پردیسان آنلاین/ خطیب جمعه قم با تاکید بر اینکه حجاب یک واجب شرعی و اصل قانونی است، گفت: از همه کسانی که در این دو هفته برای حفظ ارزشها به میدان آمدند و زخم زبانها و ملامتها را به جان خریدند اما از پای ننشستند تشکر میکنم.
به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبههای نماز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، در رابطه باعملیات وعده صادق عنوان کرد: نیروی ها مسلح با این کار دل مردم را شاد کردند. جهان بیان می کرد کسی حریف رژیم صهیونیستی نیست اما نیروهای مسلح ما با غرش موشکها و پهپادها و عبور از پدافندهای دفاعی ۲۸ کشور خلاف این را نشان دادند. رهبر معظم انقلاب میفرماید امید به آینده داشته باشید و این عملیات از مصادیق امید به آینده است.
وی با تأکید بر اینکه دنیا اقدام ایران را اقدامی مؤثر و اخلاقی معرفی کرد، اضافه کرد: اقدام ایران دقیق، ظریف و حساب شده بود. از همان جایی که هواپیماهای شما بر خواستند همان جا زدیم. ما مثل رژیم صهیونیستی نیستیم که بیمارستانها، مردم و کودکان را بزنیم، بلکه مردانه و جوانمردانه میزنیم.
امام جمعه قم اظهار کرد: رژیم غاصب اسرائیل، آمریکا، برخی کشورهای اروپایی که همراهی کردند و همراهان منطقهای صحنه را باختند و اعتبار نداشته را هم از دست دادند و این رژیم در یک محاصره باقی ماند و راهی جز این ندارد که سکته کند و به کسانی که پیش از او رفتهاند بپیوندد.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه کشور بیان کرد: از همه کسانی که در این دو هفته برای حفظ ارزشها و حجاب و عفاف به میدان آمدند و زخم زبانها و ملامتها را به جان خریدند، اما از پای ننشستند و روز گذشته در حرم کریمه اهل بیت (س) قسم یاد کردند تشکر میکنم.
وی گفت: حجاب یک واجب شرعی و اصل قانونی است و دشمن میخواهد در مسئله حجاب برای ما یک چالش به وجود بیاورد و دست بیگانه در کار است. کسانی که گاهی احساس میکنید در مسئله فقهی نظر دیگری دارید در رابطه بااینکه دشمن این مسئله را طراحی میکند چه میخواهید بگویید؟ همراهی با دشمن؟
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روز معلم بیان کرد: شهید مطهری معلم و الگویی برای همه سطوح جامعه بود و به همین خاطر روز شهادتش روز معلم شد.
وی با بیان اینکه بعد علمآموزی، یاد دادن تفکر و آموزش عملی اخلاق سه بعد معلمی است، تصریح کرد: معلم باید کاری کند که انسان از سطحینگری و سطحی اندیشیدن پرهیز کند. رفتار و گفتار معلم باید جنبه الگویی برای گروه هدف در همه سطوح آموزشی داشته باشد. اگر تحول در جامعه میخواهیم باید در آموزش و پرورش تحول ایجاد شود.
امام جمعه قم خطاب به مسئولین گفت: در بودجه آموزش و پرورش کم نگذارید تا معلم ما با عشق و علاقه بر سر کلاس برود تا ذهن او مشغول امور دیگر برای گذران زندگیاش نباشد. سند تحول آموزش و پرورش کاملاً اجرا شود؛ اگر بهترین سند را بنویسیم؛ اما در کمد بماند و اجرا نشود تحولی در آموزش و پرورش ایجاد نمیشود.
خطیب جمعه قم با بیان اینکه آموزش و پرورش ما باید خروجی داشته باشد، اضافه کرد: تربیت انسانهایی در تراز نظام اسلامی باید خروجی آموزش و پرورش باشد. انسانهایی صبور، متوکل، مؤمن، متدین، امیدوار به آینده روشن و آماده برای هر نوع مجاهدت باید خروجی آموزش و پرورش باشد.
وی با اشاره روز کارگر اظهار کرد: در نگاه اسلام نقش کلیدی برای کارگر وجود دارد و پیامبر (ص) دست پینه بسته کارگر را بوسه می زد. کارگران نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند. کارفرمایان و کارگران در یک جبهه جنگ اقتصادی هستند
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خوشبختانه در دولت فعلی کارخانههای تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشتند که این کار باید استمرار پیدا کند، افزود: کارگران مسئولیت سترگ دارند. وظیفهشناسی، انضباط کاری و برای ارتقا کشور مایه گذاشتن از وظایف کارگران است که باعث میشود ما شاهد جهش تولید و حرکت انقلابی در جامعه باشیم.
