حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفت و گو با خبرنگار پردیسان آنلاین، ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت ام الائمه حضرت زهرا (س) اظهار داشت: درباره وجود مبارک، شخصیت بی‌نظیر و ویژگی‌های عالیه‌ی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در طول تاریخ حیات و شهادت آن حضرت، کلمات گران بهایی بیان شده که […]

حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفت و گو با خبرنگار پردیسان آنلاین، ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت ام الائمه حضرت زهرا (س) اظهار داشت: درباره وجود مبارک، شخصیت بی‌نظیر و ویژگی‌های عالیه‌ی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در طول تاریخ حیات و شهادت آن حضرت، کلمات گران بهایی بیان شده که مجموعه‌ای از آیات قرآن کریم و بیانات ائمه معصومین علیهم السلام و پس از آن مجموعه‌ای از سخنان عالمان دینی و اندیشمندان در فضائل و مناقب صدیقه طاهره سلام الله علیها گفته شده که ورای «اثبات مقام عصمت و فضائل آن حضرت» به دنبال توجه دادن انسان‌ها به گوهر عالم هستی و کوثر بودن آن وجود مقدس است.

وی افزود: تأکید بر سیره و سبک زندگی توحیدی و ضرورت الگوپذیری از وجود مبارک و نورانی حضرت فاطمه سلام الله علیها از نکاتی است که همواره باید مورد توجه عموم مسلمانان باشد، اما آنچه که لازم است مورد دقت بیشتر قرار گیرد، معرفی و بیان ویژگی‌های شخصیت ممتاز حضرت فاطمه سلام الله علیها در دوران کنونی می‌باشد تا «فرهنگ فاطمی» و جاودانگی اسوه بودن آن حضرت در تمام ادوار، سر مشق و منشأ الگوی رفتاری همگان بویژه زنان جامعه باشد.

وی همچنین با اشاره به لزوم ارتقای سطح شناخت جامعه امروز و نیاز بیشتر به جنبه‌های الگویی حضرت فاطمه سلام الله علیها خاطرنشان کرد: شناخت نقش فطری زنان در هر عصر و زمانه‌ای در موضوعات مختلف مخصوصاً موضوعات اجتماعی موجب باز شدن نگاه‌ها و برون رفت از بن‌بست‌ها و نگاه‌های بسته می‌شود، علاوه بر این که موجب تفکیک رفتارهای صادق از کاذب در امور زنان می‌شود، موجب فهم از خسارت‌های ناشی از فریفته شدن به پوسته‌های پوسیده فرهنگی که درون آن نیز پوچ است، می‌باشد و در ضمن عاملی است برای جلوگیری از فریبندگی‌های هدفدار که راه را برای بروز و ظهور حقیقت انسان و وظایف او، مسدود می‌کند.

این استاد حوزه ادامه داد: امروزه شکل دادن سراب‌های کاذب فرهنگی توسط سود جویان و سیاستمداران سلطه‌گر، از پیچیده‌ترین و در عین حال رایج‌ترین گزینه‌هایی است که برای تخریب حقیقت انسان و اضمحلال عقاید و تحمیل فرهنگ‌های بی‌پایه، مخرّب و سودآور در جوامع دارای استقلال فرهنگی، به کار بسته می‌شود که برای مقابله‌ی با این انحطاط فراگیر و خطرناک، راهی جز برنامه‌های جامع و کارساز و بیان فضیلت‌های بی‌نظیر حضرت همراه با نواندیشی به معنای صحیح کلمه وجود ندارد.

وی بیان داشت: این مهم در جامعه امروز که موضوعاتی مانند «زن و خانواده» و «زن و جامعه» و «زن و کمال یابی» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است اهمیتی مضاعف و تکلیفی سنگین بر دوش صاحب‌فکران و اندیشمندان می‌نهد که «درک صحیح از آسیب‌های ناشی از فرهنگ مخرّب غرب که ناگاه تبدیل به بحران هویت در جامعه می‌شود» امری لازم‌تر از همیشه است از این‌رو می‌توان گفت نیاز جامعه امروز به معرفی شخصیت حضرت فاطمه سلام الله علیها و تبیین جنبه‌های الگویی آن حضرت، بیش از هر زمان دیگری است.

