حمیدرضا فولادگر در گفتوگو با خبرنگار پردیسان آنلاین درباره حمل و نقل در اصفهان، بهویژه بندر خشک و دهکده لجستیک اظهار کرد: اجرای طرح بندر خشک با کندی پیش رفته و پس از سالها تنها چند درصد پیشرفت داشته است. پروژه دهکده لجستیک بسیار طولانی شد و تنها صدور مجوز از سوی وزارت راه و شهرسازی نزدیک به دو تا سه سال زمان برد، در حالی که انجام مراحل اجرایی چنین طرحی میتوانست ظرف شش ماه به نتیجه برسد. اکنون این پروژهها در ابتدای مسیر قرار دارند و کار اجرایی چندانی صورت نگرفته است. این در حالی است که همه فرصتها در همان مجوزها نهفته بود و تأخیر در صدور آنها موجب شد روند عملیاتی پروژهها متوقف بماند.
وی افزود: بندر خشک طرحی بسیار کلیدی است که با اجرای کامل آن، بخش عمدهای از عملیات گمرکی به اصفهان منتقل میشود و از ظرفیتهای استان در حوزه حملونقل به بهترین شکل بهرهبرداری خواهد شد.
اقتصاد حمل و نقل یک اولویت مهم برای سرمایه گذاری است
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بعد از موضوع زیرساختها، بحث آب و انرژی بسیار مهم است، عنوان کرد: بحث مهم دیگر حمل و نقل است؛ یعنی فرض کنیم که آب را تامین کردیم، انرژی را حل کردیم، اما مشکل حمل و نقل حل نشود، مشکلات زیادی به وجود میآید، زیرا اقتصاد به طور کامل به حمل و نقل گره خورده است و اقتصاد حمل و نقل یک اولویت مهم برای سرمایه گذاری است.
فولادگر تصریح کرد: استان اصفهان به دلیل موقعیت استراتژیک خود در سطح کشور، نقشی فراتر از یک استان در توسعه زیرساختهای حملونقل ایفا میکند؛ بهگونهای که اجرای هر طرح حملونقلی در این منطقه، عایدی ملی به همراه دارد و نه فقط استانی. از این رو، اولویتهای توسعه حملونقل در اصفهان هم شامل بخش جادهای، هم ریلی و هم هوایی است.
وی گفت: در بخش جادهای، تکمیل آزادراهها و تقویت ناوگان حملونقل اتوبوسی از اولویتهای اصلی عنوان شده است. در حوزه ریلی نیز با وجود برخی مشکلات، تکمیل شبکه کنونی میتواند حلقه اتصال شمال به جنوب کشور را فراهم کند. بهعنوان نمونه، اتصال خط ریلی اصفهان به ازنا، نقش مهمی در اتصال خوزستان به اصفهان خواهد داشت و حتی پروژههایی مانند خط ریلی از مسیر ایذه به خوزستان نیز در دستور بررسی قرار گرفتهاند.
پروژه قطار پرسرعت اصفهان–قم–تهران یک پروژه ملی است / چندین استان از این پروژه منفع میشوند
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع بهینهسازی شبکه ریلی و تکمیل پروژههای نیمهتمام اهمیت ویژهای دارد، ادامه داد: یکی از کلیدیترین این طرحها، پروژه قطار پرسرعت اصفهان–قم–تهران است که بخشی از آن شامل برقیسازی ریل موجود تا قم و بخش دیگر آن اجرای قطار پرسرعت تا اصفهان خواهد بود. همچنین نگاه استانی به این پروژه نادرست است؛ چراکه موقعیت استراتژیک اصفهان سبب میشود چندین استان به طور مستقیم و غیرمستقیم از آن منتفع شوند. علاوه بر این، انتقال تکنولوژی در حوزه قطار پرسرعت، گامی مهم برای جبران عقبماندگی علمی و فنی کشور در مقایسه با همسایگان به شمار میرود.
فولادگر خاطرنشان کرد: در بُعد اقتصادی نیز توسعه حملونقل ریلی میتواند آثار گستردهای داشته باشد. انتقال بار و مسافر از جاده و هوا به ریل، موجب صرفهجویی در انرژی، افزایش ایمنی، کاهش هزینههای جادهای و کاهش تلفات انسانی خواهد شد. افزون بر این، هزینه بلیط قطار پرسرعت در عرف جهانی به طور تقریبی نصف بلیط هواپیما است که این موضوع بر صرفه اقتصادی و ملی بودن این پروژه تأکید میکند.
بر اساس توافقهای انجامشده، بخش اصلی پروژه قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران شامل خطوط و زیرساختها از محل منابع مالی چین تأمین میشود و بخش تکمیلی شامل احداث ایستگاهها، بهرهبرداری و تأمین واگنها، از طریق سرمایهگذاری غیردولتی دنبال خواهد شد. در همین راستا، یک کنسرسیوم متشکل از صنایع بزرگ اصفهان و با مشارکت شهرداری تشکیل شده که تکمیل پروژه را بر عهده گرفته است
وی افزود: قطار پرسرعت اصفهان – قم – تهران یک پروژه ملی است که منافع آن به کل کشور بازمیگردد و اجرای آن میتواند نقطه عطفی در تحول حملونقل و توسعه فناوری ایران باشد.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از طرحهای مهم در حوزه حملونقل کشور، تکمیل مسیر چندراهی است که در برنامه توسعه چین تعریف شده و قطار پرسرعت ایران بخشی از این طرح به شمار میرود، ادامه داد: بر اساس این برنامه، چین اجرای پروژه را در عربستان آغاز کرده و در مرحله بعد در قطر، دریای سرخ را به خلیج فارس متصل خواهد کرد. در ادامه نیز قطار از زیر خلیج فارس عبور کرده و از طریق ایران به جاده ابریشم متصل میشود. این موضوع بهطور رسمی در تفاهمنامه همکاری ایران و چین نیز درج شده است.
فولادگر با اشاره به اینکه پروژه قطار سریعالسیر اصفهان-قم-تهران با جدیت پیگیری شود و جلسات منظم در این خصوص در حال برگزاری است، گفت: با این حال، برخی موانع همچون نگاههای «اصفهانستیزانه» و ملاحظات بودجهای موجب کندی روند کار شده است. در عین حال، منابع مالی این طرح با استفاده از درآمدهای نفتی ایران در چین و سازوکار فاینانس تأمین شده و مصوبه آن نیز صادر شده است.
وی یادآور شد: بر اساس توافقهای انجامشده، بخش اصلی پروژه شامل خطوط و زیرساختها از محل منابع مالی چین تأمین میشود و بخش تکمیلی شامل احداث ایستگاهها، بهرهبرداری و تأمین واگنها، از طریق سرمایهگذاری غیردولتی دنبال خواهد شد. در همین راستا، یک کنسرسیوم متشکل از صنایع بزرگ اصفهان و با مشارکت شهرداری این شهر تشکیل شده که تکمیل پروژه را بر عهده گرفته است.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر حملونقل ریلی، مسئولان حوزه حملونقل تأکید کردند در بخش هوایی نیز قصورهایی صورت گرفته و از جایگاه استراتژیک استان اصفهان استفاده کافی نشده است. این استان ظرفیت آن را دارد که به یک هاب هوایی مهم برای کشور و منطقه تبدیل شود و نقش کلیدی در توسعه حملونقل هوایی ایفا کند.