با توجه به نزدیک شدن به ماه شعبان المعظم و برگزاری جشن های شعبانیه در شهر مقدس قم، دستگاه های مختلف در حال برنامه ریزی برای این اجتماع عظیم مردمی هستند تا بتوانند به زائرین شهر مقدس قم خدمت رسانی بهتری داشته باشند.

به گزارش پردیسان آنلاین؛میلاد مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در نیمه شعبان که به دهه مهدویت معروف شده است از جایگاه ویژه و بالایی نزد شیعیان برخوردار است. از این رو شهر قم به دلیل وجود مسجد مقدس جمکران و بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(سلام الله علیها) متمایز از دیگر شهر ها است و همواره مورد توجه آحاد مسلمانان در نقاط مختلف جهان است.

در نیمه شعبان جای جای این شهر آذین‌ بندی و چراغانی می‌ شود به گونه‌ ای که تلألو نور چراغ‌ ها در شب ناخودآگاه بغضی را در گلو ایجاد می‌ کند و اشک از چشمان به دلیل شوق و شعف میلاد پیشوای غایب مان سرازیر می‌ شود.

مسجد مقدس جمکران نیز در آن ایام مملو از زائران و مسافرانی می شود که با عشق به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و دلی آکنده از امید به آمدنش به این مکان مقدس وارد می‌ شوند تا ضمن ابراز ارادت به آن حضرت، نزدیکی ظهورش را در روز میلادش از خداوند متعال طلب کنند.

حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) نیز با آذین‌بندی‌ ها و چراغانی همانند بسیاری از محله‌ های قدیمی قم جلوه خاصی پیدا می کند که در شب، زیبایی خود را به رخ مسافران و زائران می‌ کشد.

اما فراگیری ویروس کرونا در کشور مانع برگزاری جشن های نیمه شعبان سال۱۴۰۰ در مسجد مقدس با حضور خیل عظیم عاشقان و ارادتمندان به صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شد و فقط برنامه ها به صورت مجازی و از طریق شبکه های مجازی با حضور اندک خادمان مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

برابر مصوبه‌های ستاد ملی مدیریت کرونا، ۸ و ۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ از ورود هرگونه خودرو با پلاک غیربومی به قم ممانعت شد محدودیت‌های ترافیکی داخل قم برقرار شد و تمام مسیر‌های منتهی به مسجد جمکران اعم از بلوار پیامبر اعظم، بلوار مرجعیت و … مسدود شد.هیچ‌گونه ایستگاه صلواتی، مراسم و برنامه رسمی تجمعی به این مناسبت برگزار نشد و برنامه‌های این مناسبت به صورت مجازی و از صداوسیما پخش شد

همه این تصمیم‌ها مطابق با دستور‌های ستاد ملی کرونا و از بیم افزایش شیوع بیماری در کشور رخ داد و از همه هموطنان و شهروندان قم خواسته شد تا در منازل خود برنامه‌های تدارک دیده شده به این مناسبت را از فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی مشاهده کنند.

حال با توجه به واکسیناسیون عمومی در کشور و کاهش محسوس آمار مبتلایان به ویروس کرونا امید می رود که تا نیمه شعبان مانند سال های گذشته پرشور و در خور شان برگزار شود.

 دستگاه‌ های اجرایی و نهاد ها به همراه هیئت‌ های مذهبی برنامه‌ های مختلفی را برای این منظور در نظر گرفته‌ اند تا به نوعی ارادت خود را به صاحب عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نشان دهند.

شهرداری قم بعنوان مهمترین دستگاه خدمت رسان در امر برگزاری جشن های نیمه شعبان نیز از هم اکنون برگزاری جلسات ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر ویژه شعبان ۱۴۰۰ شهرداری قم را آغاز نموده است تا بتواند به بهترین خدمات را به زائرین و اردتمندان به صاحب عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را ارئه نماید.

آمادگی شهرداری قم برای استقبال و خدمات‌رسانی به زائران نیمه شعبان و نوروز

عباس ذاکریان در جلسه ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر ویژه شعبان ۱۴۰۰ شهرداری قم، با اشاره به اهمیت مساله آذین‌بندی شهری اظهار داشت: مدیران مناطق هشت‌گانه شهری قم نسبت به زیباسازی و آذین‌بندی شهر همزمان با مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی تدابیر لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه اولویت شهرداری قم در جابه‌جایی زائران و گردشگران از حرم مطهر و مسجد جمکران از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ دستگاه اتوبوس علیرغم بیماری کرونا در شهر فعال است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم بیان داشت: برای مسیریابی و ارائه خدمت بهتر به زائران ورودی قم، لازم است تا اطلاعات دقیق مکان‌یابی و هدایت به پارک‌سوارها در یکی از نرم‌افزارهای پرطرفدار مسیریابی بارگذاری شود.

