به گزارش خبرنگار پردیسان نوین، مهدی علی نژاد درباره تصمیم وزارت ورزش برای خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس گفت: اول باید بدانیم خصوصی سازی کار خوبی هست یا خیر. هیچ کجای دنیا دولتها بخصوص وزارت ورزش کار باشگاهداری نمیکند. این یک کار منحصر به فرد در ایران است. وزارت خانه که متولی ورزش است خودش دو باشگاه دارد. این اتفاق خوبی نیست. وزارت ورزش باید نقش پدری را برای تمام ورزش ایران داشته باشد و نمیتواند در دو باشگاه ذی نفع باشد.
اتهام به وزارت ورزش مسخره است
معاون وزیر ورزش ادامه داد: وزارت هیچ بودجهای را در اختیار دو باشگاه قرار نمیدهد ولی خود به خود انگشت اتهام خیلی از تیمها علیه وزارت به خاطر جانبداری از دو باشگاه است. متاسفانه بعضی از رسانهها سعی میکنند در این دو باشگاه هم وزارت را علیه تیم رقیب نشان بدهند. این بیشتر به جوک شبیه بوده و مسخره است. به هر حال این شائبات همیشه وجود داشته است آنهم برای دو باشگاه که هواداران زیادی دارد.
استقلال و پرسپولیس امروز خصوصی بشوند بهتر از فردا است
علی نژاد افزود: ما با دو باشگاه دولتی مواجه هستیم که بودجه دولتی ندارند و باید برای خودشان درآمدزایی کنند. آنها از یک سو باید به ساز و کار دولتی پایبند باشند و از یک سو نمیتوانند پولی هم بگیرند. این اشکال جدی ایجاد میکند و باعث شده مدیران مختلفی که این چند سال آمدهاند به مشکلات عدیده ای بخورند. لذا به نظرم اگر امروز دو باشگاه را خصوصی کنیم بهتر از فردا است. باید این دو باشگاه را به مردم بسپاریم. بخش خصوصی میتواند از ساز و کار بخش خصوصی استفاده کند.
ادامه راه با این شکل شدنی نیست
معاون وزیر ورزش و جوانان درباره قوانین حمایتی برای بخش خصوصی اظهار کرد: ادامه این راه به این شکل قطعاً شدنی نیست و جز آسیب برای این دو باشگاه چیزی نخواهد داشت. اتصال دو باشگاه به دولت مناسب نبوده است.
نهادهای بالادستی هم واگذاری را قبول کردهاند
علی نژاد که با رادیو ورزش گفتگو میکرد، درباره حساسیت نهادهای بالادستی و ممانعت از واگذاری استقلال و پرسپولیس تاکید کرد: این دو باشگاه در بورس و فرابورس ارائه میشود و سهامش به مردم میرسد. نمیخواهیم آنها را در مزایده قرار بدهیم. در گذشته مزایدههایی گذاشته شد و به نتیجه نرسید. در اینکه نهادهای امنیتی حساسیت دارند شکی نیست ولی امروز تمام آن بخشها و حوزههای مرتبط با این داستان پذیرفتهاند که استقلال و پرسپولیس واگذار شود. مالکیت دو باشگاه هم به مردم میرسد.
نحوه انتخاب مدیران بعد از خصوصی سازی
وی در پاسخ به این سئوال که انتخاب مدیران استقلال و پرسپولیس در صورت واگذاری چه ساز و کاری خواهد داشت؟ خاطرنشان کرد: مالکان و مجمع مدیرانش را انتخاب میکند. البته در اساسنامه میتواند مواردی باشد که مدیران باید اهلیت داشته باشند. بدیهی است مالکان و سهامداران خودشان اداره کنندگان باشگاه را انتخاب میکنند.
نزدیک به ۴ میلیون حکم علیه استقلال و پرسپولیس داریم
معاون وزیر ورزش درباره لطمههای مالی و جبران ناپذیر که استقلال و پرسپولیس در سالهای گذشته خوردهاند و برخورد با متخلفان، گفت: یک بخشی از این مطالبات واقعی است و گاهی اوقات پول اضافه تحمیل شده است. الان نزدیک ۲ میلیون دلار برای پرسپولیس و نزدیک به همین میزان برای استقلال احکام مختلف داریم. به این شکل نیست که همه این احکام و بدهیها پول اضافه باشد.