وی با اشاره به روزشورا (۹ اردیبهشت) گفت: به اهمیت شورا هم در متون دینی و هم در قانون ما تأکید شده است و اصل ۱۰۰ تا ۱۰۶ قانون اساسی به شیوه کار شوراها پرداخته است و جایگاه مهمی در قانون اساسی برای شوراها قرار داده است.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه کشور در رابطه با نکات کلیدی در شورای ها برای خدمت رسانی بهتر به مردم بیان کرد: افرادی که میخواهند وارد شورا شوند یا در شوراها قرار دارند لازم است پایبند به الزامات قانونی باشند و در خدمت به مردم کوتاهی نکنند.
وی با بیان اینکه عدم سو استفاده از قدرت و امکانات و اختیارات، پاکدستی، توانمندی، خوشنام بودن و دلسوزی برای مردم از لوازم موفقیت هر شورا است، افزود: مسئولین دولتی ما شوراها را مزاحم کار خود نمیدانند بلکه شوراها با مسئولین هم افزا هستند و کارها را رو به جلو می برند.
آیتالله حسینی بوشهری در خطبه اول عنوان کرد: امام علی (ع) میفرماید: «ُوصِیکُمْ أَیُّهَا النَّاسُ بِتَقْوَی اللَّهِ وَ کَثْرَهِ حَمْدِهِ عَلَی آلَائِهِ إِلَیْکُمْ وَ نَعْمَائِهِ عَلَیْکُمْ وَ بَلَائِهِ لَدَیْکُمْ؛ فَکَمْ خَصَّکُمْ بِنِعْمَهٍ وَ تَدَارَکَکُمْ بِرَحْمَهٍ؛ ای مردم، شما را در برابر عطاهایی که خداوند ارزانیتان داشته، نعمتهایی که شما عنایت کرده و احسانی که حق شما داشته است به ترس از خدا و به سپاس فراوان سفارش می کنم.»
وی در رابطه با آثار و برکات اعتقاد به معاد و روز رستاخیز در اصلاح نگاه انسان به هستی گفت: خداوند در آیه ۶۶ و ۶۷ سوره مریم می فرماید:« وَیَقُولُ الْإِنْسَانُ أَإِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَیًّا، أَوَلَا یَذْکُرُ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ وَلَمْ یَکُ شَیْئًا؛ انسان (در امر معاد شک کند و) گوید: آیا چون من بمیرم باز به زودی مرا از قبر بیرون آورده و زنده خواهند کرد؟! آیا آدمی (برای ایمان به معاد) متذکر آن نمیشود که اول که هیچ محض و معدوم صرف بود ما او را ایجاد کردیم؟»
خطیب جمعه قم بیان کرد: معاد باوری یکی از ارکان ادیان توحیدی است که بعد از توحید قرار دارد، چون معاد مسیر زندگی انسان و نگاه انسان را هستی تغییر می دهد.
وی با بیان اینکه کسانی که به مبدا و معاد باور دارند زندگی و نگاه متفاوتی دارند، افزود: کسی که به معاد باور دارد صبور، پرتحمل و شکیبا مب شود و همه چیز راه به جان می خرد تا به جانان وصل شود. بنابراین اگر تعریف ما نسبت به دنیا و آخرت هدفمند شد نگاه ما تغییر میکند. اکر انسان بداند که دنیا مجموعه ای از رنج ها، تلخی ها، خواسته و ناخواسته ها است نگاهش تغییر میکند.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه کشور گفت: همه پیامبران به دو اصل مهم یعنی به مبدأ و معاد دعوت کردند؛ اگر نگاه به مبدأ درست شود معاد، عدالت، امامت و… نیز درست میشود؛ زیرا انسان میداند همه امور حسابرسی دارد.
وی با اشاره به اینکه بین کسی که تصور میکند همه چیز در این دنیا است و کسی که میداند این دنیا محل عبور است تفاوت است، اضافه کرد: دنیا در دید انسان معاد باور یک ابزار است. معاد باوری باعث میشد که بینش انسان نسبت به دنیا وسعت می بخشد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: زندگی انسان دارای فصلهای متعددی است که بخش کوچکی آن در این دنیا است و بخشهای اصلی آن در سرای آخرت است.
انتهای پیام
Saturday, 23 November , 2024