گاردین انگلیس سخنان آلیسا فراح سخنگوی پنتاگون در دولت آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ را منتشر کرد. فراح در این سخنان از پشت پرده سانسور خبری درباره تبعات حمله انتقامی موشکی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه عین الاسد عراق در پی شهادت سپهبد قاسم سلیمانی پرده برداشته است. ترجمه‌ی متن کامل گزارش گاردین از سخنان سخنگوی پنتاگون به شرح زیر در اختیار کاربران قرار میگیرد.

آلیسا فراح می گوید تحت فشار قرار گرفته است تا گزارش مجروح شدن بیش از ۱۰۰ سرباز آمریکایی در عراق در پی حمله در انتقام قاسم سلیمانی را به تاخیر بیندازد.

به گفته سخنگوی سابق وزارت دفاع آمریکا، کاخ سفید در زمان دونالد ترامپ از پنتاگون خواسته است گزارش های صدمات مغزی ناشی از حمله موشکی ایران به عراق در سال گذشته را کم اهمیت جلوه داده و به تاخیر بیندازد.

آلیسا فراح گفت که در برابر فشارهای کاخ سفید مقاومت کرده است، زیرا این فشارها پس از آن صورت گرفت که ترامپ ابتدا ادعا کرد هیچ تلفاتی نداشته است و سپس صدمات را در حد “سردرد” و “نه خیلی جدی” توصیف کرد.

بیش از ۱۰۰ سرباز آمریکایی در نهایت در حمله موشکی به دو پایگاه در عراق در محل استقرار نیروهای آمریکایی در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۸ دی ماه ۱۳۹۸) دچار آسیب مغزی شدند، حملاتی که توسط تهران به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی ژنرال سپاه پاسداران، پنج روز پیش از آن توسط پهپاد آمریکایی انجام شد.

تقریباً ۸۰ درصد تلفات آمریکایی ها در حمله موشکی توانستند طی چند روز به سر کار خود بازگردند ، اما ده ها نفر مجبور شدند برای درمان به آلمان و سپس آمریکا منتقل شوند.

فراح در مصاحبه ای با پادکست جدید  “یک تصمیم” (One Decision) که با حضور میشل کوسینسکی ، روزنامه نگار سابق سی ان ان (CNN) و سِر ریچارد دیرلاو، رئیس سابق آژانس اطلاعات بریتانیا (MI6) برگزار شد ، این حمله را “سنگین ترین چند ساعت زندگی من” توصیف کرد.

فراح، که به کار خود در کاخ سفید ادامه داده، میگوید: “وقتی ترامپ در نشست خبری پس از حمله ادعا کرد که حملات موشکی ایران هیچ تلفاتی نداشته است، در آن زمان ادعای او درست بود چون پنتاگون اطلاعات اولیه پس از حمله را در اختیار رییس جمهور قرار داده بود.

اما او اضافه کرد: “من فکر می کنم تزلزل خبری (تلاش برای دستکاری حقایق ) از زمانی شروع شد که کاخ سفید ترامپ تلاش کرد حملات (موشکی) ایران به پایگاه های آمریکایی (در عراق) را ناموفق جلوه دهد و مدعی شد ایرانی ها قادر به آسیب زدن به اهداف آمریکایی نشدند، در حالی که واقعیات فراتر از این بود.”

فراح به پادکست که پنج شنبه پخش شد گفت: “و من فکر می کنم که واقعیت در نهایت این بود که این حملات منجر به صدمات قابل توجهی به نیروهای آمریکایی شد.”

او گفت که سیاست پنتاگون این است که حقایق را در زمان رسیدن و پس از تأیید آنها منتشر کند و در نتیجه تعداد کل تلفات گزارش شده به مرور در ژانویه ۲۰۲۰ افزایش یافت و این موضوع کاخ سفید را آزار میداد.

