خیلی از سازمان های مردم نهاد به جای ماهی دادن به جامعه هدف خود در تلاش آموزش ماهیگیری به آنها هستند، در همین راستا به اعتقاد خیلی از آنها یکی از راه های کاهش آسیب در خانواده ها توانمندسازی آنها است، به ویژه در خانواده هایی که مرد خانواده به هر دلیلی قادر به نان آوری نیست و […]
خیلی از سازمان های مردم نهاد به جای ماهی دادن به جامعه هدف خود در تلاش آموزش ماهیگیری به آنها هستند، در همین راستا به اعتقاد خیلی از آنها یکی از راه های کاهش آسیب در خانواده ها توانمندسازی آنها است، به ویژه در خانواده هایی که مرد خانواده به هر دلیلی قادر به نان آوری نیست و اینجا نقش زنان خانواده اهمیت زیادی پیدا می کند.
توانمندسازی زنان حرکتی رو به جلو و چشمگیر برای توانمند کردن ساختار یک خانواده و نجات آن از بحران است.
اما با شیوع کرونا، چرخه تولید و کارآفرینی خیلی از سازمان های خیریه و مردم نهاد به خاطر شرایط حاکم در کشور و رعایت اصول بهداشتی، کاهش داد و ستد و خرید و همچنین کاهش کمک های مردمی و … از کار افتاده و امروز معضلی جدی سازمان های مردم نهاد و جامعه هدفشان را تهدید می کند.
افخم صباغ مدیرعامل موسسه مهروماه روز سه شنبه با بیان اینکه فرایند توانمندسازی و کارآفرینی خانواده های کم برخوردار دیگر مثل گذشته نیست، افزود: وقتی بحث توانمندسازی آن هم از جهت بعد اقتصادی مطرح می شود، نقش زنان نیز اهمیت زیادی پیدا می کند. در واقع ما در جهت کاهش آسیب در خانواده ها به خصوص خانواده هایی کودکان کار دارند، یکی از شیوه هایی که به کار می بریم، همین بحث توانمندسازی زنان این خانواده ها است زیرا این زنان می توانند نقش مهمی در اقتصاد خانواده و کمک به پرورش ابعاد دیگر آن داشته باشند.
وی تاکید کرد: به همین دلیل کمک می کنیم که این زنان صاحب حرفه و شغل شوند و از طریق آموزش آنها را به نقطه عمل و درآمدزایی می رسانیم.
مدیرعامل موسسه مهر و ماه با بیان اینکه آنها در بحث توانمندسازی زنان اقدام به راه اندازی کارگاه های کارآفرینی در مجموعه خود کرده بودند، خاطرنشان کرد: برای مثال در یک بخش از مجموعه، کارگاه خیاطی راه انداختیم و سفارش کار از بیرون می گرفتیم. به همین دلیل در این بخش زنان شاغل صاحب درآمد شده بودند.
صباغ تصریح کرد: در بخش دیگر برای خانم هایی که امکان بیرون آمدن از خانه را نداشتند بخش صنایع دستی را راه انداختیم. آنها در خانه های خود فعالیت می کردند و آثار آنها توسط موسسه به فروش می رفت و این یک راه دیگر درآمدزایی برای این زنان بود.
وی افزود: یک کارگاه آشپزی نیز داشتیم که عده ای خانم پس از گذراندن دوره آموزشی ۹ ماهه توانستند چرخه این آشپزخانه را بچرخانند و صاحب درآمد شوند. اواخر اسفند ماه نیز با رایزنی انجام شده توسط موسسه، قرار بود یک کارگاه سنگ تراشی برای فعالیت خانواده های تحت پوششمان راه اندازی کنیم.
صباغ ادامه داد: اما با بحران شیوع ویروس کرونا همه اینها آسیب دید. هرچند تلاش کردیم یک بخشی را با رعایت موازین بهداشتی ادامه دهیم اما میسر نشد و این خانواده ها در بخش های مختلف آسیب جدی دیدند و چرخه کارآفرینی تولید در مجموعه مان از رونق افتاد. به ویژه در بخش آشپزی که به خاطر جو حاکم و رعایت اصول بهداشتی توسط مردم، هیچ سفارشی وجود ندارد.
مدیرعامل موسسه مهروماه گفت: این درحالیست که این اعضای خانواده تازه یاد گرفته بودند دستان خود را جلوی کسی دراز نکنند، برای لقمه ای نان سر خم نکنند و به جای اینکارها روی پای خود بایستند. آنها به خودباوری رسیده بودند و با اعتماد به نفسی که پیدا کرده، توانمند شده بوند.
وی با بیان اینکه حالا خیلی از این خانواده ها با مشکل جدی روبرو شده اند، تاکید کرد: خیلی از آنها با شرایط جدیدی که در کشور به وجود آمده باز هم به نقطه ای که در آن قرار داشتند، سقوط کردند. معلوم نیست با شرایط بحران کرونا در کشور به چه شکل دیگری می شود کار کرد. سعی کردیم به شیوه های فروش آنلاین روی بیاوریم اما همه چیز سخت شده است. مردم قصد خرید ندارند و محصولات تولید شده به فروش نمی رود.
صباغ خاطرنشان کرد: این شرایط فقط مربوط به مجموعه ما نیست و در جریان هم اندیشی با دوستانی که در سازمان های مردم نهاد دیگر فعالیت دارند متوجه شدم که متاسفانه آنها نیز بخش کارآفرینی مجموعه هایشان به مشکل برخورده است.
وی تصریح کرد: امیدوارم در این روزهای خاص که همگی برای حفظ سلامتی خود و خانواده هایمان تلاش می کنیم، حواسمان به خانواده های کم برخوردار نیز باشد. آنهایی که تا پیش از این بحران، با بحران های دیگری دست و پنجه نرم می کردند و امروز شیوع کرونا به انبوه مشکلات این خانواده ها دامن زده است.
Tuesday, 26 November , 2024