به گزارش پردیسان آنلاین، علیرضا کاظمی در جلسه امروز _سهشنبه پانزدهم مهر_صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال محمدرضاصباغیان، نماینده مردم بافق در سخنانی درباره افت شدید نمرات دانش آموزان کشور در سال تحصیلی گذشته، با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش امروز اولویت اول دولت چهاردهم است، اظهار کرد: این موضوع چالش مزمن نظام تعلیم و تربیت نظام جمهوری اسلامی ایران در تمام دورهها بوده و همیشه دغدغه همه وزرای آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس در تمام ادوار بوده است. البته افت و رشد کیفیت آموزش در مدارس کشور، معمولاً تحت تاثیر سیاست های کلان و شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در عرصه های مختلف بوده است.
وزیر آموزش و پروش با بررسی رشد علمی دانش آموزان از منظر آماری عنوان کرد: در این بخش ظهور و بروز استعدادهای برتر دانش آموزان مطرح است که معمولاً دانش آموزان با شرکت در المپیادهای علمی و کسب رتبههای برتر قابل ارزیابی است. همچنین بر اساس آمار، حضور دانش آموزان جمهوری اسلامی ایران در عرصههای بین المللی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و آمار مدال های کسب شده در سال ۲۰۲۳ به تعداد ۳۲ مدال بوده و در سال ۲۰۲۵ با ۱۱ مدال طلا، ۱۹ نقره و ۱۰ مدال برنز به ۴۰ مدال رسیده که شاهد ۲۰ پله صعود در جایگاه جهانی هستیم که این موضوع مورد تمجید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.
وی درباره آموزش عمومی در کشور نیز گفت: اگر بر اساس میانگین نمرات آزمونهای نهایی یا کل یک دوره تحصیلی و طبق جدول ۲۰ برنامه هفتم این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهیم، آمارها حاکی از این است که میانگین نمرات نهایی سال دوازدهم در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۸ درصد افزایش داشته است.
کاظمی تاکید کرد: به این دلیل به نمرات سال ۱۴۰۳ اشاره کردم که سوال نماینده محترم مجلس در مهرماه ۱۴۰۳ یعنی یک ماه پس از انتصاب بنده در مسوولیت وزارت آموزش و پرورش مطرح شده است. همچنین متوسط میانگین نمرات پایه نظری در سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۴۰۳، حدود ۶ دهم درصد افزایش داشته است و معدل دوره دوم نظری در سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۴۰۳ که تکلیف جدول ۲۰ ماده ۸۸ قانون برنامه هفتم بوده است از ۱۴.۷۵ به ۱۵.۳۲ ارتقاء داشته است.
وزیر آموزش و پروش اضافه کرد: همچنین در امتحانات نهایی پایه دوازدهم بنا به دلایل متعدد از جمله تعطیلیهای ناخواسته به خاطر ناترازی انرژی و آلودگی هوا، در عملکرد دانشآموزان تاثیر بسیار زیادی گذاشت و باعث افت تحصیلی به میزان ۴۳ صدم درصد در سال ۱۴۰۴ شد.
تکمیل می شود…