به گزارش پردیسان آنلاین، محسن نادی با اشاره به اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برای تهیه نقشه و دستورالعمل مسیرهای اضطراری شهر تهران تاکید کرد: اکنون باید معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور با برنامه ریزی، زمانبندی و اختصاص بودجه مناسب برنامه‌های آموزش و برگزاری مانورهای مرتبط […]

به گزارش پردیسان آنلاین، محسن نادی با اشاره به اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برای تهیه نقشه و دستورالعمل مسیرهای اضطراری شهر تهران تاکید کرد: اکنون باید معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور با برنامه ریزی، زمانبندی و اختصاص بودجه مناسب برنامه‌های آموزش و برگزاری مانورهای مرتبط را در دستور کار قرار دهد تا نیروهای راهور بتوانند با تسلط کامل نسبت به مسیرهای اضطراری شهر تهران بهترین بهره برداری را از دستور العمل تهیه شده داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم همکاری سازمان‌های ذیربط در ارتقا و مدیریت شبکه راه‌های اضطراری شهر تهران برای مواقع بحران به ویژه زلزله افزود: در صورت وقوع زلزله، عملیات امدادی یکی از نیازهای انکار ناپذیر است، زیرا در چنین مواقعی شاهد حرکت همزمان خودروهای امدادی درون شهری یا حرکت خودروها از حومه به سمت داخل شهر با تراکم بیشتر هستیم. این در حالی است که علاوه بر حجم زیاد خودروها باید در مواقع عادی به فکر تسهیل مسیر تردد خودروهای امدادی و عملیاتی باشیم.

نادی گفت: در زمان وقوع زلزله به دلیل احتمال وارد شدن خسارت به شبکه معابر شهری طبیعتاً برای انجام عملیات آواربرداری ظرفیت بخشی از شبکه راه‌ها کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در همکاری با آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن جایکا نسبت به مطالعه در خصوص مسیرهای اضطراری شهر تهران و تهیه دستورالعمل و نقشه این مسیرها اقدام کرده است، لذا ضروری است که یکی از مهمترین و مرتبط‌ترین نهادهای موجود در حوزه نظم حمل و نقل شهری یعنی پلیس راهور نسبت به بهره‌برداری عملیاتی از این دستورالعمل اقدام کند.

نادی افزود: از همین رو با توجه به تهیه نقشه راه‌های اضطراری و دستورالعمل مربوطه آن معاونت حمل و نقل و ترافیک و پلیس راهور باید پیش از وقوع بحران و در شرایط عادی نسبت به آموزش نیروهای خود و نیز انجام مانورهای مرتبط و منظم با هدف حفظ آمادگی برای زمان بحران اقدام کند.

وی تصریح کرد: تنها در صورت همکاری پلیس راهور با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می‌توان نسبت به رفع مشکلات حمل و نقل پس از وقوع زلزله اقدام کرد.

رئیس دبیرخانه ستاد ویژه مدیریت بحران کلان شهر تهران عنوان کرد: مسیرهای اضطراری، بخشی از مسیرهای ترافیکی است که دارای دو ویژگی مهم هستند. این مسیرها در ابتدا به مراکز مهم مرتبط هستند و در وهله دوم کمترین آسیب پذیری را نسبت به سایر نقاط شهر دارد. در نتیجه در شرایط اضطرار، مدیریت و کنترل آنها و در صورت لزوم بازگشایی سریع آنها در اولویت قرار می‌گیرد. ضمن اینکه باید در حفظ و توسعه کمی این شبکه برنامه ریزی و اقدام کرد.

نادی افزود: از سوی دیگر هنگام وقوع بحران باید در بخش‌هایی از این مسیرها با هدف سهولت تردد خودروهای عملیاتی و امدادی، برای تردد خودروهای غیر اضطراری محدودیت‌هایی اعمال شود.