راه پیشرفت در فیلم‌سازی تاکید بر فیلم‌نامه است/ بازیگر خوب به معنی بازیگر چهره نیست

دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: تنها راه پیشرفت، تأکید دوباره و چندباره بر اهمیت فیلمنامه است. پیشنهاد من این است که کسانی که در فضای سینما قلم می‌زنند، علاوه بر توجه به مسائل فنی، به ساختار درام نیز اهمیت دهند.

بهروز شعیبی در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین درباره وضعیت امروز فیلم‌سازی کوتاه اظهار کرد: در سال‌های اخیر کیفیت تکنیکی و سرعت فیلم‌سازی به‌طرز چشمگیری بالا رفته است، اما در زمینه‌ی داستان‌نویسی هنوز به آن سطح نرسیده‌ایم. مهم‌ترین مسئله امروز ما همین فیلمنامه است. به همین دلیل دوره‌های جامع فیلمنامه‌نویسی را راه‌اندازی کردیم تا اهمیت این بخش مدام یادآوری شود. تاکنون دو دوره جامع کارگردانی و عکاسی برگزار کرده‌ایم و دوره‌ی سوم، مربوط به مستند و بخش‌های دیگر است.

وی افزود: تنها راه پیشرفت، تأکید دوباره و چندباره بر اهمیت فیلمنامه است. پیشنهاد من این است که کسانی که در فضای سینما قلم می‌زنند، علاوه بر توجه به مسائل فنی، به ساختار درام نیز اهمیت دهند. این حوزه نیازمند گفت‌وگوی تخصصی است تا از منظر روایت، درام و تبدیل ایده به اثر نمایشی بررسی شود. محدودیت زمانی فیلم کوتاه باعث می‌شود پرداخت فیلمنامه دشوارتر شود و باید در طول سال برای آن برنامه جدی داشت.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با اشاره به شرایط مالی فیلم‌سازان کوتاه گفت: فیلم کوتاه به‌طور پیش‌فرض محل درآمد نیست و باید نهادهای دولتی و مؤسسات فرهنگی حمایت از آن را جزو مسئولیت اجتماعی خود بدانند. با گسترش فضای مجازی، مردم بیش از گذشته تماشاگر فیلم کوتاه شده‌اند؛ حتی بسیاری از کلیپ‌های تبلیغاتی امروزه ساختار درام دارند و در چند ثانیه تعلیق ایجاد می‌کنند. موبایل و دوربین‌های باکیفیت باعث شده‌اند این حوزه گسترده‌تر شود.

وی در ادامه گفت: برخلاف تصور، استفاده از بازیگران حرفه‌ای لزوماً هزینه تولید را بالا نمی‌برد. هزینه اصلی فیلم کوتاه مربوط به تجهیزات، لوکیشن و سایر هزینه‌های جانبی است. در عین حال، بازیگر خوب به معنی بازیگر چهره نیست. خوشبختانه فیلم‌سازان جوان امروز به‌خوبی از بازیگران تازه‌کار استفاده می‌کنند. البته برخی فیلم‌سازان ترجیح می‌دهند با حضور چهره‌ها، کاستی‌های دیگر اثرشان را بپوشانند که این هم انتخاب شخصی آن‌هاست.

شعیبی درباره کیفیت آثار امسال گفت: امسال یکی از شگفتی‌های جشنواره، بازی‌های درخشان در فیلم‌هاست. حضور بازیگران درجه‌یک در آثار کوتاه نشان‌دهنده رشد این حوزه است و به نظر من از نکات برجسته‌ی جشنواره امسال محسوب می‌شود.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره شعار امسال جشنواره توضیح داد: شعار امسال ما «خِرَدمحوری» است. البته این یک مفهوم سینمایی صرف نیست، بلکه نگاهی فکری است که از فیلم‌سازان دعوت می‌کند با عمق بیشتری به موضوعات بپردازند. با توجه به برگزاری همایش مطالعات سینما و فعالیت جدی بخش «سینما و کتاب»، امسال موضوع اقتباس نیز برای ما اهمیت دارد. البته این شعار یا رویکرد الزاماً در سال‌های آینده تکرار نخواهد شد؛ ممکن است هر دوره با نگاه تازه‌ای پیش برویم.

بهروز شعیبی: سرعت فیلم‌سازی بالا رفته اما در فیلمنامه‌نویسی هنوز عقب هستیم

شعیبی درباره اکران آثار نیز گفت: ظرفیت سینما سیار انجمن می‌تواند به نمایش آثار کمک کند، اما بستر اصلی نمایش فیلم کوتاه نیست. ما در طول سال برنامه‌هایی مانند «پاتوق فیلم» را برای نمایش آثار داریم. در صورت ایجاد فضاهای جدید برای اکران، به طور حتمی آن‌ها را دنبال خواهیم کرد.

شعیبی در پایان درباره سیاست انجمن سینمای جوانان ایران گفت: انجمن، نهادی است که درهایش به روی همه فیلم‌سازان باز است. ممکن است برخی فیلم‌سازان جوان نگاه متفاوتی نسبت به رویکردهای رسمی داشته باشند، اما ما معتقدیم گفت‌وگو باید محور تعامل باشد، نه تحمیل. فیلم کوتاه، مثل فضای مجازی، گستره‌ی وسیعی دارد و ما وظیفه داریم با همه این طیف‌ها گفت‌وگو کنیم. انجمن در طول سال فعالیت‌های گسترده‌ای دارد و از هزاران هنرجو تا صدها اثر تولیدی را پوشش می‌دهد. در حال حاضر دوره‌های بازیگری و کارگردانی تا پایان دوره در حال برگزاری است.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=331782

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: