به گزارش پردیسان آنلاین و به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران، هشتاد و هشتمین نشست کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق فراوردههای نفتی با هدف بررسی آخرین وضعیت قاچاق سوخت برگزار شد.
محمدصادق عظیمیفر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران در این نشست اظهار کرد: بخش عمده قاچاق فرآوردههای نفتی در بخش حملونقل رخ میدهد.
وی افزود: کمیتهای به منظور صحتسنجی و تعیین نحوه برخورد با مصادیق تخلفهای شناساییشده در حوزه سوخت ناوگان حملونقل تشکیل شده است و موارد تخلف با جدیت و در اسرع وقت بررسی و برای برخورد لازم به دستگاه قضا و سازمان تعزیرات منعکس میشود.
برخورد با مراکزی که بارنامه صوری صادر میکنند
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران تصریح کرد: مراکزی که باربرگهای صوری صادر میکنند و خودروهایی که این تخلفات در آنها رخ داده، باید به سازمان تعزیرات معرفی شوند تا از طریق این دستگاه برخوردهای لازم انجام شود.
عظیمیفر بیان کرد: کمیته باید بر اساس گزارشهایی که از سوی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی دریافت میکند، در دو هفته موارد تخلف را بررسی، تعیین تکلیف و صحتسنجی کند و به دستگاه قضا ارجاع دهد.
وی با قدردانی از تلاشهای کارکنان اداره پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآورده شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ادامه داد: با تلاش این بخش و همکاری دیگر نهادهای ذیربط، اکنون خروجی دادهمحور و دقیقی از قاچاق سوخت در دسترس داریم و اگر این همراهیها نبود، با مقاومتی که در دستگاههای مصرفکننده وجود داشت، امکان دسترسی به این دادهها و تحلیلها فراهم نمیشد.
معاون وزیر نفت با تأکید بر لزوم تسری این دادهها به دیگر بخشها و دستگاههای مصرفکننده سوخت از جمله صنعت و معدن، کشاورزی، ناوگان حملونقل عنوان کرد: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران ملزم است بهمنظور توسعه دستیابی به اطلاعات، امکانات و تجهیزات لازم را فراهم کند تا بر اساس این اطلاعات، مقدار مصرف مبتنی بر انحرافهای شناسایی شود.
عظیمیفر رویکرد دولت بهویژه شخص رئیسجمهوری، همچنین وزارت نفت در زمینه قاچاق فراوردههای نفتی را مبتنی بر اصل پیشگیرانه دانست و گفت: با وجود اطلاعات دریافتی قابل اتکا میتوان موضوع مقابله و پیشگیری از قاچاق سوخت را بهطور جدی دنبال کرد.
وی خاطرنشان کرد: برآورد ما این است که بخش عمده قاچاق فرآوردههای نفتی در بخش حملونقل رخ میدهد، بنابراین گزارشهای ارائهشده به کمیته از سوی نمایندگان دستگاههای مربوطه هر دو هفته یک بار بررسی میشود.
افزایش ۴۰ درصدی تحویل سوخت نیروگاهی
معاون وزیر نفت با اشاره به تلاشهای شبانهروزی کارکنان شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی بهمنظور تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاهها گفت: همکاران من بیشترین فشار کاری در بخش انتقال و توزیع فرآوردههای نفتی متحمل شدند.
عظیمی فر ادامه داد: طبق برآوردهای موجود امسال ۴۰ درصد سوخت بیشتر نسبت به سالهای گذشته به نیروگاهها تحویل داده شده که این رقم در طول سالهای فعالیت شرکت پخش فرآوردههای نفتی بیسابقه بوده است و همه تلاش بر این است که خروجی این قبیل نشستها با همافزایی عزیزان به کاهش قاچاق کمک کند.
۵۰ درد مصرف نفتگاز کشور در بخش حملونقل دیزلی است
کرامت ویسکرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران نیز در حاشیه این نشست با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد مصرف نفتگاز کشور مربوط به بخش حملونقل دیزلی است، اظهار کرد: روزانه ۶۰ میلیون لیتر نفتگاز به ناوگان حملونقل دیزلی از طریق سهمیه موجود در کارت هوشمند سوخت تحویل داده شده است.
