به گزارش پردیسان نوین، با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی ، بسیاری از معلمان دلسوز و فداکار ایران اسلامی را دست بکار تجربه نو برای آموزش در فضای مجازی و دعوت دانش آموزان به تداوم آموزش و پرورش کرد که خوشبختانه تجارب موفق و قابل توجهی نیز در این حوزه رقم […]
به گزارش پردیسان نوین، با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی ، بسیاری از معلمان دلسوز و فداکار ایران اسلامی را دست بکار تجربه نو برای آموزش در فضای مجازی و دعوت دانش آموزان به تداوم آموزش و پرورش کرد که خوشبختانه تجارب موفق و قابل توجهی نیز در این حوزه رقم خورد.
راه اندازی شبکه شاد به دنبال فعالیت معلمان و دانش آموزان در فضای مجازی فتح بابی موفق و ارزنده است که به تازگی توسط وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شده و دانش آموزان و معلمان را در جای جای کشور بصورت مجازی برای تداوم امر آموزش گردهم آورده است.
اما متاسفانه نبود زیرساخت و امکانات در مناطق محروم به ویژه در لرستان ، شیرینی این آموزش و تجریه جدید را به کام دانش آموزان این مناطق تلخ کرده است و بار دیگر واژه محرومیت را به عمق و وسعت طبیعت پاکشان درک کردند و نظاره گر استفاده دیگر دانش آموزان و اقوام از این شبکه آموزشی هستند.
تلاش برای عدالت آموزشی در طی سالیان گذشته همواره موضوع مورد مانور بسیاری از مسولان کشوری و استانی بوده است اما اکنون در آزمونی دیگر نحوه تلاش در این راستا برهمگان مشخص شد و عمق محرومیت دانش آموزان در این مناطق و نحوه برطرف شدن نواقص و میزان عدالت آموزشی بر همگان مشهود گشت.
گرچه همچنان عضویت در شبکه شاد برای برخی از دانش آموزان در شهرها نیز به دلیل مشکلات فنی و یا برنامه های دیده نشده با مشکلاتی مواجه است و بسیاری از والدین بر نحوه آموزش، ساعت فعالیت این شبکه و حتی نصب این برنامه انتقاد دارند اما بازهم بزرگترین مشکل در استفاده ا شبکه شاد در مناطق مروح و فاقد وجود زیرساخت های لازم به چشم می خورد.
این در حالی است که تعدد دانش آموزان در برخی خانواده ها، نداشتن گوشی هوشمند، سختی عضویت در این شبکه و برطرف نشدن مشکلات فنی، ساعت فعالیت این شبکه و عدم هماهنگی با زمان کاری والدین شاغل در دستگاه های اجرایی از دیگر مشکلات پیش روی آموزشی مطلوب در شبکه آموزش است.
نیمی از مدارس لرستان در شبکه «شاد» فعال شدند
مدیرکل آموزشوپرورش لرستان با اشاره به اینکه در حال حاضر نیمی از مدارس لرستان در شبکه «شاد» فعال شدهاند، گفت: ۸۰ درصد مدارس استان در ذیل شبکه شاد فعالیت خواهند کرد.
علیرضا نخعی با اشاره به اینکه امروز ما طولانیترین تعطیلات را در طول تاریخ آموزش و پرورش تجربه میکنیم و به واسطه شیوع ویروس کرونا با شرایط کاملاً غیرمترقبه ای مواجه شده ایم، اظهار داشت: خیلی مهم است که در کنار سلامت دانش آموزان، تعلیم و تربیت آنها نیز لطمه نبیند.
وی با بیان اینکه به دنبال حاکم شدن این شرایط، برای آموزش و تعلیم دانش آموزان نیز برنامه ریزی شد و در ابتدا به شکل فراگیر و ملی از طریق شبکه آموزش سیما آموزشهای لازم به بچهها ارائه شد، تصریح کرد: در استان نیز گروههای آموزشی با تشکیل جلساتی، محتوای آموزشی مورد نیاز دانش آموزان را تدوین کردند که هم به صورت الکترونیک و هم به شکل مکاتبهای و درس نامههای خودآموز تهیه شد.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه در مناطقی که امکان دسترسی به اینترنت نبود درس نامههای خودآموز توزیع شد، افزود: البته معلمان و مدیران ۸۰ درصد مدارس استان از قبل در شبکههای ارتباطی با دانش آموزان و اولیای آنها در ارتباط بودند و همین موضوع کمک کرد که وقفهای در تحصیل دانش آموزان رخ ندهد.