وی با تأکید بر این نکته که جامعه اگر متلاطم در فرهنگ‌های بی‌ریشه شد، نیاز بیشتری به مکتب فاطمی دارد، گفت: شناخت ضرورت‌ها و اضطرارها در مقاطع خاص – به صورت علّی و نه معلولی و توصیفی – همواره یک ویژگی ممتاز برای جامعه است که انسان‌ها را در جهت نخبگی قرار می‌دهد، این ضرورت‌ها می‌تواند مربوط به امور علمی باشد، اما سوال این است که آنچه پایه رشد و یا سقوط جامعه می‌شود، فرهنگ تعالی یافته یا فرهنگ بزک کرده وارداتی در جامعه می‌باشد.

حجت الاسلام و المسلمین بنیادی افزود: بر اساس همین اصل مسلّم می‌توان گفت اگر غفلت‌ها یا کم‌کارهای باعث شد تا فرهنگ ناب اسلامی به مرور دستخوش تغییر ماهیت و جامعه اسیر فرهنگ‌های بی‌ریشه شود، نهضتی فرهنگی و فراگیر می‌طلبد تا در مقابل هجوم فرهنگ‌های بیگانه با اصالت و اعتقادات اسلامی، تاب ایستادگی داشته باشد و به نظر می‌رسد در این تلاطم خسارت‌بار، جامعه ما نیاز بیشتری به شناخت و نهادینه شدن فرهنگ توحیدی و معرفی حقیقت فرهنگ فاطمی دارد.

وی همچنین با اشاره به این که خصلت‌های فاطمی، جامع بین ظاهر و باطن است، گفت: گام اول در جنبه‌های الگویی حضرت فاطمه سلام الله علیها شناخت و شناساندن خصلت‌های جامع آن حضرت است، این شناخت را – هر چند به صورت محدود – می‌توان از تدبر در آیات قرآن که در شأن آن حضرت نازل گردیده و هم‌چنین روایات صادره از معصومین و اوصاف آن حضرت در زیارتنامه‌های مأثور متوجه شد تا دریایی از آموزه‌ها و معارف مورد نیاز بشر امروز را در اختیار انسان قرار دهد.

استاد سطوح عالی حوزه همچنین ابراز داشت: فهم از «انّا اعطیناکَ الکوثر» یا این بیان ژرف خاتم‌الانبیاء که: «فَاطِمَهُ بَضْعَهٌ مِنِّی» یا این فراز از روایت رسیده از امام عصر ارواحنا فداه: «اِنَّ لی فی ابنه رسولِ الله اُسوهٌ حَسَنَهٌ» و یا فرازهای از زیارتنامه حضرت فاطمه سلام الله علیها به خوبی نشان‌دهنده آن است که خصلت‌های فاطمی، مجموعه‌ای از ویژگی‌های ظاهری و باطنی است که شناخت از آنها، انسان‌ها را شیفته‌ی آن وجود با عظمت می‌نماید؛ حال سوال این است جامعه امروز بشر به چه اندازه از این شخصیت الهی شناخت دارد و مسئولین و مبلغین تا چه حد توانسته‌اند این بانوی با عظمت را به جامعه و نسل امروز معرفی نمایند؟

وی تصریح کرد: صحبت از کوتاهی‌ها نیست بلکه سخن از این است که تا چه اندازه منافذ ورود فرهنگ‌های منحط را شناخته‌ایم و این در حالی است که الگوی کامل و مؤثر در جامعه امروز بصورت خاص متعلق به اسلام و مسلمین است.

وی با بیان این که شرط ارادت به حضرت زهرا (س)، اقتدای باطنی و ظاهری به آن حضرت است، گفت: آنچه مایه امیدواری است اعتقاد قلبی جامعه اسلامی به خاندان رسالت و اهل بیت مکرم رسول الله صلوات الله و سلامه علیهم می‌باشد، این یک امتیاز و بلکه شکل‌دهنده هویت دینی و فرهنگی جامعه اسلامی است، تمسک به سیره و توجه به فرامین و هدایت‌های آنان از روی خرد و اندیشه و باور، امری است که صلاح جامعه را با خود به همراه می‌آورد، یعنی «اقتداء همراه با اعتقاد اسلامی» که البته باید در نظر داشته باشیم «ارادت و اقتداء به معصومین و صدیقه طاهره علیهم السلام اقتدای در ظاهر و باطن است؛ اینکه اعتقاد را در باطن بدانیم ولی در ظاهر و رفتار، تفسیری متضاد داشته باشیم، نیرنگی خودساخته یا القایی از جانب معارضین با فرهنگ فاطمی است. بنابراین آنچه مهم است و اصالت فرهنگ ما را می‌سازد «اقتدای باطنی و ظاهری به حضرت فاطمه سلام الله علیها» می‌باشد.

