حل مسئله افزایش پارکینگ‌های عمومی در قم این روزها روی ریل تسریع قرار گرفته و طرح جامعی برای اولویت‌بندی احداث پارکینگ تدوین شده است.

حل مسئله افزایش پارکینگ‌های عمومی در قم این روزها روی ریل تسریع قرار گرفته و طرح جامعی برای اولویت‌بندی احداث پارکینگ تدوین شده است.

به گزارش پردیسان آنلاین، به‌دلیل افزایش روزافزون ورود خودروها به معابر شهری و کمبود پارکینگ به‌طور تقریبی تمام معابر حاشیه خیابان در کل ساعات شبانه‌روز پر از خودرو شده است، به‌نحوی که در حاشیه معابر اصلی برای پیدا کردن جای پارک باید زمان زیادی تلف کرد تا شاید جای پارکی پیدا شود.

از سویی قم به‌عنوان دومین شهر زیارتی ایران است که هرساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به این کلان‌شهر سفر می‌کنند و به‌عنوان یکی از شاه‌راه‌های ایران و محور مواصلاتی ۱۷ شهر ایران موقعیت مناسبی برای پذیرش مسافران دارد.

«پارکینگ» یکی از مهم‌ترین خدمات لازم در شهرهای ماشینی امروزی است و حذف آن می‌تواند رضایت و حضور مخاطب در فضاهای فرهنگی، هنری و تجاری را به شدت تحت تأثیر قرار دهد؛، مسئله کمبود پارکینگ در شهر قم از زبان افراد مختلفی طی سال‌های اخیر مطرح شده و حتی در مقطعی پلیس راهور این موضوع را یکی از دلایل افزایش تصادفات شهر قم دانسته است.

تدوین شیوه‌نامه جدید تأمین پارکینگ در قم

در حوزه ساخت‌وساز مسئله حذف و کسر پارکینگ که مشمول پرداخت ارقامی به شهرداری می‌شود، مدت‌ها است به موضوع بحث محافل تبدیل شده است، چراکه به ازای این حذف و کسر، تعداد کمتری پارکینگ در سطح شهر ایجاد شده و از سویی دریافت کسری از هزینه تمام شده یک پارکینگ در این موقعیت، موجب شده تا مدیریت شهری نتواند به ازای پارکینگ‌های حذف شده، پارکینگ جدید در اختیار عموم مردم قرار دهد.

این مسئله موجب تدوین شیوه‌نامه جدیدی برای مسئله پارکینگ و تصویب آن در شورای اسلامی شهر قم شد که از ابتدای سال گذشته مبنای عملکرد شهرداری قم قرار گرفته و بر اساس آن سازمان توسعه و عمران شهرداری قم متولی ساخت پارکینگ با مبالغی است که شهروندان در ازای کسر پارکینگ پرداخت می‌کنند.

افزایش ۶۰۰ جای پارک خودرو به ظرفیت شهر قم

درباره اهمیت تأمین پارکینگ در شهر قم محمد عباسی، مدیرکل مهندسی و امور اجرایی شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: یکی از اولویت‌های مهم شهرداری قم تأمین پارکینگ در سطح مناطق است، اما با وجود اهمیت آن چالش‌های زیادی سر راه است.

وی با بیان اینکه شهرداری قم در سال‌های اخیر در احداث پارکینگ موفق عمل کرده، افزود: پروژه پارکینگ طبقاتی در خیابان امام خمینی (ره) با ۱۶ هزار مترمربع زیربنا و با ظرفیت ۴۰۰ خودرو و پارکینگ بنفشه در خیابان آیت‌الله طالقانی جنب بازار بنفشه در سه هزار و ۸۰۰ مترمربع عرصه و با زیربنای ۱۱ هزار و ۴۰۰ مترمربع با ظرفیت ۲۰۰ خودرو در سه‌طبقه همکف، منفی دو و منفی یک، از جمله پروژه‌های فعال شهرداری قم در حوزه تأمین و ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی است و می‌تواند نقش مهمی در حل مشکل ترافیک داشته باشد.

مدیرکل مهندسی و امور اجرایی شهرداری قم با تاکید بر اینکه پروژه شناسایی لکه‌های پارکینگ از اقداماتی است که در سال جاری نیز به جد دنبال می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر پارکینگ‌های زائر، علیخانی، دادگستری، شرقی، زمزم، بهار، شهید کاظمی، پل ۹ دی و شهید فاطمی، چهل اختران از جمله پارکینگ‌های شهر قم به شمار می‌آید.

لزوم ساماندهی پارکینگ‌های حاشیه‌ای شهر قم

حامد خسروی، مدیر دفتر مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم عنوان کرد: مطالعاتی با عنوان «مطالعات نرخ سفر» توسط دفتر مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم انجام شده است که بر اساس آن مشخص شد تقاضای پارکینگ توسط مردم بر اساس چه میزان زمانی است که آن‌ها توقف می‌کنند و به پارکینگ نیاز دارند.

وی با بیان اینکه مشکل ترافیک شهر ناشی از کمبود پارکینگ با این پارکینگ طبقاتی حل نمی‌شود و راه اصلی بهبود این شرایط توسعه پارکینگ حاشیه‌ای و سطحی است، اضافه کرد: بر اساس تحقیقی که صورت گرفت، تقاضای ۷۰ درصد شهروندانی که بررسی شدند، پارکینگ کمتر از دو ساعت است، در حالی که پارکینگ طبقاتی برای تقاضای بالای سه ساعت احداث می‌شود.

مدیر دفتر مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه در طرح جامع حمل‌ونقل شهر قم مشخص شد که در کدام نقاط کمبود پارکینگ وجود دارد ادامه داد: در طرح تفصیلی نیز لکه‌هایی برای پارکینگ عمومی دیده شد. از طرفی طرح تفصیلی سال ۹۸ مصوب شد و طرح جامع حمل‌ونقل نیز سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید و نیاز داشت این دو با یکدیگر هماهنگ شود.

خسروی اضافه کرد: این تحقیقات نشان داد که در هر منطقه چه پلاک‌هایی باید تملک شود تا در اولویت ساخت پارکینگ قرار گیرد که طی آن ۲۱ پلاک و لکه مشخص شد.

وی با اشاره به اینکه ۳۴۶ لکه پارکینگ در طرح تفصیلی وجود دارد، تاکید کرد: از بررسی مجموع پلاک‌های مشخص شده در این لکه‌ها این ۲۱ پلاک در اولویت نخست پارکینگ قرار گرفته‌اند.

مدیر دفتر مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه انجام این مطالعات موجب نظم‌بخشی به پیگیری امور تملک پارکینگ‌های شهری شده است، گفت: در گذشته گاهی با تغییر مدیریت اولویت‌ها تغییر می‌کرد، اما در این طرح جامع هماهنگی یکپارچه‌ای برای هدف‌گذاری ایجاد شد.

خسروی اظهار کرد: اگر در این ۲۱ پلاک، تملکی صورت گیرد، ۱۰ پارکینگ عمومی برای خدمت‌رسانی به مردم احداث می‌شود.

پارکینگ‌های بهار، شهید کاظمی، شهید فاطمی، چهل اختران و زمزم از جمله پارکینگ‌های سطحی در هسته مرکزی شهر است که با اقبال عمومی مواجه شده است.

انتهای پیام/۱۰۴