به گفته وی، در رابطه با مساله پسماند و جمع‌آوری زباله در ایام عید نوروز و جشن‌های نیمه شعبان رویکرد شهرداری بر فرهنگ‌سازی و آموزش است.

خط‌کشی معابر منتهی به مسجد مقدس جمکران/استفاده از ظرفیت پارکینگ شهید کاظمی در نیمه شعبان

حسین شعبان زاده با اشاره به تلاش برای رفع مشکلات ترافیکی شهر در ایام نیمه شعبان و نوروز اظهار داشت: خط‌کشی رینگ و عابران پیاده مسجد مقدس جمکران و معابر همگرا در دستور کار شهرداری قرار دارد.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: برای ایمنی بیشتر مسیرهای دسترسی به مسجد مقدس جمکران، خط‌کشی بلوار پیامبر اعظم(ص) قبل از فرارسیدن نیمه شعبان به انجام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه پارکینگ شهید کاظمی ظرفیت بالایی در هسته مرکزی ایجاد کرده است ابراز کرد: از مسئولان درخواست می‌شود از این ظرفیت در طول روزهای منتهی به جشن‌های نیمه شعبان استفاده بیشتری ببرند.

ضرورت آموزش مسافران برای رعایت نکات ایمنی در نوروز و نیمه شعبان/خطرآفرینی اسکان زائران در چادرهای مسافرتی

عباس جعفری با اشاره به اهمیت رعایت نکات ایمنی توسط زائران و مسافران اظهار داشت: به دلیل وضعیت اقتصادی و یا اشباع بودن مراکز اقامتی، بسیاری از زائران ورودی به قم بر اسکان در چادرهای مسافرتی در فضاهای باز روی می‌آوردند که در فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی با شعله‌های باز امکان گازگرفتگی و مسمومیت را بشدت افزایش می‌دهد.

به گفته وی، بهتر است از ظرفیت سوله‌های بحران و شبستان‌ها به جای اسکان زائران در فضاهای باز از طریق چادرهای مسافرتی استفاده شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم تأکید کرد: درصورتی‌که قرار باشد زائران و مسافران در فضاهای باز اسکان داده شوند، باید خودروهای امدادی به تعداد کافی در محدوده آن‌ها در نظر گرفته‌شده و همچنین آموزش‌های لازم برای افزایش ایمنی به آن‌ها داده شود.

وی با بیان اینکه درصورتی‌که حتی حمایت‌های لازم از بخش ایمنی انجام بگیرد امسال با توجه به تعداد بالای مسافرت‌ها، با مشکل روبه‌رو خواهیم شد، عنوان کرد: پشتوانه‌های مالی و ردیف‌های اعتباری برای خدمات‌رسانی مطلوب به این سازمان باید موردتوجه ستاد تسهیلات زائران باشد.

به‌روزرسانی ۶۵ المان نوری شهر قم/بهره‌برداری از طرح‌های نقش برجسته و تونل‌های نوری همزمان با نوروز

سیدمحمد موسوی منش با اشاره به اهمیت فضاسازی و زیباسازی شهر برای استقبال از نیمه شعبان و ایام نوروز اظهار داشت: اقدامات سازمان زیباسازی در قالب نوروز مهدوی از دو ماه قبل آغازشده است.

به گفته وی، اقدامات سازمان زیباسازی شهرداری قم در خصوص جشن‌های نیمه شعبان نیز در سه بخش فضاسازی‌ها، افتتاح‌ها و نگهداری‌ها شروع‌شده است.

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم با بیان اینکه جشنواره شهر نگار ۵ از یک ماه پیش اعلام فراخوان شده و هم‌اکنون آثار به دبیرخانه آن در حال ارسال است، افزود: به‌روزرسانی و احیای المان‌های سرو و دیوارنگاره‌ها همزمان با نوروز ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

وی یادآور شد: پروژه‌های نقش برجسته، تونل‌های نوری در ۴ منطقه، المان‌های جدید نوری و سایر پروژه‌های آماده بهره‌برداری در مناطق هشت‌گانه شهری همزمان با آغاز سال جدید شمسی مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

موسوی منش تصریح کرد: به‌روزرسانی  ۶۵ المان نوری فعال در سطح شهر به همراه خرید و نصب تجهیزات ویدیومپینگ نیز تا ابتدای سال جدید عملیاتی خواهد شد.

