سینمایی غریب آشنا به تهیه کنندگی محسن لطفی وکارگردانی محمدجوادکاسه ساز بدنبال ارائه روایتی متفاوت وجذاب از ایران اسلامی در پیوند با امام گفت وگو علی بن موسی الرضا (ع)است.
به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین؛چراغ پر فروغ دین مبین اسلام و هادیان و علمداران آن یعنی ائمه معصومین فطرت پاک انسان را درگیر طهارت و صداقت ذات اقدس الهی کرده و در مقابل ظلمت و تاریکی شیاطین به روشنگری و مبارزه با ظلم و جور پرداخته اند از سوی دیگر آنان که به دور از انسانیت و دین و دیانت هستند و منافع خود را در خطر می بینند با تمسک به دروغ و کذب و جهالت و ابزارهای دیگر سعی در خاموشی نوری دارند که ایزد برافروخته است.
دشمن چهره کریه خود را با ابزار سینما و رسانه بزک کرده و برخلاف آن جمال زیبای دین و اصحاب آن را با تمسک به دروغ و تحریف واقعیت، وارونه جلوه می دهد تا منافع خود را محقق کند اما این عنکبوت های او در سینما و رسانه توان وارونه نشان دادن انسانیت و پاکی را نداشته و در نهایت چراغی که یزدان فروزان کرده بر تاریکی و ظلمت غلبه خواهد کرد. در چنین فضایی فراهم نمودن امکان تصویرسازی صحیح و واقعی از ارزش های دینی و انسانی، مجاهدتی است که میتواند در پرده برداری از حقایق فراموش شده، تاثیرگذار باشد.
محسن لطفی خاتونی قصد دارد با هدف معرفی ظرفیتهای موجود، جوانان مؤمن انقلابی دیده نشده و نیز صدور فرهنگ غنی ایرانی در مقابله با فیلمهایی که در تقابل با ارزشهای ایرانی ساخته میشود ایستاده و واقعیت و حقیقت را از دریچه دوربین دغدغه مند خود در معرض نمایش اکران های داخلی و خارجی به ویژه جهان اسلام گذاشته و با رویکرد چند فرهنگی و تاکید بر زبان مشترک بین المللی به برجسته نمودن جاذبههای میراث فرهنگ اسلامی ایرانی و ظرفیتهای گردشگری مذهبی، فرهنگی، طبیعی، تاریخی و سلام و صنعت غذا بپردازد.
ماهیت بین المللی و چند فرهنگی فیلمی که می سازد اقتضای حمایتهای مادی و معنوی را دارد تا با توجه به اکران هدفمند در گستره جهان اسلام نماینده شایسته ای برای معرفی کالا و تولید ایران اسلامی بوده و ظرفیتهای منحصر به فرد این زمینه را با هدف ارز آوری و رشد تولید و شکوفایی اقتصاد توصیف کند.
اهداف سینمایی غریب آشنا
لطفی در گفت و گو با رسا پیرامون فیلمی که قرار است بسازد با ما سخن گفت و هدف اصلی را “زمینه سازی شکل گیری انگاره و ذهنیتی مثبت و واقعگرایانه در مخاطب جهانی از ایران اسلامی در پیوند با آموزه های تشیع و میراث فرهنگ رضوی” عنوان کرد.
لطفی در خصوص اهداف جزئی مرتبط با این هدف محوری، بیان داشت: من چند هدف کلیدی در کنار ان هدف کلی که عرض کردم در ساخت این فیلم دنبال می کنم نخست برجسته سازی جایگاه امام رضا ( علیهالسلام) به عنوان امام گفتگو، رأفت و عالم آل محمد صلی الله علیه و آله در میان شیعیان و عموم مسلمین و مردم جهان فارغ از رنگ و نژاد و زبان، دوم طرح گسترده آموزه های فرهنگ رضوی و سنت و سیره امام رضا ( ع ) برای تمام ادیان و مذاهب، سوم تصویر سازی منسجم، جذاب و اثربخش از ظرفیت های فرهنگی، مذهبی و طبیعی ایران اسلامی و به عبارتی بازنمایی دقیق میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس ایران اسلامی.
وی افزود: چهارمین هدف برجسته کردن عنصر عقلانیت، آگاهی و خردورزی همراه با عشق در تشیع در برابر جهل و خرافه و مقابله با جاهلیت مدرن است که در پوشش شعار آزادی و لیبرالیسم هر گونه آزادگی و حق طلبی را سرکوب میکند و در نهایت هدف پنجم که پررنگ شدن جلوه های جذاب و متفاوت معماری ایرانی- اسلامی به ویژه در حرم امام هشتم و تاثیر شگرف آن بر انسان امروزی است؛ انسانی که به سمت بی هویتی سوق داده می شود.
ساختار فیلم
لطفی در بیان ساختار کلی فیلم گفت: فیلم سینمایی «غریب آشنا» تلاش دارد به صورت غیرمستقیم و بدون هیچگونه شعاری در قالبی دراماتیک در عرصه بین المللی تصویری زیبا و تاثیر گذار از فرهنگ گفتگومداری، عشق و مهر تشیع، عقلانیت و علم آموزی، پتانسیل بالای توسعه اقتصادی به ویژه توریسم مذهبی، مهر دوستی و مهمان نوازی مردم خراسان که نماینده شایسته ایران بزرگ هستند را از زوایه نگاه شخصی غیرایرانی ارائه دهد.
وی افزود: این فیلم با داستانی بکر و جذاب این موقعیت را برای صاحبان اندیشه، صنایع، برندها، کارآفرینان فرهنگی، اقتصادی و غیره فراهم می کند تا با سرمایه گذاری و اسپانسرینگ به تبلیغ و معرفی خود در قالبی مدرن و امروزی بپردازند.
وی ادامه داد: فیلمی با این ساختار و حضور بازیگران نام آشنا ، بدون تردید با استقبال زیادی مواجه خواهد شد. و با توجه به اینکه تبلیغ به شکل غیر مستقیم که در مضمون و محتوای فیلم باشد کارکرد روانی آن بر مخاطب بارها تاثیرگذارتر از تبلیغات مستقیم است، زمینه و موقعیتی ناب برای سرمایه گذاری است هرچند که در تبلیغات مستقیم نیز در تیتراژ ، پوسترها و بیلبوردها و غیره این امکان وجود دارد.
محسن لطفی در بیان مراحل نخستین کار گفت: این اثر به کارگردانی محمدجواد کاسه ساز تولید میشود. همچنین تفاهمنامهای با دانشگاه علوم اسلامی رضوی منعقد شده و بنای استفاده از لوکیشن، خوابگاهها، کلاسها و فضا و امکانات آن را داریم. فیلمنامه در مرحله تحقیق و پژوهش و بازنویسی به قلم نویسندگان صاحب سبک است که از سوی دانشگاه دکتر مهربانی فر رئیس اداره روابط عمومی و بین الملل به همراه شورای کارشناسی منتخب دانشگاه رضوی بر متن نظارت دارند.
وی افزود: بنای استفاده از دانشجویان دانشگاه در برخی از حوزهها مرتبط با فیلم بر اساس ظرفیت و شایستگی را داریم که در مراحل تولید اتفاق می افتد.
Saturday, 23 November , 2024