوزه صنعت گردشگری وجود دارد که نیازمند سرمایه گذاری است و هر چه در این صنعت هزینه کنیم بهره‌های مادی و معنوی بیشتری نصیب ما خواهد شد.
وی افزود: اگر گردشگری در نگاه تفریح و تفرج باشد پنجره کوچکی است و پنجره بزرگ‌تر و در حقیقت دروازه‌ای بزرگ‌تر به گردشگری شامل انتقال و صدور فرهنگ‌ها است و باید از طرق گردشگری فرهنگ را به کشورهای دیگر منتقل کنیم.
استاندار قم عنوان کرد: توجه به المان‌ها و نمادها در کشورهای مختلف بسیار مهم است و موضوع وطن پرستی در بسیاری کشورها با نمادی در میادین اصلی شهر مورد توجه قرار گرفته است و باید عنوان کرد که زمانی که ما یک واقعه فرهنگی را می‌بینیم پشت آن دنیایی از فرهنگ خوابیده است.
وی افزود: نباید نگاه لحظه‌ای به وقایع داشته باشیم و هر نماد و المان فرهنگی یا مذهبی بسیار مهم است تا بتوانیم فرهنگ و تفکر خود را به گردشگران انتقال دهیم.

تلاش مدیریت شهری برای بهسازی ورودی های محدوده شهر قم
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با اشاره به این که شهر قم یک شهر زائر پذیر است مدیریت شهری قم برای بهسازی و زیبا سازی سیما و منظر ورودی های شهر قم اقدامات مطلوبی را انجام داده در این زمینه عنوان کرد : با توجه ورود سالانه بیش از چند میلیون زائر به شهر قم طی سال های اخیر اقدامات خوبی در حوزه سیما و منظر ورودیهای شهر قم صورت گرفته از جمله در محدوده بلوار قلعه کامکار به سمت جعفریه که به دلیل ساخت و ساز نامتوازن چالش هایی داشتیم و مسافران ورودی اغلب از استان های غربی بودند توانستیم در این ورودی فضای سبز مطلوبی احداث نماییم.
پیام جوادیان افزود: سازمان سیما و منظر فضای سبز شهرداری قم در بزرگراه امام علی (ع) فضای سبز ایجاد کرده و در بلوار قلعه کامکار با توجه به محدودیت آب و خاک فضای سبز جذابی را احداث و در بحث نورپردازی خیابان شاه ابراهیم (ع) اقدامات مطلوبی را انجام دهیم.
به گفته وی؛ با ارزش نهادن به شهدا و تکریم بحث ایثار و شهادت از سوی مدیریت شهری تصاویری از شهدا و پلاک هایی از شهدا در ورودیهای مطرح شهر قم احداث شده است در ورودی شهر تهران در زمینه نورپردازی اقدامات خوبی صورت گرفته است هم چنین در تقاطع ۷۲ تن به سمت مسجد مقدس جمکران و تقاطع خرمشهر نیز فعالیت های بهسازی و فضا سازی خوبی صورت گرفته است .
جوادیان در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهارداشت: تقاطع امامزاده جمال الدین (علیه السلام) نیز اقدامات خوبی از سوی سازمان سمیا و منظر و فضای سبز شهرداری قم انجام گرفته از جمله بحث فضای سبز شهری آن که حدود ۳۰ هزار متر مربع فضای سبز جدید احداث شده وکاشت نهال های کم آبردر این محدوده صورت گرفته است . در بحث ورودی بلوار امام رضا علیه السلام هم که بیشتر به خیابان اراک مطرح است برنامه های خوبی برای بهسازی صورت گرفته است.
این مسئول در ادامه با اشاره به ادغام سازمان فضای سبز و سیما و منظر با یکدیگر گفت: بعد از ادغام از ظرفیت هنرمندان حوزه گرافیکی و هنرهای تجسمی بهره گرفتیم تا آن را برای بهسازی وفضا سازی محدوده شهر قم استفاده کنیم بحث نورپردازی شهر برای ما اهمیت داشت تا جایی که در بلوار پیامبر اعظم(ص) بزرگ ترین تونل نوری شهری را احداث کردیم این تونل ۳ میلیارد تومان اعتبار دارد در بحث دیوار نگاره های محدوده شهری نیز ورود کردیم و با احداث دیوار نگاره سردار شهید سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس اقدامات خوبی صورت گرفته است ما در محدوده شهری کلانشهر قم نورپردازی و اوسترهای نوری زیبا ایجاد کردیم در بهسازی ها تلاش داریم اقدامات هم طراز با فرهنگ و هویت شهر قم باشد.