نخعی با اشاره به اینکه خلاء موجود در این روش تدریس و آموزش این بود که امکان رصد دقیق فرآیند حضور مدارس در فضای مجازی وجود نداشت و بعضاً آموزشها پراکنده بود، اظهار داشت: در این راستا ضرورت ایجاد یک شبکه قابل رصد و ایمن احساس میشد و لذا آموزش و پرورش کار گستردهای را شروع کرد و امروز شبکه اختصاصی تدریس در فضای مجازی با نام شبکه «شاد» فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه از هفته قبل کار این شبکه به صورت عملیاتی آغاز شد و در ابتدا نیز فعالیت این شبکه با حضور مدارس ابتدایی آغاز شد، تصریح کرد: در لرستان نیز از هفته قبل فعالیت شبکه شاد در مقطع ابتدایی آغاز شده و در حال حاضر مدارس متوسطه نیز به تدریج وارد شبکه میشوند.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان یادآور شد: در حال حاضر نیمی از مدارس لرستان در شبکه شاد حضور یافته اند.
نخعی با تاکید بر اینکه تا پایان هفته جاری حضور مدارس در شبکه شاد به نهایت میرسد، البته امکان حضور ۱۰۰ درصدی همه مدارس در این شبکه وجود ندارد اما ۷۷ تا ۸۰ درصد مدارس در ذیل شبکه شاد فعالیت میکنند و برای ۲۰ درصد دیگر مدارس نیز تدبیر و برنامه ریزی دیگری شده است.
وی ادامه داد: فعالیت در شبکه شاد یک نظم خاصی دارد و ساعت فعالیتها دقیقاً مثل مدرسه منظم است و ساعت آموزش از ۸ صبح آغاز میشود و به همان شکل مدرسه برنامه درسی ارائه میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه در شبکه شاد هر معلم سر کلاس درس دانش آموزان خود حاضر میشود، افزود: آموزش و پرورش نیز میتواند نظارت کاملی بر این شبکه داشته باشد.
نخعی اظهار داشت: در آینده و پس از رفع ویروس کرونا نیز میتوان از شبکه شاد در اوقات فراغت دانش آموزان، تعطیلات تابستانی و یا برنامههای درسی ویژه و فعالیتهای فرهنگی بهره بگیریم.
عضویت ۷۰ درصد مدارس ابتدایی لرستان در شبکه شاد
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: تاکنون بیش از ۷۰ درصد مدارس ابتدایی استان در شبکه شاد فعال شدند.
رقیه معتمدی اعلام کرد: با توجه به وضعیت جدید و عدم ارتباط معلمان با دانش آموزان شبکه آموزش مجازی جهت جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان با عنوان شبکه شاد راه اندازی شد، این شبکه از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ عصر فعال و زمان تشکیل کلاس برای پایه های اول تا ششم ابتدایی ۴۵ تا ۱۵۰ دقیقه است.
وی با بیان اینکه ۲۱ درصد دانش آموزان استان فاقد گوشی هوشمند بوده و دسترسی به اینترنت ندارند، اظهار داشت: در این راستا ارسال درسنامه و بسته های آموزشی مکتوب در قالب بسته های درسی خودآموز توسط راهبران و معلمان، استفاده از ظرفیت افراد باسواد در خانواده ها، اعزام هفتگی راهبران به مدارس چندپایه روستایی و عشایری و پیگیری روند آموزش، بهره گیری از ظرفیت معلمان بومی روستاها جهت پوشش آموزشی روستای محل سکونت و روستاهای هم جوار انجام شده است.
معتمدی گفت: چهار پویش و جشنواره در ایام تعطیلی مدارس در قالب پویش فرهنگی، “آموزگار سپاس” با عنوان بهترین جمله، متن یا عکس در خصوص خدمت جهادی معلمان، حدود ۱۷۰ اثر به استان ارسال شد، همچنین جشنواره قصه گویی به زبان های بومی و محلی ( ویژه نوآموزان پیش دبستانی )،برگزاری جشنواره قصه گویی و قصه نویسی ( ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی ) با عنوان عید و داستان با محوریت اقدامات بهداشتی، فردی و اجتماعی و بیان احساسات و تجارب در خانه ماندن و دور بودن از مدرسه، جشنواره تدریس در قالب فیلم کوتاه ( ویژه معلمان ) برگزار شد.