تشکیل پرونده برای بعضی از مدیران استقلال و پرسپولیس
علی نژاد گفت: کسانی که اینجا مدیر بودهاند نمیخواستند شرایطی ایجاد کنند تا باشگاه متضرر شود ولی به خاطر دولتی بودن دو باشگاه بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات ورود میکنند. پروندههایی برای دوستان و عزیزان شکل گرفته و در محاکم قضایی در حال اجرا است. وزارت ورزش مسئول اطلاع رسانی نیست. خود محاکم قضایی آنرا اعلام میکنند. مطمئن باشید بازرسی وزارت ورزش، بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات ایرادات را بررسی میکنند. اگر تخلف و جرم بوده باشد با آن برخورد میشود. مدیران بخشهای دولتی باید سالیان سال پاسخگوی کارشان باشند.
دلیل پیگیری طرح اصلاح اساسنامه فدراسیونهای ورزشی
به گزارش خبرنگار پردیسان نوین، علی نژاد در بخش دیگری از صحبتهایش در خصوص دلایل اصلاح اساسنامه فدراسیونها از سوی وزارت ورزش گفت: حدود سال ۸۶ – ۸۷ بود که جابجاییهایی در بعضی از فدراسیونها صورت گرفت و نهادهای بین المللی ایراداتی را به سازمان تربیت بدنی وقت نسبت به این اتفاق گرفتند. تبصر ذیل ماده ۱۰ اساسنامه این اختیار را به رئیس سازمان تربیت بدنی و حالا وزیر ورزش میداد که روسای فدراسیونها را برکنار کنند. نهادهای بین المللی این را دخالت شخص ثالث در نظر گرفتند. همان زمان بحث دو شغله ها مطرح شد و مسئولان دنبال حل این بحث هم بودند.
منتظر تاییدیه شورای نگهبان هستیم
معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: از سال ۸۷ بحث اصلاح اساسنامه شروع و ۱۱ تا ۱۲ بار ویرایش شد. به نظر میآمد مسیر این اصلاح، ما را به آن دو هدف نمیرساند. حدود دو سال و نیم و زمان وزارت آقای سلطانی فر کارگروهی شکل گرفت و اصلاح دوباره با نگاه جدیدی شروع شد. تقریباً یکسال طول کشید تا به دولت رفت و آنجا هم یک سال طول کشید تا پردیسان نوینماه گذشته به تصویب هیات وزیران رسید و به شورای نگهبان برای تصویب نهایی ارسال شد. منتظریم این مصوبه از شورای نگهبان تاییدیه بگیرد و بتوانیم آنرا عملیاتی کنیم.
اساسنامه را هیات وزیران تایید میکند نه مجلس شورای اسلامی
وی در پاسخ به این سئوال که آیا این اصلاحات به مجلس ارجاع داده نمیشود و نیازی به تایید مجلس ندارد؟ تاکید کرد: خیر به مجلس نمیرود. فدراسیونهای ورزشی نهاد عمومی غیر دولتی هستند و تصویب اساسنامه اش در اختیار هیات وزیران است. سال ۱۳۷۶ فدراسیونهای ورزشی به نهادهای عمومی غیر دولتی اضافه شدند و همانجا تاکید شده که اساسنامه را باید هیات وزیران تایید کند.
ریاست، دبیری و خزانه داری در فدراسیون شغل است
علی نژاد در پاسخ به این سئوال که آیا با این اصلاحات صورت گرفته مشکل بازنشستهها و دو شغله ها برطرف میشود؟ گفت: هدف اول ما از این اصلاح، بحث عدم دخالت دولت بود و اینکه شکل اساسنامه به گونهای باشد که مجمع تعیین کننده شود. خیلی از دولتها حاضر نبودند اختیارات را واگذار کنند. اساسنامه فدراسیونها بدون هیچ گونه دخالت دولت تدوین میشود. بحث دو شغله ها هم برای روسای فدراسیونها بود که هیات وزیران نپذیرفت که ریاست فدراسیون شغل نباشد. در این اساسنامه ذکر شده که رئیس، دبیر و خزانه دار یک فدراسیون شغل هستند. به صراحت آمده که نواب رئیس و هیات رئیسه یک فدراسیون شغل نیست.