تلاش مدیریت شهری قم برای افزایش ماندگاری زائران/لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای پذیرایی و استقبال از زائران نیمه شعبان

زین‌العابدین قراچورلو با اشاره به اهمیت پیش‌بینی اقدامات لازم برای استقبال از زائران و مسافران نیمه شعبان و ایام نوروز اظهار داشت: باید از تجربیات موفق کشورهای دیگر در سفر و مراسم‌های مردمی که به‌صورت مردمی انجام می‌شود استفاده کنیم، درحالی‌که در کشور ما برعکس برخی کشورهای دیگر، کار از دست مردم گرفته‌شده و به نهادهای دولتی واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه شکل و سبک پذیرایی و استقبال از زائران اربعین در کشور عراق می‌تواند الگوی موفقی برای استقبال  از زائران ورودی به شهر مقدس قم باشد، گفت: بسیاری از مردم متدین شهرهای دیگر حاضر هستند همان اقدامات و خدماتی که در اربعین در کشور عراق برای زائران امام حسین(ع) انجام می‌دهند، را در شهر قم نیز ارائه دهند، اما فرهنگ‌سازی و فضای قم برای این مباحث هنوز آماده نیست.

سرپرست منطقه پنج شهرداری قم یادآور شد: یکی از اقدامات مهمی که در خصوص خدمات‌رسانی مطلوب به زائران باید در قم انجام شود، این بوده که در درجه نخست فرهنگ پیاده‌روی مسیر حرم تا مسجد مقدس جمکران را نهادینه کنیم و اجازه ندهیم با روانه شدن خودروهای شخصی تا نزدیکی این دو مکان مقدس، عملاً ترافیک مانع از سایر خدمات‌رسانی‌ها شود.

وی با تأکید بر اینکه باید کاری کنیم که حمل‌ونقل مسافران و زائران به حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران از طریق حمل‌ونقل عمومی انجام بگیرد ابراز کرد: خودروهای سواری در پارکینگ‌های ورودی شهر مستقر شوند.

قراچورلو اضافه کرد: مجموعه مدیریت شهری باید بتواند با ایجاد جذابیت‌ها و زیرساخت‌های لازم ماندگاری زائران را افزایش دهد که اگر زمان ماندگاری زائران در قم به دو روز افزایش یابد اثر زیادی بر اقتصاد شهر خواهد گذاشت.

آماده‌سازی ۵ بوستان قم برای اسکان مسافران نوروزی/پیش‌بینی تدابیر لازم برای نیمه شعبان

پیام جوادیان اظهار داشت: اقدامات کمیته اسکان شهرداری در دو قسمت آماده‌سازی شهر و عرصه‌های فضای سبز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه از اوایل اسفندماه سال جاری آماده‌سازی عرصه‌ها و بوستان‌های شهری به‌صورت کامل انجام خواهد گرفت، ابراز کرد: شهربازی‌ها، تله سیژ، سیستم صوت و سایر زیرساخت‌هایی از این قبیل آماده خدمات‌رسانی به مردم است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: بوستان ولایت از تفرجگاه‌های شهری بوده که ورود و خروجی خودروها در آن مشکل‌ساز است و باید چاره‌ای اندیشیده شود که خودروهای سنگین در حاشیه آن اقدام به پارک نکنند و از طرفی امکان ورود سواری‌ها به عرصه عمومی نیز گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه پیگیر راه‌اندازی و بهره‌برداری از شهربازی بوستان فدک هستیم، یادآور شد: بوستان مهدی(عج)، بوستان امام رضا(ع)، بوستان فدک، بوستان نیایش و بوستان غدیر بوستان‌های در نظر گرفته‌شده برای حضور زائران در آن با امکانات کامل است.

جوادیان اذعان کرد: ازآنجایی‌که روز طبیعت امسال با ماه مبارک رمضان مصادف شده است احتمالاً بعد از افطار پارک و بوستان‌های شهری با خیل جمعیت روبه‌رو خواهد شد.

