به گزارش پردیسان آنلاین، سید ابراهیم حسینی با حضور در غرفه پردیسان آنلاین در چهاردهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری (خدمات شهری) اصفهان و هشتمین نمایشگاه تخصصی حملونقل و ترانزیت با بیان اینکه این نمایشگاه فرصتی مهم برای شناخت ظرفیتها و نوآوریهای جدید است، اظهار کرد: آنچه همواره برای ما اهمیت داشته، حضور فعال بخشهای همکار در نمایشگاههایی از این دست است، زیرا گرچه ما با حوزه فعالیتهای شهرداری آشنا هستیم، اما در این نمایشگاه با نوآوریها و دستاوردهای جدید شرکتها روبهرو میشویم و این موضوع برای مجموعه مدیریت شهری بسیار جذاب و کارآمد است.
وی افزود: بهطور معمول شرکتها تمام توانمندیهای خود را متناسب با نیازهای سازمانها بهکار نمیگیرند، بلکه بسته به درخواستها و نیازهای مطرحشده عمل میکنند، اما زمانی که در نمایشگاه با آنها وارد مذاکره میشویم، ظرفیتهای تازهای را مشاهده میکنیم که میتواند بسیار مفید و کارگشا باشد.
مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری اصفهان تاکید کرد: بهعنوان نمونه در این دوره از نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری، در غرفه سازمان زیباسازی با یکی از شرکتها وارد گفتوگو شدیم و در جریان انجام مذاکرات، ایدهای برای سالن تطهیر آرامستان باغ رضوان مطرح شد که شاید در ظاهر ارتباط مستقیمی با موضوع نداشت، اما در ادامه گفتوگوها به مدل کاربردی و قابل استفادهای تبدیل شد.
حسینی اضافه کرد: در تعامل با برخی شرکتهای دانشبنیان، پیشنهادهای ارزشمندی در حوزه نرمافزاری و نیز بخش خودرویی دریافت کردیم که میتواند برای اعزام خودروها، مدیریت ناوگان و حتی ارتقای فرایندهای خدماتی آرامستانها بهکار گرفته شود و امیدواریم با برگزاری جلسات تخصصیتر، این همکاریها توسعه پیدا کند.
وی با اشاره به مهمترین چالشهای مدیریت آرامستانها در کلانشهرهایی همچون اصفهان ادامه داد: چالش اصلی در بیشتر شهرها، موضوع توسعه آرامستانها است؛ بهعنوان مثال، در شهرهایی همچون تهران، شیراز و تبریز بهدلیل محدودیت فضا، آرامستانهای بزرگ به ظرفیت نهایی خود رسیدهاند و هماکنون با مشکلات جدی برای توسعه روبهرو هستند؛ بهگونهای که بهشت زهرا در تهران و بهشت معصومه در قم تکمیل شدهاند و مدیران شهری این مناطق در اندیشه ایجاد فضاهای جدید هستند، اما در اصفهان با چنین چالشی روبهرو نیستیم.
مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: بهواسطه دوراندیشی و تدبیر مدیران وقت در زمان تأسیس باغ رضوان، این آرامستان دارای ظرفیت بسیار مناسبی است و به جرئت میتوان گفت تا ۵۰ سال آینده نیز پاسخگوی نیازهای شهر خواهد بود، البته پس از آن باید به فکر توسعههای جدید باشیم، اما در مقطع فعلی از این نظر دغدغهای نداریم.
نگاه به آینده مدیریت آرامستانها باید همراه با توسعه شهری و تغییر سبک زندگی
حسینی با تأکید بر اینکه نگاه به آینده مدیریت آرامستانها باید همراه با توسعه شهری و تغییر سبک زندگی باشد، تصریح کرد: هماکنون ضرورت اصلی، توجه به افزایش تعداد آرامستانها در شهر اصفهان برای تسهیل دسترسی شهروندان است؛ بهعنوان نمونه شهروندی که در غرب اصفهان زندگی میکند، برای حضور در باغ رضوان در شرق شهر با دشواریهای جدی روبهرو است و همین موضوع ضرورت احداث آرامستانهای محلی در نقاط مختلف شهر را بیش از گذشته آشکار میسازد.
وی با اشاره به سابقه تلاشها برای احداث آرامستان جدید در غرب اصفهان گفت: در دورهای، مدیریت کلانشهر و استانداری به این جمعبندی رسیدند که زمینی در نزدیکی پلیسراه شاهینشهر جانمایی شود، اما بُعد مسافت و محدودیتهای زیستمحیطی و شهری مانع تحقق این پروژه شد.
مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری اصفهان با تأکید بر ضرورت توسعه آرامستانهای محلی بیان کرد: هماکنون در شهر اصفهان حدود ۳۰ آرامستان وجود دارد که از این تعداد ۱۹ آرامستان محلی فعال است و ۱۱ مورد از آنها به دلیل تکمیل ظرفیت یا اعتراضهای محلی تعطیل شدهاند؛ این در حالی است که آرامستانهای محلی با پذیرش اجتماعی بیشتری از سوی مردم منطقه همراه هستند و میتوان با ارتقای خدمات، توسعه فضا و حتی اجرای طرحهای نوینی همچون طبقاتیسازی قبور، ظرفیت آنها را افزایش داد.
وی تصریح کرد: مدیریت آرامستانهای محلی بیشتر بهصورت هیئتامنایی انجام میشود و شهرداری هر منطقه تنها نقش حمایتی داشته و سازمان آرامستانها نظارت دارد، اما این میزان حمایت کافی نیست.
مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری اصفهان تاکید کرد: معتقدم باید در سطح کلان شهر و با هماهنگی استانداری، تصمیمی جدی برای یکپارچهسازی مدیریت آرامستانهای محلی گرفته شود، این آرامستانها زیر نظر سازمان آرامستانها قرار گیرد و مدیریت واحدی پیدا کند یا با تشکیل هیئتمدیرههای رسمی و تابع یک خطمشی مشترک، ساماندهی بهتری شوند.
حسینی ادامه داد: توسعه شهر اصفهان در شمال تا شاهینشهر، در غرب تا نجفآباد و در جنوب تا بهارستان و فولادشهر امتداد یافته و در عمل فضاهای جدید شهری شکل گرفته است که در چنین شرایطی باید برای آرامستانهای جدید، همچنین توسعه آرامستانهای محلی تصمیمگیریهای جدی انجام شود، در غیر این صورت، با گسترش بیرویه شهرها و افزایش جمعیت، مدیریت آرامستانها در آینده با چالشهای بزرگتری روبهرو خواهد شد.
وی تصریح کرد: امروز باید با نگاهی آیندهنگرانه و با مشارکت همه دستگاههای مرتبط، بهویژه وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و شورای اسلامی شهر برای تأمین زیرساختهای آرامستانهای جدید و تقویت آرامستانهای موجود اقدام کرد و تنها در این صورت است که میتوان ضمن حفظ شأن و کرامت شهروندان، خدماتی متناسب با نیازهای رو به رشد جامعه ارائه داد.
ثبت هفتگی حدود ۱۰۰ هزار تردد خودرویی به باغ رضوان
مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری اصفهان تاکید کرد: آرامستانهای بزرگ نیازمند دسترسیهای آسان و حملونقل عمومی هستند و بههمین دلیل، ما همواره از شورای اسلامی شهر و شرکت مترو خواستهایم توسعه خط سه مترو بهگونهای باشد که ایستگاهی نیز در محدوده باغ رضوان پیشبینی شود.
حسینی با اشاره به حجم بالای ترددها به باغ رضوان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بهطور میانگین حدود ۱۰۰ هزار تردد خودرویی به باغ رضوان بهصورت هفتگی انجام میشود و این رقم بهویژه در روزهای خاص و مناسبتها افزایش مییابد؛ این در حالی است که آرامستانهای دیگر در مقایسه با این حجم، تردد کمتری دارند و با این حال، باغ رضوان بهعنوان آرامستان اصلی شهر بار سنگین مراجعات را بر دوش میکشد و همین مسئله ضرورت ایجاد زیرساختهای دسترسی و توسعه حملونقل عمومی را دوچندان میکند.
وی ادامه داد: افزون بر شهروندان اصفهانی، شمار زیادی از مراجعهکنندگان به باغ رضوان از شهرهای دیگر یا حتی سایر استانها هستند و بر اساس آمار پلاک خودروهای ثبتشده در دوربینهای ورودی، بخش قابل توجهی از این مراجعات از شهرهایی همچون یزد، نائین و چهارمحالوبختیاری است؛ این موضوع نشان میدهد که باغ رضوان علاوه بر کارکرد محلی و شهری، نقش منطقهای نیز ایفا میکند و لازم است تمهیدات لازم برای مدیریت این حجم تردد و تسهیل رفتو آمد شهروندان اندیشیده شود.