به گزارش پردیسان آنلاین، در حاشیه شرقی و جنوبی اصفهان، جایی که هنوز بوی خاک نمزده و عطر درختان توت در باد میپیچد، حالا مسیرهایی تازه در دل زمین شکافته شدهاند. جادهای تازهنفس و وسیع، با خطکشیهای سفید و تابلوهای نصبشده، نشانی از رینگ چهارم ترافیکی اصفهان است؛ پروژهای که قرار است بار شانههای خسته شهر را سبکتر کند.
حدود ۸ سال پیش بود که در حاشیه شهر تاریخی اصفهان، جادهای کم عرض، دوطرفه و بدون مرز که بیشتر محل تردد کامیونها بود، تصادفات زیادی را رقم زد و چه بسیار زنان و کودکانی که در این جاده پر تردد جان خود را از دست دادهاند و خانوادههایی که داغدار فرزندان خود شدهاند و چه نامههایی که به مسئولان نوشته شد تا اجرای این پروژه حیاتی کلید بخورد، با روی کار آمدن مدیریت شهری دوره ششم اجرای این پروژه از سمت شرق اصفهان رونق گرفت و حالا پس از گذشت چهار سال این طرح به ثمر نشسته است تا در گرمترین روزهای سال در بخش شرقی مسیر، خودروها با سرعت بالا و بدون ترافیک عبور کنند؛ آرام و بیصدا، گویی شهری دیگر در دل اصفهان متولد شده است.
مسیری برای پیوند قلبهای تپنده شهر
رینگ چهارم، مسیر دایرهایشکل بلندیست که از شهرستان خمینیشهر آغاز میشود و از نزدیکی سپاهانشهر، زرینشهر، شرق اصفهان و برخوار عبور میکند. در واقع این شاهرگ حیاتی از تقاطع شهید سلیمانی در غرب آغاز میشود و چون حلقهای طلایی، نقاط کلیدی اصفهان را با گذر از پل فرودگاه و شهر دولتآباد در شمال، اتصال به بزرگراه معلم و میدان استقلال در شرق، عبور از خورزوق، خیابان لوله در خمینیشهر و آتشگاه، پیوند با بزرگراه ذوبآهن (نزدیک زندان) و کمربندی شرق، عبور از جوار نمایشگاه بینالمللی، شهر رویاها و میدان مرکزی میوه و ترهبار به هم میدوزد و در نهایت، این حلقهی غولپیکر در تقاطع سلیمانیِ خیابان جی به نقطه آغازین خود باز میگردد.
طول مسیر چهارمین حلقه حفاظتی شهر اصفهان ۷۸.۲ کیلومتر است؛ اما این فقط یک عدد نیست. این مسیر برای رانندگانی که دیگر مجبور نیستند از قلب شلوغ اصفهان عبور کنند، بهمعنای ساعتها صرفهجویی در زمان و کاهش مصرف سوخت است؛ طراحی هوشمندانه رینگ چهارم با ۲۸ تقاطع غیرهمسطح و ۱۲ پل بزرگ موجب کاهش چشمگیر توقفها و حرکت روان با سرعت طراحی ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت میشود که مستقیم بر کاهش مصرف سوخت تأثیرگذار است.
خبر امیدوارکننده این است که ۱۴ کیلومتر مسیر این پروژه در دوره مدیریت شهری ششم آماده بهرهبرداری است و برای اجرای آن ۲,۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است که منطقه ۴ معادل ۳۲۲ میلیارد تومان، منطقه ۶ معادل ۱۵۰ میلیارد تومان، منطقه ۱۵ معادل ۵۵۰ میلیارد تومان و منطقه ۱۰ معادل ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.
در یک روز گرم تابستانی درست زمانی که این پروژه بعد از سالها چشمانتظاری به نتیجه رسیده است به میان اهالی محلههای خاتونآباد و دهنو آمدیم، کسانی که خون دلها خوردند تا این پروژه به ثمر بنشیند….
علی طراح، معتمد محل خاتونآباد که با هممحلههای خود در کنار جاده ایستاده، میگوید: «قبلا اینجا جاده ۱۰ متری بود، چه جوانان هایی که در این جاده جان خود را از دست دادند؛ چقدر شاهد ترافیکهای سنگین ماشینهای بزرگ بودیم، چون این جاده عبوری بین شیراز و تهران است و خیلی زیرساختهای شهری مثل باغ رضوان، شهرک صنعتی جی و کارخانه قند در این محور قرار دارد و ترافیک در اینجا بسیار سنگین بود. آنقدر رفتیم و آمدیم تا بالاخره برای اینجا بودجه تعیین کردند و حالا شاهدیم که این پیگیریها به نتیجه رسیده است.»
او ادامه میدهد: «مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتیم، تخریبها گرد و خاک زیادی داشت، ترافیکهای سنگینی رخ میداد اما با شهرداری همکاری کردیم تا این جاده به این شکل در آمده است، الان داریم از دیدن این جاده لذت میبریم. از شهرداری اصفهان هم تشکر میکنیم که پای کار ایستاد و به قول خود عمل کرد تا این جاده، به معنای واقعی جاده شود.»
