رضا اشرفیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار پردیسان نوین با بیان اینکه ۶۰۰ هنرجو در ۴۷ کارگاه هنرستان‌های استان کرمان برای دوخت ماسک و گان به کارگیری شده‌اند افزود: وزن رشته ها و تحصیل هنرجویان در هنرستان ها در بحران کرونا تا حدودی مشخص شد و شرایط فعلی نشان داد تحصیل در هنرستان […]

رضا اشرفیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار پردیسان نوین با بیان اینکه ۶۰۰ هنرجو در ۴۷ کارگاه هنرستان‌های استان کرمان برای دوخت ماسک و گان به کارگیری شده‌اند افزود: وزن رشته ها و تحصیل هنرجویان در هنرستان ها در بحران کرونا تا حدودی مشخص شد و شرایط فعلی نشان داد تحصیل در هنرستان ها برای جامعه مفید است.

وی با اشاره به پاندمی ویروس کرونا تصریح کرد: افزون بر پنج هزار دستگاه چرخ خیاطی در هنرستان هایی که رشته خیاطی و طراحی دوخت دارند موجود است که با استفاده از این ظرفیت، کار دوخت ماسک و گان در هنرستان های کرمان آغاز شد.

رئیس اداره آموزش‌های فنی‌حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه ظرفیت و تجهیزات موجود در کارگاه های دوخت هنرستان ها به طور پراکنده در سراسر این استان وجود دارد گفت: طبق دستور مدیرکل آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت موجود، کار تولید ماسک و گان در هنرستان های کرمان آغاز شد.

وی افزود: ۳۹ هنرستان در زمان پیک کار در استان کرمان فعال و بنا شد در هر شهرستان ۲ تا سه کارگاه تولید ماسک و گان ایجاد تا نیاز شهرستان ها به ماسک با هماهنگی مراکز بهداشت و درمان با تولیدات این کارگاه ها مرتفع شود.

اشرفیان با اشاره به اینکه کار تولید ماسک و گان در هنرستان های کرمان از دهم اسفند سال گذشته آغاز شده است اظهار داشت: میانگین تولید گان و ماسک در هنرستان های کشور ۵۰ هزار مورد و سهم این استان از این میزان ۳۲ هزار عدد است.

وی با بیان اینکه ادارات و نهادها از آموزش و پرورش در راستای تولید ماسک و گان کمک خواسته اند تصریح کرد: ظرفیت این نهاد آنهم فقط در یک بخش که ناشناخته مانده بود در زمان پاندمی کرونا خود را نشان داد.

رئیس اداره آموزش‌های فنی‌حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان افزود: مواد اولیه تولید ماسک و گان در هنرستان های کرمان با هماهنگی آموزش و پرورش و مساعدت اداره بازرگانی، بسیج و دانشگاه علوم پزشکی تهیه می شود و تولیدات هنرستان ها در این بخش برای استریل شدن و توزیع به دانشگاه های علوم پزشکی استان کرمان واگذار می شود.

بخش کار و دانش و فنی حرفه ای آموزش و پرورش  از اعتبارات آسیب های اجتماعی بی نصیب است

وی افزود: برای بسیاری از ارگان ها در بخش آسیب های اجتماعی اعتبار در نظر گرفته شده در حالی که برای آموزش و پرورش این اعتبار در نظر گرفته نشده است.

وی تاکید کرد: ایجاد و فعال کردن رشته های فنی حرفه ای و کار دانش می تواند منجر به ایجاد شغل شود و از بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری کند.

۱۱۰ مورد تجهیزات مورد نیاز هنرستان ها توسط هنرجویان کرمانی تولید شد

اشرفیان اظهار داشت: ۱۱۰ مورد تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی مورد نیاز هنرستانها توسط هنرجویان کرمانی طراحی و تولید شده است.

وی با بیان اینکه برخی تجهیزات مورد نیاز هنرستان ها که به دلیل تحریم ها امکان وارد کردن آنها وجود ندارد در هنرستان های کرمان با روش مهندسی معکوس و دانش بنیان تولید و به سایر هنرستان های داخل این استان ارسال شده است.

رئیس اداره آموزش‌های فنی‌حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با تاکید بر اینکه توسعه هنرستان ها طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در دستور کار متولیان امر قرار دارد افزود: توسعه فرهنگ کارآفرینی، مهارت آموزی و توسعه فنی و حرفه ای و کاردانش مطابق با اسناد بالادستی در دستور کار قرار است و کرمان رتبه نخست در بخش توسعه فنی و حرفه ای را دارد.

وی ادامه داد: فلسفه ایجاد هنرستان ها، تنظیم حرم شغلی کشور است لذا کرمان در این زمینه پیشتاز است و رتبه نخست کشور را دارد.

سخت‌کوشی از خصوصیات فرهنگیان ایثارگر است

رئیس اداره آموزش‌های فنی‌حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه تجهیز و تامین بخش فنی حرفه ای و کار دانش آموزش و پرورش می تواند به ایجاد شغل در بخش های مختلف منجر شود و به تولید کمک کند گفت: حضور نیروهای خدوم و ایثارگر در این بخش با وجود تجهیزات می تواند انقلابی را در این حوزه رقم بزند.

وی با اشاره به درگیر شدن یکی از پرسنل بخش آموزش‌های فنی‌حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان به بیماری کرونا گفت: این فرد با اینکه با بیماری درگیر است اما از منزل و از طریق دورکاری بخش عمده ای از کارهای این بخش را در بستر بیماری انجام می دهد و مشکلات برخی بخش های مرتبط را نیز پیگیری و رفع می کند که برای من درس بزرگی است.

وی تاکید کرد: سخت کوشی از خصوصیات فرهنگیان ایثارگر است لذا باید این خصوصیات برجسته و الگوسازی شود.

اشرفیان گفت: تولید مفهوم اشتغال را درپی دارد و فلسفه ایجاد هنرستان ها نیز همین است که آموزش هایی که ارائه می شود در جامعه به ایجاد شغل منجر شود.

وی با بیان اینکه ۱۱۵ رشته فنی حرفه ای و کاردانش در هنرستان های استان کرمان فعال است که منجر به ایجاد سه هزار شغل می شود افزود: هنرستان ها در بخش های مختلف صنعت، خدمات، هنر و کشاورزی فعال است و آموزش های ارائه شده منجر به شغل می شود.

۳۸۶ هنرستان فنی حرفه ای و کاردانش کار تعلیم و مهارت آموزی ۴۳ هزار هنرجویان استان کرمان را بر عهده دارند.

۸۰ درصد دانش آموزان هنرستان های کرمان سال تحصیلی گذشته وارد دانشگاه شدند و نمودار و گزارش های آماری نیز بیانگر این است که حدود ۸۰ درصد دانش آموختگان هنرستانی به شغل تخصصی خود می رسند.

۴۲ درصد از جمعیت دانش آموزی استان کرمان در هنرستان ها تحصیل می کنند و این رقم در برنامه ششم توسعه ۵۰ درصدی عنوان شده است.