وی با اشاره به تدابیر شهرداری قم در خصوص احتمال بارش باران در ایام ابتدایی سال و اسکان گردشگران در اماکن مسقف گفت: ورزشگاه ظهور در محدوده مسجد جمکران، ورزشگاه شهیدحیدریان و شهید دخانچی به همین منظور برای اسکان اضطراری مسافران در نظر گرفته‌شده است.

لزوم توسعه پارکینگ‌های شهر قم برای نیمه شعبان و ایام نوروز

علیرضا اقبالیان اظهار داشت: سال گذشته با تجهیز روشنایی، استقبال و استفاده مطلوبی از بلوار حضرت خدیجه سلام‌الله علیها برای دسترسی به مسجد مقدس جمکران انجام شد.

مدیر منطقه یک شهرداری قم اضافه کرد: کمبود و مشکل سرویس‌های بهداشتی یکی از مباحثی است که باید همزمان با سال‌تحویل تا نیمه شعبان مورد تدبیر و بررسی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش درصد پوشش واکسیناسیون احتمال دارد امسال برخلاف دو سال گذشته با خیل زیادی از مسافر و زائر ورودی به شهر قم روبه‌رو شویم تصریح کرد: نیاز است تا زیرساخت‌های اولیه مانند پارکینگ به‌ویژه در مسجد مقدس جمکران تأمین شود.

اقبالیان یادآور شد: خدمات‌رسانی در پارکینگ‌هایی که توسط نهادهای دیگر انجام می‌گیرد زیبنده زائران ورودی به شهر مقدس قم نیست و باید در عملیات‌های عمرانی ایجاد پارکینگ‌های موقت و  دائمی، مساله نظافت و دفع پسماندها نیز موردتوجه باشد.

رفع مشکل راه دسترسی بوستان ولایت قم/ایجاد پارک‌سوار برای کاهش تردد خودروهای سواری به مسجد جمکران

مهرداد روحانی وزیری در جلسه ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر ویژه نیمه شعبان ۱۴۰۰ شهرداری قم، اظهار داشت: منطقه سه از ورودی‌های اصلی شهر قم بوده و حجم بالایی از مسافران از این منطقه شهری وارد و خارج می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای تردد به مسجد مقدس جمکران از منطقه ۳ شهرداری قم سه مسیر دسترسی وجود دارد تصریح کرد: تلاش می‌شود در ابتدای بلوار سردار قاسم سلیمانی، پارک‌سواری برای کاهش تردد خودروها به داخل شهر ایجاد شود.

مدیر منطقه سه شهرداری قم خاطرنشان کرد: مشکل راه دسترسی بوستان ولایت در این منطقه برطرف شده اما همچنان مشکل نور آن پابرجاست و زائران فقط در طول روز می‌توانند در این مکان توقف داشته باشند.

افزایش اتوبوس‌های شهری برای خدمت‌رسانی به زائران نیمه شعبان

محمدصادق زمانی با اشاره به اهمیت توجه به حمل‌ونقل عمومی برای کاهش ترددهای خودروهای شخصی اظهار داشت: ۱۳۵ دستگاه اتوبوس فعال هم‌اکنون جابه‌جایی سفرهای درون‌شهری شهروندان قمی را انجام می‌دهند.

به گفته وی، طبق پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شهرداری قم، همزمان با جشن‌های نیمه شعبان حدود ۱۹۰ اتوبوس فعال در سطح شهر قم به زائران و مسافران ورودی به شهر قم خدمات‌رسانی خواهند کرد.

سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم یادآور شد: علاوه بر ۲۵ خط فعال شهری، سازمان اتوبوس‌رانی قم در ایام نیمه شعبان، در خط پارک‌سوار شمالی، پایانه مرکزی مسافربری و خط بلوار ۱۵ خرداد به مسجد مقدس جمکران هر کدام با حدود ۸ دستگاه برای مردم و زائران سرویس خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: درمجموع در ایام نیمه شعبان ۳۰ دستگاه اتوبوس به خط‌های موجود و فعال سیستم ناوگان عمومی قم افزوده خواهد شد.

زمانی ادامه داد: نصب نرده در وسط خیابان در محدوده مسجد مقدس جمکران، کمبود فضا برای دور زدن اتوبوس‌ها و تکمیل فضای سبز پارک‌سوار شمالی از چالش‌های این سازمان در استقبال از زائران در ایام نیمه شعبان است.

  • نویسنده : زهرا ملکوتی شاد