وی گفت : خانواده ها می توانند با شماره گیری ۴۳۰۸۱ بدون پیش شماره و از طریق تلفن همراه، سوالات و ابهامات خود را در خصوص شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) با کارشناسان در میان گذاشته و از راهنمایی های این عزیزان بهره مند شوند.
معاون آموزش ابتدایی در پایان ضمن ارج نهادن به تلاش بی وقفه، شبانه روزی و جهادی معلمان در تداوم امر آموزش در ایام تعطیلات خاطرنشان کرد : آموزش و پرورش با طراحی این شبکه امکان نظارت و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، هماهنگی و انسجام فعالیتهای آموزشی در فضای مجازی امن و انعطاف پذیر را به وجود آورده است.
عضویت ۴۰ هزار دانش آموزمقطع ابتدایی لرستان در شبکه شاد
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان همچنین گفت: اگرچه مدارس تعطیل هستند اما جریان آموزشی تداوم دارد و آموزش در این استان تعطیل نیست.
معتمدی با بیان اینکه قبل از تشکیل شبکه شاد با تلاش و همکاری خودجوش معلمان استان در گروه های مجازی آموزش دانش اموزان پیگیری و تدریس و آموزش جریان داشت، عنوان کرد: با پیشنهاد راه اندازی شبکه شاد فعال سازی این شبکه در استان در دستور کار جدی قرار گرفت و دانش اموزان علاوه بر استفاده از ظرفیت آموزشی شبکه آموزش دروس خود را بصورت روزانه از طریق ارتباط با معلمان خود فرا می گیرند.
وی اظهار داشت: در راستای تداوم آموزش دانش اموزان برای مناطق محروم استان نیز که زیرساخت های لازم برای اموزش مجازی از طریق شبکه شاد فراهم نیست از همان روزهای نخست شیوع بیماری کرونا با راهبران آموزشی و معلمان استان اقدام به تولید محتوا، درسنامه های خود آموز و سی دی کردند و این مطالب از طریق راهبران آموزشی و حتی معلمان در برخی مناطق قرار گرفت.
معتمدی با بیان اینکه شبکه شاد فضایی برای انسجام بخشی و هماهنگی دانش اموزان در سراسر کشور است، ادامه داد:اگر چه این شبکه فرصتی مهم برای اموزش مجازی برشمرده می شود اما متاسفانه در برخی مناطق این استان زیرساخت های لازم برای آموزش دانش اموزان مهیا نشده استو در این راستا مشکلاتی پیش روی قرار دارد.
وی اظهار داشت: تاکنون در مجموع ۷۰ درصد معلمان و دانش اموزان مقطع ابتدایی استان تحت پوشش شبکه شاد قرار دارند و این در حالی است که از مجموع ۱۸۴ هزار دانش اموز ابتدایی لرستان تنها ۴۰ هزار در شبکه شاد عضو شدند.
معتمدی ادامه داد: مشارکت دانش اموزان مقطع ابتدایی لرستان در شبکه شاد پایین است و تنها ۲۰ درصد دانش اموزان تاکنون در این شبکه عضو شدند.
وی با اشاره به چالش های پیش روی دانش اموزان ابتدایی لرستان در راستای عضویت در شبکه شاد عنوان کرد: در این راستا بر اساس ارزیابی های انجام شده ۳۲ هزار دانش اموز در این مقطع امکان دسترسی به اینترنت و فضای مجازی دارند.
وی با بیان اینکه در برخی خانواده ها تعدد دانش آموزان و کمبود گوشی وجود داردعنوان کرد: در این راستا اپلیکیشنی طراحی و در فضای مجازی قرار گرفته است که امکان دسترسی ۲ دانش اموز از یک گوشی هوشمند را فراهم کرده است.
وی ادامه داد: اکنون در مناطق محروم استان آموزش فرد به فرد توسط معلمان این مناطق، استفاده از درسنامه، شبکه آموزشی در کلاس های چند پایه استان در حال انجام است و همچنین از طریق کارشناسان و راهبران بسته های آموزشی در اختیار دانش اموزان قرار گرفته است.
معتمدی بر نقش مهم و تاثیرگذار والدین در تداوم آموزش های مجازی تا پایان سال جاری تاکید کرد و گفت: این نحوه آموزش نیازمند حمایت و پیگیری والدین است که بصورت رسمی از روز گذشته در سطح کشور و استان آغاز شده است.
وی در خصوص مشکلات موجود در دسترسی دانش اموزان به این شبکه به منظور عضویت در روزهای نخستین ادامه داد: به دلیل تعداد بالای دانش اموزان و حجم برنامه برای عضویت دانش اموزان مشکلات ایجاد شد که خوشبختانه به سرعت پیگیری شد.
معتمدی با اشاره به راه اندازی چهار پویش و جشنواره در ایام تعطیلی مدارس در قالب پویش فرهنگی بیان کرد:دانش اموزان و فرهنگیان استقبال خوبی از این پویش ها شد ودر این راستا پویش “آموزگار سپاس” با عنوان بهترین جمله، متن یا عکس در خصوص خدمت جهادی معلمان، حدود ۱۷۰ اثر به استان ارسال شد، همچنین جشنواره قصه گویی به زبان های بومی و محلی ( ویژه نوآموزان پیش دبستانی )،برگزاری جشنواره قصه گویی و قصه نویسی ( ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی ) با عنوان عید و داستان با محوریت اقدامات بهداشتی، فردی و اجتماعی و بیان احساسات و تجارب در خانه ماندن و دور بودن از مدرسه، جشنواره تدریس در قالب فیلم کوتاه ( ویژه معلمان ) برگزار شد.
وی ادامه داد: از مجموع دانش اموزان ابتدایی در استان ۲۲ درصد به فضای مجازی دسترسی ندارند و از مابقی دانش آموزان نیز تنها ۲۵ درصد عضو شبکه شاد شدند و ۵۳ درصد متاسفانه به دلیل مشکل شبکه شاد نتوانستندبه شبکه وارد نشدند.
معاون آموزش ابتدایی اموزش و پرورش لرستان گفت: متاسفانه برای عضویت افراد باقیمانده که امکان استفاده ازگوشی هوشمند ندارند فعلا برنامه ای در نظر گرفته نشده استو از طریق شبکه آموزش و درسنامه آموزش آنها در حال پیگیری است.
ثبت نام ۹۵ درصد مدیران و ۴۰ هزار دانش آموز مدارس متوسطه لرستان در شبکه شاد
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: با شیوع بیماری کرونا در استان کمیته رصد و پایش و برنامه هایی در ۸ قطب استان تشکیل شد و در این راستا در هر شهرستان منطقه رابط های اجرایی ثبت نام و انتخاب شدند.
نصرالله بازگیران اظهار داشت: در این راستا سرگروه های آموزشی استان با سر گروه های شهرستان ها ارتباط گرفتند و در این راستا تولید محتوا در درس های آموزشی مورد پیگیری قرار گرفت.
وی با اشاره به برنامه های تبیینی و تبلیغ راه اندازی شبکه شاد در صدا وسیما و حضور مدیرکل در برنامه های تلویزیونی و اطلاع رسانی در این زمینه ادامه داد: ۸۹ درصد مدیران و در کانال های مجازی و شبکه شاد بر اساس آمار دبیرخانه ثبت سنجش آموزش ثبت نام کردند.
بازگیران با بیان اینکه تدریس برای تمام دانش آموزان شهرستان ها و مناطق استان در حال انجام است عنوان کرد: پیگیری مشکلات فنی افرادی که تاکنون موفق به ثبت نام در شبکه شاد نشدند ادامه دارد.
وی با بیان راه اندازی شبکه شاد تحول عظیمی در آموزش و پرورش به دنبال دارد اظهار داشت: نواقص و مشکلات این شبکه در پیگیری است و و در مناطق محروم که به دلیل عدم وجود زیرساخت ها، اینترنت و گوشی هوشمند امکان استفاده از شبکه شاد برای دانش اموزان وجود ندارد با تدوین درسنامه وتولید محتوا آموزش تداوم دارد و در برخی مناطق حتی معلمان خیر در فضای باز اقدام به آموزش دانش آموزان کردند.
بازگیران گفت:در مناطق محروم لرستان ۹۸ درصد پوشش تلویزیون وجود دارد و امکان استفاده از آموزش های شبکه آموزش فراهم شده و در مابقی مناطق نیز درسنامه در اختیار دانش آموزان قرار گرفته و حتی نحوه اتصال گوشی به تلویزیون و امکان استفاده از شبکه شاد از این طریق در مناطق محروم اطلاع رسانی شده است.
Saturday, 23 November , 2024