قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه کاندیدایی را اصلح می‌دانیم که در حوزه معیشت مردم برنامه‌های عملی داشته باشد، گفت: مهم‌ترین معیار ما برای حمایت از کاندیداها داشتن برنامه مشخص و عملی در خصوص معیشت مردم، حوزه سیاست خارجه است.

علیرضا خجسته‌پور در گفت‌گو با خبرنگار پردیسان آنلاین، با اشاره به برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری پیرامون برنامه‌های انتخاباتی جامعه اسلامی مهندسین اظهار کرد: جامعه اسلامی مهندسین همچون سایر احزاب و تشکل‌های سیاسی کشور جلسات خود را به صورت منظم برای هر چه بهتر برگزار شدن این انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند و تلاش می‌کند از بین افراد تأیید صلاحیت شده نامزدی را که بیشترین هم‌خوانی را با معیارهای جامعه اسلامی مهندسین دارد مورد حمایت قرار دهد.

مهم‌ترین معیار ما برنامه داشتن کاندیداها و معیشت مردم است

وی افزود: در فضای فعلی جامعه بیشتر پیرامون مصداق‌های خدمتی کاندیداها بحث می‌شود اما برای ما مهم‌ترین معیار برنامه داشتن و پرداختن به موضوع معیشت و اقتصاد مردم است؛ با وجود همه تلاش‌های دولت سیزدهم در این راستا همچنان کاستی‌هایی وجود دارد و به نظر می‌رسد که هنوز شأن مردم در خصوص معیشت رعایت نشده است؛ بنابراین ما کاندیدایی را اصلح می‌دانیم که در این حوزه برنامه‌های مشخص و عملی داشته باشد.

قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: در همین رابطه هفته گذشته بیانیه‌ای ارائه کردیم که یکی از مطالبات این بیانیه این بود که کاندیداها معاون اول خود را معرفی کنند و تلاش کردیم این مطالبه از طرف اصحاب رسانه‌ها و مردم نیز انجام شود تا بدانیم هر یک از کاندیداها با چه تیم اجرایی می‌خواهند کشور را اداره کنند.

دولت سیزدهم نشان داد می‌توان همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذاشت

وی تاکید کرد: یکی دیگر از محورهای جامعه اسلامی مهندسین برای حمایت از کاندیداها موضوع سیاست خارجه است که دولت سیزدهم دستاوردهای زیادی در این زمینه داشته است و نشان داد می‌توان همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد یک کشور خاص نگذاشت و نگاه‌ها صرفاً نگاه به غرب نباشد؛ بر همین اساس بود که جلوه این تلاش‌ها را در شهادت آیت‌الله رئیسی ملاحظه کردیم و رؤسای جمهور یا دیگر مقامات بلندپایه‌ای از حدود ۱۰۰ کشور جهان در مراسم تشییع شهدای خدمت حضور پیدا کردند یا بیانیه و پیام تسلیت فرستادند.

کاندیدای خود را پنجشنبه معرفی خواهیم کرد

خجسته‌پور از کاندیداها خواست برنامه‌های خود را شفاف و عملی بیان کنند تا همگان با دیدگاه‌های آن‌ها آشنا شوند و ادامه داد: جامعه اسلامی مهندسین تاکنون دو جلسه فوق‌العاده در شورای مرکزی برگزار کرده است و بنا داریم تا پایان هفته جلسه‌ای سراسری با حضور همه دبیران استانی برگزار کنیم و از پس از شنیدن نظرات آن‌ها به جمع‌بندی برسیم و در نهایت پنجشنبه بیانیه‌ای را منتشر و اعلام مواضع کنیم و کاندیدای مورد حمایت خود را به همه مردم معرفی کنیم.

بهانه‌ای برای حضور نیافتن در انتخابات وجود ندارد

وی در خصوص مشروط کردن انتخابات توسط جبهه اصلاحات قبل از اعلام نتایج تأیید صلاحیت‌ها گفت: ابتکار عمل شورای نگهبان خوب بود و با تأیید صلاحیت کاندیدای مورد حمایت جبهه اصلاحات دیگر بهانه‌ای برای حضور نیافتن در انتخابات نخواهد بود.

قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین افزود: فارغ از بهانه‌گیری‌ها و سلایق مختلف، لازم است همه گروه‌ها و احزاب سیاسی بر انتخاباتی پرشور تاکید کنند و شاهد مشارکت بالا باشیم تا رئیس‌جمهور منتخب با رأی بالا انتخاب شود، البته به نظر می‌رسد تا زمان رأی‌گیری با انصراف دو کاندیدا مواجه باشیم که باید منتظر ائتلاف‌ها و کناره‌گیری‌های بعضی کاندیداها به نفع دیگر کاندیداها باشیم.

بانوان شایسته در کابینه دولت چهاردهم به‌کارگیری شوند

وی در خصوص حضور بانوان در ثبت‌نام‌های اولیه ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: از این ثبت‌نام‌ها جلوه خاصی متصور نبود، بلکه باید جلوه خاص حضور بانوان در انتخابات را در سه جبهه دیگر از جمله مشارکت بانوان در انتخاب کاندیدای اصلاح، برنامه‌ها و نگاه‌های کاندیداها در حوزه امور بانوان و نیز استفاده از ظرفیت بانوان شایسته در کابینه دولت چهاردهم بررسی کرد.

خجسته‌پور ادامه داد: حضور بانوان به عنوان رأی‌دهنده و کسانی که بر سرنوشت کشور مؤثر هستند، حضور پررنگ و چشمگیری خواهد بود و محافل بانوان دنبال این موضوع هستند، البته کاندیداها به‌طور قطع در حوزه امور بانوان برنامه‌های اختصاصی دارند، همچنین ورای از نگاه‌های جنسیتی باید از بانوان شایسته در کابینه دولت چهاردهم به عنوان وزیر یا سایر معاونت‌ها استفاده کرد.

وی تاکید کرد: در ادوار گذشته نیز تعدادی از بانوان کاندیدای ریاست‌جمهوری بودند، اما مهم‌ترین مسئله این است که نباید به موضوع ریاست‌جمهوری با دید جنسیتی نگاه کرد؛ ما نیز از ثبت‌نام بانوان در این حوزه استقبال می‌کنیم، اما نظر شورای نگهبان برای ما ارجح است.

مناظره‌ها آغاز شود، فضا شفاف‌تر خواهد شد

قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین در خصوص گمانه‌زنی‌ها پیرامون پیروز انتخابات ابراز کرد: وقتی مناظره‌ها آغاز شود، فضا شفاف‌تر خواهد شد؛ اکنون برای گفتن نام پیروز انتخابات زود است، باید کاندیداها درباره برنامه‌های خود حرف بزنند و نتایج نظرسنجی‌ها مشخص شود تا بتوان فضا را تحلیل کرد، البته فضای مجازی، احزاب و برداشت ذهنی مردم در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: همه احزاب تمایل دارند کاندیدای مورد وفاقشان پیروز انتخابات شود، جامعه اسلامی مهندسین نیز تمام هم و غم خود را پس از مشخص شدن کاندیدای مورد حمایت خود، صرف مشارکت مردم و در ادامه پیروزی کاندیدای منتخب خود خواهد کرد.