وی افزود: ” کاخ سفید روی ما فشار میآورد که آیا می توانید این موضوع را متفاوت گزارش دهید؟ آیا می توان هر ۱۰ روز یا دو هفته یکبار گزارشات را منتشر کرد یا اینکه کلاٌ یه گزارش خلاصه بعد از اتمام کار (تحقیقات) ارائه دهید؟” فراح گفت: “کاخ سفید ترجیح می داد که ما اخبار مربوط به این مورد را به طور مرتب به روز رسانی نکنیم. این یعنی ما این اخبار بد را  قطره قطره و بدون نقل قول کردن منتشر کنیم”.

به گفته فراح او در برابر فشارهای کاخ سفید تسلیم نشده است : “چون بر اساس تجربیاتی که بدست آورده ام، اعتقاد (احساس) من این بود که شفافیت بهترین دوست انسان در مواجهه با یک موضوع است.”

کشته شدن سلیمانی، هنگام خروج خودروی وی از فرودگاه بغداد هنگام ورود به عراق در ۳ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی ماه ۱۳۹۸)، بسیار بحث برانگیز بود. اَگنس کالامارد، گزارشگر ویژه وقت سازمان ملل متحد در مورد قتلهای فراقانونی (موضوعات بررسی نشده در دادگاه)، این عمل را “قتل غیرقانونی” دانست، زیرا واشنگتن شواهد کافی مبنی بر تهدید قریب الوقوع سلیمانی ارائه نکرده بود.

چهار روز قبل از حمله هوایی، گروهی از شبه نظامیان شیعه و حامیان آنهابه ساختمان سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند، و البته مجبور به عقب نشینی شدند. پس از کشته شدن سلیمانی، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، مایک پمپئو، مدعی شد که شواهدی وجود دارد که سلیمانی در حال برنامه ریزی برای حمله “قریب الوقوع” علیه سفارتخانه ها و پایگاه های ایالات متحده است و ترامپ بعداً طرح (توطئه برای) “منفجر کردن سفارت ما” را مطرح کرد. اما اعضای کنگره گفتند چنین ادعایی در گزارش اطلاعاتی آنها در مورد حمله هواپیمای بدون سرنشین وجود ندارد. پمپئو بعداً گفت که هدف این حمله “بازدارندگی” بوده است.

فراح تأکید کرد که “پتانسیل بسیار بالا و کاملاً برنامه ریزی شده ای برای آسیب رساندن به شرکای آمریکا و ائتلاف” وجود داشت.

وی افزود: “قریب الوقوع بودن” در واقع کلمه ای است که من فکر می کنم افراد از میزان فوریت یک قضیه مطلع می کند. فراح گفت که به مقامات ارشد پنتاگون توصیه کرده است که توجیه خود را فقط بر اساس ادعای حملات قریب الوقوع مبنای کار خود قرار ندهند، زیرا “ما یک تروریست در میدان جنگ در عراق داشتیم و این کار بسیار جسورانه ای است که این فرمانده باید انجام دهد و ببیند که منطقه سبز از خاک عراق مورد حمله قرار می گیرد”.

میان نقطه نظرات حقوقی آمریکا در مورد حمله به سلیمانی اختلاف نظر وجود دارد. برخی از محققان گفتند که این امر با نقش ژنرال ایرانی در منطقه برای سازماندهی حملات به آمریکا و متحدانش توجیه می شود. برخی دیگر استدلال می کنند که طبق قوانین بین المللی این یک استدلال مکفی نیست، زیرا هیچ وضعیت جنگی بین ایالات متحده و ایران اعلام نشده است.

گری سولیس، دریانورد بازنشسته، استاد سابق در آکادمی نظامی وست پوینت و نویسنده کتاب ” قانون درگیری های مسلحانه (۲۰۰۶)، می گوید: “من معتقدم که این نقض قوانین بین المللی بود زیرا ما با ایران در جنگ نبودیم.” وی میگوید: “ما نه تنها با ایران در جنگ نبودیم ، بلکه جایی هم که او را کشتیم در کشوری بود که ما با آن کشور در جنگ نیستیم. بنابراین ما چه اختیاری برای کشتن او داشتیم؟

منبع:

https://www.theguardian.com/us-news/2021/sep/09/trump-white-house-tried-to-play-down-us-injuries-in-iran-attack-suleimani-former-official