کلانشهر قم که در ردیف شهرهای مذهبی و زیارتی است با معضلات ترافیکی دست وپنجه نرم می کند و با هر مناسبت مذهبی و ملی گره های ترافیکی معابر آن را قفل می کند اما سامانه ترافیک حمل و نقل هوشمند راهکارهای اساسی است که می تواند مورد توجه مدیران شهری باشد.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ کلانشهر قم که سالانه میزبان بیش از ۲۰ میلیون زائر داخلی و خارجی است و از سویی با توجه به جمعیت بالای خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی آن سال ها است که با معضلی به نام ترافیک و گره های ترافیکی در هسته مرکزی شهر روبرو است؛ معضلی که در مناسبت های مختلف دینی و ملی بیشتر خود را نمایان می کند.
هرچند طی سال های اخیر مدیریت شهری با تدبیر و برنامه ریزی هایی اقدام به یک سری بازگشایی هایی در سطح معابر شهر قم کرده تا این معضل را به حداقل برساند اما باز با توجه به جمعیت بیش از یک میلیون نفری شهر قم و از سویی جمعیت زائرانی که در شهر تردد دارند و از سویی معضل موتورسواران گره های ترافیکی چالشی را برای مجاوران و زائران حرم کریمه اهل بیت (سلام الله علیها) به وجود آورده است.
اما با توجه به گام مثبتی که مدیریت شهر قم به سمت ایجاد سامانه های هوشمند برای برخورداری شهروندان از خدمات الکترونیکی برداشته و قدم به سوی یک شهر هوشمند از اولویت های راهبردی مدیریت شهری است به نظر وجود سامانه هوشمند کنترل و ساماندهی ترافیک برای شهری مانند قم یک حلقه مفقوده است و باید در برنامه های شهرداری قم باشد.
سامانه حمل و نقل هوشمند شامل فناوری و وسایل روز مانند دوربین دیجیتال ، دستگاههای های موقعیت یاب ماهواره ای و الگوریتم های هوشمند برای بهبود وضعیت ترافیک، افزایش ایمنی ، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا جایگزین روش سنتی و دستی گذشته شده است؛ بسیاری از مطالعات انجام شده حاکی از آثار مثبت سامانه های حمل و نقل هوشمند بر محیط زیست بوده و تاثیر سرعت متغیر خودرو را بر افزایش انتشار گازهای آلوده نشان می دهد که در صورت استفاده صحیح از ITS ، بسیاری از مشکلات حمل و نقل از قبیل خسارت های مادی و معنوی ناشی از سوانح و تصادفات ، مشکلات نظارت و مدیریت در حمل و نقل ، زمان های تلف شده در ترافیک و مصرف سوخت برطرف می شود.

شهروندان قمی از گره های ترافیکی در معابر قم گلایه ها دارند
علی رضا موحدی شهروند ۴۸ ساله قمی معتقد است؛ وجود خودروهای تک سرنشین و عدم تعیین تکلیف مترو ، هم چنان باید شاهد بار ترافیکی در شهر قم باشیم این بار ترافیک شاید حتی از کلانشهرهای بزرگ کشور بیشتر قابل لمس باشد تا زمانی که گره های ترافیکی پیگیری نشود نمی توان از ترافیک شهر نجات یافت در بسیاری از شهرها دست اندرکاران ترافیک سامانه هوشمندی برای کنترل و ساماندهی ترافیک دارند که می تواند دوایی برای درمان ترافیک قم باشد.
یک بانوی قمی بیان می کند: وقتی می خواهیم در شهر تردد کنیم خیابانی نیست که با بار ترافیک در قم روبرو نباشد بسیاری از این معضلات به فرهنگ ترافیکی شهروندان ارتباط دارد از عدم دوبل پارک کردن در معابر شهر و هم چنین حدالامکان عدم استفاده از خودروهای شخصی به ویژه در هسته مرکزی اطراف حرم و سه راه بازار می تواند باری از ترافیک را بکاهد.
آرزو نصیری می افزاید: در قم ما اتوبوس های بی آرتی نداریم و یا از وجود مترو محروم هستیم با توجه به این که یک شهرزیارتی هستیم اما می توان با برنامه ریزی مدیران باری از ترافیک شهر را برداشت کنترل ترافیک و ساماندهی آن به صورت هوشمند مانند بسیاری از استان های کشور می تواند مرهمی برای درمان ترافیک قم باشد.

