مصطفی نباتینژاد در گفتوگو با خبرنگار پردیسان آنلاین با اشاره به تلاشهای سازمان فاوای شهرداری اصفهان برای تسهیل ورود شهر و شهروندان به مسیر شهر هوشمند اظهار کرد: در سالهای اخیر بهویژه در دوره ششم مدیریت شهری، فعالیتهای قابل توجهی در زمینه هوشمندسازی انجام شده است.
وی افزود: اقداماتی همچون راهاندازی «باشگاه سفیران شهر هوشمند» از گامهای مؤثری است که میتواند تکتک شهروندان را—even به اندازهای کوچک در مسیر دادهمحوری و تحقق شهر هوشمند همراه کند. به گفته او، تحقق کامل شهر هوشمند زمانی ممکن است که همه شهروندان نسبت به استفاده از ابزارهای هوشمند احساس تعلق و مهارت کافی داشته باشند.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲۲۰ خدمت شهری به صورت غیرحضوری ارائه میشود، اظهار کرد: توسعه این خدمات نهتنها در کاهش هزینههای مالی بلکه در صرفهجویی زمان شهروندان تأثیر چشمگیری دارد. وی گفت: استفاده از خدمات الکترونیک باعث میشود هزینهها برای کاربران کمتر شود و در عین حال هزینه استفاده نکردن از این خدمات برای دیگران افزایش پیدا کند؛ تا جایی که در آینده بخش قابل توجهی از خدمات شهری به طور کامل غیرحضوری انجام شود.
نباتینژاد خاطرنشان کرد: همانطور که در حوزه بانکداری، خدمات حضوری به حداقل رسیده است، شهرداری نیز باید در مسیر مشابهی حرکت کند تا شهروندان بتوانند بدون مراجعه حضوری امور خود را انجام دهند.
وی با یادآوری تجربه دوران شیوع کرونا گفت: دوران همهگیری کرونا تمرینی موفق برای گسترش خدمات الکترونیکی بود، اما پس از آن برخی نهادها دوباره به روشهای سنتی بازگشتند که امیدواریم بدون نیاز به بحران جدیدی، همان سطح از کارآمدی و دسترسی دیجیتال در ارائه خدمات عمومی دوباره احیا شود.