پیامبر اکرم (ص) در چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ لاتُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لاتَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضا لِلْبَلایا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِک یا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ. خدایا مرا در این ماه بر لغزشها سرزنش مکن، و از خطاها و افتادن در گناهان […]

پیامبر اکرم (ص) در چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ لاتُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لاتَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضا لِلْبَلایا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِک یا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ. خدایا مرا در این ماه بر لغزشها سرزنش مکن، و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار، و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان.

حجت الاسلام حسن عامری به خبرنگار فرهنگی پردیسان نوین گفت: ما باید همیشه بپذیریم که امکان خطا هست و یکی از موانعی که بر سر راه پذیرش حق وجود دارد، این است که فکر کنیم به مقامی رسیده ایم که دیگر خطا نمی کنیم. لذا از خدا می خواهیم که ما را از هرگونه لغزش و خطا دور گرداند و به هر اندازه که مراقبت کنیم ممکن است در مواردی پای انسان بلغزد ولی مشکل اینجاست که انسان بعد از لغزش  دچار خطا  و گناه شود.

وی درباره تفاوت لغزش و گناه گفت: لغزش‌ها شامل مواردی است که انسان هنوز به مرحله گناه نرسیده است. مانند مواردی که انسان حسادت می کند یا کینه کسی را به دل می گیرد. یعنی ممکن است در چنین مواردی گناهی برای انسان نوشته نشود ولی باید بدانیم همین لغزش ممکن است آدمی را به ورطه گناه بکشاند. در دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان نیز از خدا خواستیم تا در مرحله اول ما را از لغزش ها و در مرحله دوم از گناهان دور کند.

این استاد حوزه افزود: در این دعا در واقع می گوییم خدایا اگر در مسیر عدالت و انصاف اشتباه یا خطایی کرده ام و مرتکب گناهی شده ام، اشتباه مرا بپذیر و توبه ام را قبول کن که اگر این کار را نکنی و خطاهای مرا  نبخشی و برای هر کدام از خطاها و اشتباهاتم مرا مواخذه کنی، هدف تیر بلا و مشکلات قرار می گیرم.

عامری اضافه کرد: اگر امروز می بینیم که بسیاری از مردم ناراحت و گرفتار هستند و با بسیاری از مشکلات دست و پنجه نرم  می کنند، دلایل مختلفی دارد ولی یکی از دلایل آن عمدتا اشتباهات خودمان است و در برخی موارد نیز آزمون های الهی است.

وی ادامه داد: بر همین  اساس از خدا می خواهیم که تا ما را هدف بلاها و آفات قرار ندهد و می گوییم خدایا به عزت خودت ای کسی که می توانی عزت بخش مسلمانان باشی ما را از این آفات حفظ کن.