محمدمهدی کاظمی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در گفتگو با خبرنگار پردیسان نوین گفت: سازمان پژوهش و برنامهریزی به منظور اجرایی کردن سند تحول بنیادین یک بازآرایی ساختار سازمانی را داشته است و از سال گذشته این موضوع با جدیت آغاز شده است تا بستری برای مشارکت همه ذی نفعان تعلیم و تربیت در حوزه تولید کتاب درسی و بستههای آموزشی ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: تصمیم این است که کتاب درسی را در نهایت خود سازمان تولید نکند و این امر برون سپاری شود و سیاست چند تالیفی نیز ایجاد شود. اما رفتن به سمت این ساختار نیازمند این است که ساختار استاندارسازی برنامه درسی ایجاد شود. در سند برنامه ملی درسی ذکر شده است که ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری باید شکل بگیرد که از هم به صورت جدا شده و تفکیکی باشند و همچنین بحث برنامه درسی از موضوع تالیف کتاب درسی جدا شود. قبلاً این دو حوزه در یک جا صورت میگرفت و مشارکت هم میان افراد صاحبنظر به طبع کمتر بود و بازخورد گیری نیز کمتر رخ میداد.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان کرد: تغییر بازآرایی سازمانی رخ داده است و در کمیسیون دائمی هیات امنا تصویب شده است و با تصویب در هیات امنا و نهایی شدنش تفکیک بحث برنامه درسی از تولید محتوای بستههای یادگیری صورت میگیرد و در نتیجه مشارکت بخش بیرون از سازمان را در تولید و تالیف میتوانیم داشته باشیم و مدیریت این بخش عملاً با سازمان پژوهش خواهد بود.
کاظمی در خصوص پیگیری سیاست چند تالیفی و زمان اجرایی شدنش نیز گفت: سیاست سازمان دیگر تالیف کتاب درسی به عنوان اولویت نیست و از تولید کتاب درسی به سمت تولید بستههای یادگیری باید حرکت کنیم. گاهی برای یک درس کتاب معلم یا راهنمای دانش آموز کفایت میکند. گاهی کتاب درسی به بسته بازی، پادکست، تولید فیلم و انیمیشن و… نیاز دارد. بسیاری از مسائل با داشتن برنامه درسی استاندارد مشخص میشود مثل اینکه بخشی از کتاب شیمی مثلاً شاید اصلاً نیاز نباشد برایش کتابی تهیه شود و کتاب راهنمای معلم کفایت میکند. اینها اقدامات جدیدی است که به سمتش در حال حرکت هستیم. زمینه سازی این موضوع رخ داده است و در شیوه جدید مدارس نیز فعالتر خواهند شد.
وی ادامه داد: توانمند سازی مدارس در ساختار جدید از آیتمهای بسیار مهم ماست و به عهده بخشی از دفاتر در این سازمان قرار میگیرد. طبیعتاً عملیاتی کردن این مسیر ممکن است سختیهایی داشته باشد. اما گفتمان واحد در سند تحول بنیادین این است که برنامه درسی باید تا کف مدرسه به وجود بیاید و مدرسه محوری رخ بدهد که خوشبختانه برخی مدارس این مسیر را شروع کردهاند.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: مدرسه محوری یکی از سیاستهایی است که چند سال است مطرح شده است و وزرای آموزش و پرورش نیز روی آن تاکید دارند. وقت آن است به معنای واقعی کلمه آن را پیاده کنیم و اختیار دادن به مدارس جزء ذات مدرسه محوری است. اگر حتی مدرسهای این توانمندی را نداشته باشد، در واقع معنایش این است که این ظرفیت در اختیارش نبوده که توانمند شود و اگر ما این ظرفیت را به آنها بدهیم در این مسیر گام بر میدارند.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که در ابتدا درباره آموزشهای تلویزیونی این نقد مطرح بود که استاندارد نیست و یا اینکه آموزشها کلاً سلیقهای است، آیا این به ضعف نداشتن همان استاندارد برنامه درسی باز میگردد، گفت: این روزها معلمان ایثاگریهای زیادی در حوزه تولید محتوا برای دانش آموزان کردهاند. اما برخی انتقادها هم هست که تولید محتوا خوب نبوده است، این به دلیل آن است که استاندارد برنامه درسی مشخص و واحد نبوده است. اگر این مساله مشخص شود هر برنامه کمک آموزشی نیز با آن را خود را تطبیق میدهد. همه ابزار آموزشی در یک راستا به کار گرفته میشوند.
کاظمی در پایان درباره تعیین تکلیف تقویت شبکه ملی رشد نیز گفت: سازمان به صورت جدی مساله تقویت شبکه ملی رشد را پیگیری میکند تا با گستردگی بیشتر و با کیفت تر به کار خود ادامه دهد. این مساله مورد تاکید مقام عالی وزارت آموزش و پرورش نیز هست.
به گزارش خبرنگار پردیسان نوین، پیش از این کاظمی در گفتگو با خبرنگار پردیسان نوین درباره اینکه باب توزیع کتاب درسی توسط کتابفروشی ها بسته نیست سخن گفته بود.