به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، آیت الله اعرافی عصر امروز در نشست «شورای سیاست‌گذاری ستاد راهبری نظام جامع اندیشه اسلامی»،‌ ضمن گرامیداشت هفته بسیج و آرزوی توفیق و سرافرازی برای تمام تلاش‌گران دستیابی به آرمان‌های بزرگ اسلام و انقلاب، به روند پذیرش طلاب علوم دینی و فرایند تحصیلی در حوزه اشاره کرد و ابراز داشت: […]

به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، آیت الله اعرافی عصر امروز در نشست «شورای سیاست‌گذاری ستاد راهبری نظام جامع اندیشه اسلامی»،‌ ضمن گرامیداشت هفته بسیج و آرزوی توفیق و سرافرازی برای تمام تلاش‌گران دستیابی به آرمان‌های بزرگ اسلام و انقلاب، به روند پذیرش طلاب علوم دینی و فرایند تحصیلی در حوزه اشاره کرد و ابراز داشت: انتظار آشنایی طلاب با کلان اندیشه اسلامی به صورت منظوفه فکری و تمدنی امر بسیار مهمی است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که برای جبران خلأ منظوفه فکری و تمدنی اندیشه اسلامی در مباحث آموزشی، برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: با توجه به اهمیت بحث منظومه تمدنی اندیشه اسلامی همچنان نیازمند پیگیری اقدامات جامع‌تری در حوزه هستیم.

آیت الله اعرافی طرح شهید مطهری و طرح ولایت را از جمله رویکردهای آشناسازی با کلان اندیشه اسلامی دانست و اذعان داشت: با توجه به تفاوت‌ها و مشترکات اندیشه‌ای، نیاز بود تا منظومه فکری منسجمی را مبتنی بر اندیشه برجسته‌ترین متفکران معاصر و برای سطوح مختلف تحصیلی طلاب گردآوری کنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، ترمیم خلأ آموزشی حوزه در قالب برنامه‌ای آزاد، جذاب و نیز مبتنی بر آراء اندیشمندان معاصر جهان اسلام را از رویکردهای ستاد راهبری نظام جامع اندیشه اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: این ستاد برآن است تا از مشورت و رأی و نظر شخصیت‌هایی که جنبه حقیقی و حقوقی آنها از جایگاه مهم حوزوی برخوردار است بهره‌مند شویم تا تحت شورایی تخصصی، کلان این طرح را راهبری نمایند.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر این که بهره‌مندی طلاب از تفکر جامع نظام‌مند نسبت به اسلام، مهمترین رسالت این طرح است، یادآور شد: امیدواریم در این شورای تخصصی بتوانیم از آراء و نظرات راهبری دوستان نسبت به طرح، بهره مند و در فرایند عملیاتی سازی آن را لحاظ نماییم.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود، بر اهمیت تاسیس شورای راهبری و سیاست گذاری نظام جامع اندیشه اسلامی تاکید نمود و خاطرنشان کرد: جریان هایی می خواهند حوزه را به سمت سکولاریسم  و نگاه تجزیه‌ای سوق دهند؛ این در حالی است که دین مبین اسلام، گفتمانی نظام‌مند و تمدن‌ساز است.

وی ضمن اشاره به برخی از ضعف‌های نظام آموزشی حوزه در پاسخگویی به نیازهای اجتماعی، خاطرنشان کرد: قطعا تامین نیازهای اندیشه‌ای متن حوزه، به عرصه‌های مختلف اجتماعی بسط خواهد یافت؛ چرا که طلاب فرزندان ملت، مبلغان و مبینان معارف ناب الهی هستند و نقش والایی در گسترش الزامات این طرح خواهند داشت.

آیت الله اعرافی ضمن تأکید بر رویکرد موضوع محوری نظام جامع اندیشه اسلامی، خاطرنشان کرد: طرح نظام جامع اندیشه اسلامی بدون تردید مبتنی بر اندیشه علمایی است که به لحاظ مناهج اندیشه‌ای استوار هستند.
مدیر حوزه‌های علمیه اظهار داشت: فرایند عملیاتی سازی این طرح به صورت حلقه‌ای دیده شده است؛ در حلقه اولی بر کلیت مشترکات و مکملات اندیشه علمای معاصر اسلام اشاره خواهد شد.

وی عنصر اتصال طرح به عمل و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هنر را در جذابیت بخش ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: این طرح در ابتدا به صورت فوق برنامه طراحی خواهد شد؛ لذا طراحی‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتوان در آینده به عنوان متن مورد توجه قرار گرفته، منظومه بخش و انسجام آفرین برنامه‌های فعلی باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه بر تبیین دقیق مناسبات این طرح با برنامه های موجود تاکید کرد و ابراز داشت: در گام نخست طلاب سطوح پایه‌های تفکر منسجم را در سال های نخستین دریافت و در ادامه تحصیل تعمیق خواهند نمود؛ این طرح مکمل می‌تواند آسیب تخصص‌گرایی و رشته‌های متنوع را جبران کند.

آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت توجه به اقتضائات خاص طلبگی، جنسیتی، ملیتی، صنفی و قومی طرح، تاکید نمود و یادآور شد: شورای علمی باید شورایی قوی و به صورت مشترک با فعالیت میدانی کارشناسان مجموعه‌های حوزوی تشکیل گردد.