به گزارش روز پنجشنبه مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین «حسن درویشیان» درباره اقدامات سازمان بازرسی در برخورد با برخی تخلفات صنعت خودرو افزود: همواره نظارت بر موضوع خودرو را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی برنامه‌های نظارتی مدنظر داریم.وی ادامه داد: در رابطه با قیمت گذاری خودرو، عرضه آن به مردم و نحوه […]

به گزارش روز پنجشنبه مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین «حسن درویشیان» درباره اقدامات سازمان بازرسی در برخورد با برخی تخلفات صنعت خودرو افزود: همواره نظارت بر موضوع خودرو را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی برنامه‌های نظارتی مدنظر داریم.
وی ادامه داد: در رابطه با قیمت گذاری خودرو، عرضه آن به مردم و نحوه توزیع و تحویل خودرو، از چند وقت پیش مکاتباتی با معاون اول رئیس جمهوری و وزارت صنعت و اعضای ستاد تنظیم بازار داشتیم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور به جایگاه قانونی شورای رقابت اشاره کرد و اظهار داشت: طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، باید شورای رقابت فرمول تعیین قیمت خودورهای انحصاری را که تشخیص انحصاری بودن هم به عهده آن‌هاست، مشخص کند. تشخیص آن‌ها این است که خودروهای تولیدی سایپا و ایران خودرو انحصاری است، بنابراین تعیین قیمت و فرمول قیمت به عهده شورای رقابت است.
درویشیان خاطرنشان کرد: متاسفانه مدتی است که شورای رقابت را از گردونه انجام تکلیف قانونی خود کنار گذاشته‌اند اما اخیرا با تاکید معاون اول رئیس جمهوری و مکاتباتی که با وی داشتیم همچنین جلسه‌ای که دیروز در وزارت صنعت با حضور وزیر، معاونان و دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی تشکیل شد از رئیس شورای رقابت هم دعوت شد.
وی اضافه  کرد: در این جلسه مقرر شد ظرف چند روز آینده شورای رقابت فرمول خود را بر اساس دستورالعملی که طبق قانون دارند، ارائه کند تا بر اساس آن قیمت خودرو برای امسال تعیین شود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: یکی از اختلاف‌های بین شورای رقابت با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این است که آنها و خودروسازها می‌خواهند قیمت تعیینی را بر اساس همه هزینه‌های مرتبط با تولید خودرو و غیرمرتبط با آن تعیین کنند ولی شورای رقابت معتقد است طبق قوانین باید هزینه‌های تمام شده مرتبط با تولید خوردو به اضافه درصد و میزان تورمی که هر سال بانک مرکزی اعلام می‌کند قیمت خودرو را تعیین کند.
وی تصریح کرد: وزیر صنعت روز گذشته در جلسه دستور اکید داد حتما شورای رقابت وظیفه خود را انجام دهد و ظرف چند روز آینده فرمول خود را ارائه کند تا بر اساس آن تصمیم گیری شود.
وی با اشاره به التهاباتی که در بازار در رابطه با خودرو رخ داده است، گفت: متاسفانه التهابات اخیرا تشدید شده در حالی که هیچ اتفاقی نیفتاده است و خودرویی که قیمت آن ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بود به یکباره ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومان شده است، این اتفاق درست نیست.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور یک بخش از این التهاب را ناشی از نحوه عرضه خودرو دانست و افزود: اگر خودرو به میزانی که بازار این التهاب را پیدا نکند، عرضه می‌شد قیمت‌ها اینگونه نجومی بالا نمی‌رفت. از سوی دیگر این شرکت‌ها مثل سابق به جز دو مورد، عرضه به صورت پیش فروش هم نداشته‌اند.
درویشیان با اشاره به گلایه‌ها و شکایات مردم به قوه قضائیه و سازمان بازرسی از نحوه ثبت نام خودرو در سایت ایران خودرو و سایپا افزود: مردم گلایه می‌کنند که در سایت ایران خودرو و سایپا اگر قوی‌ترین پهنای باند را هم کسی در اختیار داشته باشد و ماهرترین فرد هم پشت سیستم نشسته باشد گاهی ظرف چند دقیقه اعلام می‌شود که ظرفیت پر شد و امکان ثبت نام نیست.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: حتما این بحث را با کمک مسئولان ذیربط دنبال می‌کنیم که شیوه ثبت نام و نحوه عرضه خودرو اصلاح و از سوی دیگر بستر دلالی جمع شود.
وی ادامه داد: اینکه یک نفر تعداد زیادی خودرو را در اختیار بگیرد و احتکار کند تا قیمت افزایش پیدا کند و به سودهای نجومی برسد مناسبت نیست و باید اصلاح شود و امروز وزیر صنعت دستور اکیدی داد که این موضوع پیگیر شود و با کسانی که موجب التهاب بازار و افزایش قیمت‌های غیرواقعی می‌شوند، برخورد شود.
این مسئول عالی قضایی پیش بینی کرد ظرف هفته آینده شورای رقابت فرمول خود را ارائه کند و به زودی قیمت مشخص شود.
درویشیان با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار هفته گذشته برای اصلاح قیمت خودرو در کارخانه شرایطی را گذاشته است، گفت: تضمین داخلی سازی، کاهش ارزبری، افزایش تولید و افزایش کیفیت خودرو از جمله مواردی بود که مورد تاکید قرار گرفت و خودروسازان باید آن را رعایت کنند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: تاکید سیاست‌های کلی نظام بر استفاده از ظرفیت داخل است، بنابراین کاهش ارزبری تجهیزاتی که برای تولید خودرو لازم است، افزایش تولید و عرضه مناسب محصولات ایران خودرو و سایپا در تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو و مناسب کردن قیمت کمک می‌کند، از طرفی افزایش کیفیت خودرو نیز یکی از مواردی است که روز گذشته نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بود.
وی تصریح کرد: به اعتقاد ما اگر  بخواهد قیمتی اصلاح شود باید شاخص های ارزیابی و پایش این عوامل پیش‌بینی، کنترل و رصد شود.
درویشیان تصریح کرد: نحوه عرضه خودرو را سازمان بازرسی کل کشور پیگیری خواهد کرد زیرا به شکلی که تا به حال عرضه شده، آن اختلاف قیمت کارخانه و بازار را خصوصا در یک سال اخیر خیلی کاهش نداده است بنابراین برخی ضوابط باید اصلاح شود.
رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: سایر شیوه ها و روش ها که دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه کند باید اصلاح شود.