پردیسان پایلوت هوشمندسازی طرح ترافیک در قم
رضا خانه زاد یزدی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین از اجرای سامانه هوشمند سازی کنترل و ساماندهی ترافیک قم خبر داد وگفت: طرح هوشمند سازی ترافیکی شهر قم در حال اجرا است و برای فاز نخست ، پردیسان به عنوان پایلوت هوشمند سازی ترافیکی قم انتخاب شده است؛ و برای این امر سامانه های کنترل سرعت و در دو مسیر شهرک پردیسان و ۶ سامانه ثبت سرعت در بلوار آیت الله بروجردی که از سال ۹۶ نصب شده و ۵ سامانه کنترل سرعت نیز در بلوار غدیر نصب و قرار است یک سامانه هوشمند دیگری نیز در این بلوار اضافه شود.
به گفته این مسئول؛ ۱۲ سامانه کنترل سرعت در معابر اصلی شهرک پردیسان در اواخر سال ۱۴۰۲ نصب شده است که ۱۱ سامانه آن مورد تایید پلیس راهور قرار گرفته و کد اجرائیات پلیس نیز برای آن اخذ شده است.
خانه زاد یزدی در ادامه افزود: بلوار های امام صادق(ع)، امامت، امام علی(ع) هم چنین بلوار شهروند محل نصب سامانه های یاد شده می‌باشند که همگی از معابر پر خطر شهر قم با آمار تصادفات بالا می‌باشند و امید است با نصب این سامانه ها آمار تصادفات و تعداد کشته شدگان و مجروحین حوادث راهنمایی و رانندگی در محدوده شهرک پردیسان به صورت قابل توجهی کاهش یابد علاوه بر آن یک سامانه باقی مانده نیز به زودی مجددا جانمایی و اجرا خواهد شد.

هوشمندسازی تقاطعات
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در ادامه گفت وگوی خود بیان کرد: در شهرک پردیسان در مجموع ۷ تقاطع چراغ دار وجود دارد که سه تقاطع توسط سنسورهای پردازش تصویر و چهار تقاطع دیگر توسط سنسورهای القایی با قابلیت اتصال به سامانه مرکزی هوشمند گردیده است بدین طریق می‌توان تمامی تقاطع های سطح منطقه ۸ شهر قم را هوشمند دانست.
خانه زاد یزدی با اشاره به نصب سامانه های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز گفت: تعداد ۴ تقاطع در شهرک پردیسان مجهز به سامانه های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز گردیده است که عملیات اجرایی آن ها در سال ۱۴۰۲ تکمیل و در حال تست های نهایی به منظور اخذ کد اجرائیات پلیس می باشد؛ این سامانه ها علاوه بر قابلیت تشخیص تخلف عبور از چراغ قرمز، توقف خودرو ها بر روی خط ایست را نیز تشخیص داده که علاوه بر کاهش تصادفات، به نظم ترافیکی و اصلاح رفتار رانندگان کمک شایانی را خواهد نمود.

طرح مطالعات کنترل ترافیک قم
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در گفتگوی با خبرنگار پردیسان آنلاین با اشاره به مهم ترین برنامه ها برای کنترل بار ترافیک در کلانشهر قم گفت: مطالعات کنترل ترافیک از سال ۹۷ در حال انجام است و به دلیل اختلافات مصوب نمی شد با پیگیری مداوم شورا این مشکل حل و نتایج این مطالعات تصویب شد سند راهبردهای اصلی در عرصه حمل و نقل ترافیک شهر قم را تعیین و به هماهنگی وافزایش اثرگذاری اقدامات وفعالیت ها در این زمینه کمک می کند .
سید محمد حسین دهناد با اشاره به این که اجرای طرح هوشمند سازی کنترل و ساماندهی ترافیک می تواند راه حل مطلوبی برای حل ترافیک قم باشد و علاوه بر آن بهره گیری از حمل و نقل نوین که برنامه بلند مدتی به شمار می رود بیان کرد: اما در کوتاه مدت بسیاری از معطلی ها وگره های ترافیکی را می توان با بازطراحی وصرف هزنیه های اندک اصلاح کرد.

  • نویسنده : هیفا پردل