وی افزود: مطابق با مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آئیننامه اجرایی هیأت وزیران در سال ۹۳، همه سازمانهای متولی مکلفاند عملکرد واقعی دستگاه را به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کنند تا این شرکت نیز بر اساس عملکرد سهمیه سوخت مورد نیاز را تخصیص دهد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران با بیان اینکه قاچاق عرضه خارج از شبکه جایی اتفاق میافتد که سهمیه بیش از کارکرد واقعی باشد، گفت: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی باوجود وظیفه سازمانی، عملکرد ناوگان را شناسایی کرده است.
سهمیه گازوئیل دریافتی ناوگان حملونقل دیزلی مطابق عملکرد واقعی نبوده است
ویس کرمی افزود: با توجه به بررسیهای انجامشده دریافتیم سهمیه سوخت دریافتی مطابق با عملکرد واقعی ناوگان نبوده است.
ویسکرمی توضیح داد: شهری با جمعیت حدود ۲ تا ۳ هزار نفری را در نظر بگیرید که ۷ تا ۱۰ هزار پروانه فعالیت برای ناوگان حملونقل دیزلی، باری و مسافری درون و حومهشهری صادر شده است که با فعالیت واقعی تطابق ندارد.
وی گفت: واقعیت تأسفبار این است که جایی که عملکرد واقعی احصا نمیشود، سازمان متولی نظارت نمیکند، سامانه و تکالیف را اجرا نمیکند اما شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ملزم است سوخت مورد نیازشان را تخصیص دهد.
وی افزود: البته این مسئله تنها مختص به بخش حملونقل نیست و دیگر بخشها از جمله صنعت و معدن، کشاورزی و نیروگاهها نیز نسبت به ارائه عملکرد واقعی مکلف هستند.
ویس کرمی افزود: اگر بیشتر صحبتمان در زمینه ناوگان حملونقلی است به این دلیل است که ۵۰ درصد نفتگاز کشور تنها در این بخش مصرف میشود، عرضه سوخت خارج از شبکه نیز در این بخش بالاست.
عیدمحمد توماجنژاد، رئیس اداره پیشگیری و مقابله با قاچاق فراورده شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران نیز از راهاندازی سامانه کاشف در دو ماه گذشته خبر داد و گفت: این سامانه با استفاده از بانکهای مختلف اطلاعاتی، تراکنشهای سوخت و دوربینهای جادهای را مورد تطابق قرار میدهد.
شناسایی بیش از ۶۸ هزار راننده متخلف دیزلی
وی افزود: در ۹ ماه سال جاری حدود ۹۸۱ هزار خودرو در ناوگان سنگین، کامیون و مسافری فعال بررسی و از این تعداد ۶۹ هزار و ۲۲۵ ناوگان متخلف شناسایی شده که مطابق با این بررسیها، بالغ بر ۳۶۰ میلیون لیتر سوخت در مجموع قاچاق شده که معادل قاچاق روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر فرآورده نفتگاز است.
رئیس اداره پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآورده شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران با بیان اینکه آمار خودروهای متخلف به مراجع قضائی گزارش شده تا پیگیریهای لازم انجام شود، گفت: واقعیت این است که پایش اطلاعات به این اندازه و اهمیت تاکنون اتفاق نیفتاده است و در تلاش هستیم تمامی موارد انحراف ازجمله اسناد حمل صوری، باربرگها و همه کارکردهای غیرواقعی را شناسایی کنیم.
توماجنژاد با تأکید بر اینکه این مسئله تنها محدود به بخش حملونقل نخواهد بود، گفت: برنامه بر این است که بخشهای دیگر ازجمله صنعتومعدن، کشاورزی، نیروگاهها و تمام بخشهایی که شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی سوخت مورد نیازشان را تأمین میکند، بررسی شوند.