دورنمایی از فضای سازی محدوده شهرقم
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با اشاره به مهم ترین اقدامات این سازمان برای فضا سازی ورودیهای شهر قم گفت: بحث تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم (ص) و میدان مرجعیت و هم چنین بلوار سردار شهید سلیمانی و دیوار نگاره پل آهنچی، دو طرف مسیر مخزن آب آذر ، نور پردازی میدان ۷۲ تن ، پل جمهوری در خیابان بلوار امین و از سویی تقاطع رزمندگان اسلام را می توان از جمله اقدامات برای زیباسازی بیان کرد.
جوادیان افزود: نور پردازی و بهسازی تقاطع میدان ولیعصر و زیرپل خیابان صفاییه ،نور پردازی کوه روبروی باغ پرندگان و نقش برجسته زیر گذر سلام ،میدان توحید درخت نوری؛ درخت نوری بلوار امام علی علیه السلام پردیسان؛ سان لایت خیابان شهید آوینی و سان لایت خیابان شهید کریمی و لوسترهای چرخشی مرجعیت از دیگر اقدامات این سازمان می باشد.
اما بهسازی و توجه به سیما و منظر و فضا سازی ورودی های خارج از محدوده شهر قم با توجه به اتصال قم به ۱۷ استان کشور باید حائز اهمیت باشد این فعالیت ها زیر نظر اداره کل راهداری و حمل نقل جاده ای است که طی سال های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

گام بلند راهداری برای فضا سازی و زیبا سازی ورودی های خارج از محدوده شهر
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم در گفتگو با خبرنگار پردیسان آنلاین گفت: حریم شهر فضای حد فاصل خط بیرونی شهر و مناطق شهر است.طبق ماده ۲ قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها؛ حریم شهر عبارت است از قسمتی از اراضی بلافصل پیرامون محدوده شهر که نظارت و کنترل شهرداری در آن ضرورت دارد و حفاظت از حریم به عهده شهرداری مربوط می باشد
عباس شکوری افزود: همچنین برابر ماده ۷ قانون مدیریت پسماند ؛ مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها‌ و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و‌دهیاری‌ها به عهده بخشداری‌ها می‌باشد.
به گفته وی؛ اجرای روکش آسفالت، خط کشی ،اصلاح روشنایی چراغ های سنتی بخار سدیم ،اصلاح گارد ریل و ایجاد پارکینگ حاشیه راه در محور آزادراه قم تهران، نصب تابلو علائم و بهسازی بخشی از روکش آسفالت، پاکسازی نخاله های تخلیه شده در محور قم نیزار ورودی قم، بهسازی آسفالت محور قدیم قم تهران از پلیس راه تا شکوهیه ،اجرای خط کشی ، تعمیرات گاردریل ،شانه سازی ، پاکسازی حاشیه راه، نصب تابلو علایم در محور قدیم قم تهران از مهم ترین اقدامات این اداره کل برای خروجی ها و محورهای مواصلاتی کلانشهر قم می باشد.
وی عنوان کرد: هم چنین بر اساس بند ۵ تصویب ضوابط حفظ حریم و اراضـی مجـاور راه هـا در محـدوده اسـتحفاظی و حـریم شـهرهـا مصوب سال ۶۸ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، به منظور کمک به پاکیزگی و زیبائی منظر ورودی شهرها و جلوگیری از باز کردن راه دسترسی برای ساخت و سازهای بعد از حریم راه توسط شهرداری ها در محدوده امکانات آن ها و با هماهنگی وزارت راه و ترابری بـرای درختکـاری و ایجـاد فضـای سـبز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

  • نویسنده : هیفا پردل