حجت الاسلام و المسلمین بنیادی همچنین با اشاره به این که ظاهر ناشایست برخی بانوان در باطن جامعه تأثیر می‌گذارد، گفت: نکته‌ای که نباید از آن غفلت ورزید آن است که وقتی صحبت از اقتدای ظاهری و باطنی به حضرت فاطمه علیها السلام می‌شود، مقصود برون رفت از تأثیراتی است که ظاهر ناشایست برخی از زنان جامعه به صورت خودآگاه و ناخودآگاه در خود و جامعه می‌گذارند و این تأثیر منفی به صورت فزاینده‌ای در وجود مردان بخصوص جوانان و به تبع آن آثار مخربی که در کل جامعه می‌گذارد، می‌باشد، به همین جهت است که علاوه بر برهم خوردن فضای معنوی و فرهنگی، مسئولیت‌های فراوانی را در قبال پیدایش بعضی معضلات اجتماعی مانند روابط نامشروع، طلاق‌ها و… می‌گذارد که البته بازهم این گونه موارد نیازمند نگاه آسیب‌شناسانه و علل وقوع چنین رخدادهایی است.

وی با بیان این که ترویج اندیشه فاطمی به معنای تلاش برای تربیت و تأثیرات توحیدی در جامعه است، افزود: به هر صورت آنچه که نیاز امروز جامعه اسلامی و تمام جوامع بشری است، توجه و به کار بستن «اندیشه فاطمی» در تمام زوایای زندگی است، به طور حتم اگر «عقلانیت و دیانت رفتاری حضرت فاطمه در سلوک فردی و اجتماعی و هدف از زندگی» با تبیینی صحیح صورت بپذیرد و جذابیت‌های «زندگی فاطمی» با ادبیاتی نو و برآمده از متون دینی بازگو شود، زمینه‌های رشد و تعالی جامعه زنان – در همین دوران تهاجم فرهنگی و عقیدتی – بیشتر از هر زمانی خواهد بود و این به دلیل بالا بودن سطح آگاهی و علمی زنان جامعه می‌باشد تا اندیشه فاطمی را با تلاشی علمی و عملی برای تربیت و تأثیرات توحیدی در جامعه بگسترانند.

وی همچنین بر لزوم تبیین ابعاد سیره فاطمی در عصر مبارزه با اسوه‌های حقیقی تأکید کرد و افزود: مبارزه دشمنان با شخصیت‌های ممتاز که دارای سیره و سبک زندگی توحیدی هستند، یک هدف و دارای مقاصد شومی است تا با فاصله انداختن میان مردم و «فرهنگ و سیره الگوهای ممتاز»، تغییر رفتاری در جوامع دینی را رقم زنند در این میان آنچه که باعث جلوگیری از پیشرفت خزنده‌ی فرهنگ‌ها و سبک‌های نا متعارف می‌شود، تمسک و توجه علمی و عملی به سیره معصومین علیهم السلام بویژه «سیره و سبک زندگی فاطمی» می‌باشد.

وی گفت: «سیره عبادی و معنوی» «سیره اخلاقی» «سیره همسر داری» «سیره تربیت فرزند» «سیره مدیریت خانه‌داری» «سیره فرهنگی و اجتماعی» و «سیره سیاسی» حضرت فاطمه علیها السلام، مهم‌ترین ارکان فرهنگ و سبک زندگی فاطمی است که رسالت نخبگان و عمل مؤمنین در معرفی و بیان جذابیت‌های «فرهنگ فاطمی» را بیشتر از هر زمانی نموده است.

وی در خاتمه با بیان این که حضرت فاطمه (س) الگوی حقیقی و کامل زن در تمام شئون است، اظهار داشت: در پایان بر این نکته تأکید می‌کنم که «اندیشه فاطمی» تمام شئون زندگی بشر امروز را در بر می‌گیرد، توجه همراه با مطالعه ویژگی‌های اعتقادی، اخلاقی، رفتار اجتماعی و ایستادگی و مقاومت همراه با معرفت برای احقاق حق از نکاتی است که در هر برهه و دوره‌ای، ملجأ و الگوی فکری و عملی در تمام شئون زندگی است.