شریفی یکی دیگر از اهالی محله خاتونآباد اظهار میکند: «اینجا محل زندگی و کار من است. ز اول این پروژه تا حالا که به پایان رسیده، شاهد زحمات همه در این اینجا بودیم، ما حدود سه سال اینجا گرد و خاک خوردیم تا این پروژه تمام شد؛ قبلاً اینجا یک جاده باریک و کورهراه بود. در این منطقه پنجشنبهها و جمعهها به سمت باغ رضوان ماشینهایی که در این مسیر میرفتند با ترافیک سنگین روبهرو بودند. خدا رو شکر پروژه انجام و این ترافیک از این منطقه برداشته شد. الان مردم منطقه خیلی راضی هستند. حتی در دوازده روزه جنگ، کارگران و مهندسان این پروژه همچنان کار میکردند تا زودتر تمام شود. از مسئولان هم تشکر میکنیم که اینچنین پای این پروژه ماندند تا تمام شود.»
او ادامه میدهد: «مسیر خیلی خوبی اینجا ایجاد شده، اما از مسئولان میخواهیم که دسترسی ورودی و خروجی به تندروی اتوبان برای محلههای دهنو و خاتونآباد بدهند، چون الان اگر بخواهیم از خاتونآباد به سمت ششراه یا سمت پل آفتاب برویم، باید چندین پل و چندین چراغ راهنمایی را رد کنیم تا بتوانیم وارد این اتوبان و تندرو شویم. الان ما نه مسیر ورود به این تندرو رو داریم، نه خروج.»
آقانوری، یکی از ساکنان محله دهنو هم از احداث این پروژه ابراز رضایت میکند و میگوید: «از ۱۵۰ سال پیش اینجا جاده خیلی کوچکی بوده؛ حدود ۶۰ سال پیش در کنار این جاده کارخونه قند رو راه انداختن و بهخاطر همین ترافیک زیاد شد، شاید ما ساکنان خاتونآباد و دهنو بیشترین تلفات را در اینجا دادیم، پنج یا شش نفر از بچههامون در محله دهنو زیر ماشین رفتند. الحمدلله این پروژه که راه افتاد تا مردم از این وضعیت نجات پیدا کنند؛ از شهردار اصفهان جناب آقای قاسمزاده و همکارانشون و شهردار منطقه ۱۵ سپاسگزارم که این پروژه رو ایجاد کردند؛ دعای خیر ما بدرقه راهشون…»
او در ادامه از همراهی اهالی با شهرداری برای اجرای این پروژه سخن میگوید: «مردم این منطقه همه هستی خودشون رو در اختیار شهرداری گذاشتند؛ خونه ها و مغازههایی که در مسیر طرح بود با متری ۶ تا ۱۰ تومن از طرف شهرداری خریداری شد و مردم با رضایت با شهرداری توافق میکردند تا از اون وضعیت بد نجات پیدا کنیم و دیگه شاهد کشته شدن بچه هامون توی این مسیر نباشیم.»
آقانوری ادامه میدهد: «درست است که قیمتها کارشناسی شده بود، اما اگه مردم همکاری نمیکردند این کار شدنی نبود. واقعاً مردم همکاری کردند؛ دستشون درد نکنه. به هر جهت معتمدین محلههای این طرف خاتونآباد، دهنو، قلعه، اینها همه برای توافق و اجرا خیلی همکاری داشتند.»
او از احداث پل دهنو در این مسیر ابراز رضایت میکند و میگوید: «خیلی خوشحالیم از اینکه این پل زده شد در صورتی که در برنامه شهرداری نبود، اما خب مردم درخواست داشتن و شهردار محترم اصفهان آقای قاسمزاده و هم آقای نظریپور شهردار منطقه ۱۵ به درخواست ما عمل کردند.»
ابراهیمی از ساکنان خاتونآباد که بدو تولد در این محل زندگی می کرده میگوید: «ا ینجایه جاده باریکی بود که مشکلات خودش رو داشت. خدا رو شکر میکنیم که الان این بزرگراه ایجاد شد تا مشکلات مردم رفع بشه. احداث این پروژه جزو تقاضاهای چندین ساله مردم بود که به هر حال زمان زیادی طول کشید اما به همت شهرداری این کار انجام شد.»
او به همکاری مردم این منطقه هم اشاره میکند: «همکاری مردم بسیار عالی بود چون خواست قلبی خودشون بود و بهخاطر همین بدون مشکلی به راحتی توافق میکردند تا شهرداری سریعتر پروژه را تمام کند.»
این معتمد محل ادامه میدهد: «این پروژه در کنار مزیتهایی زیادی که داره، مشکلاتی هم داره که باید برطرف بشه؛ مثلاً یک پل عابر پیاده روبهروی گذر امینزاده گذاشته شده بود که الان پایههایش وسط خیابون قرار گرفته بهخاطر همین از شهرداری میخواهیم که دوباره این پل را طراحی کنند تا مشکلی برای مردم ایجاد نشه. یا مثلاً نواقصی هم که به اصطلاح اطراف هست، بعضی جدولگذاریها، آسفالتها، مشکلات تیربرقهایی که الان جابجا نکردند، اینا رو هم برطرف کنند.»
اسماعیلی هم که از کاسبان محله دهنو است از شرایط قبل و بعد پروژه رینگ چهارم میگوید: «اینجا شرایط خیلی بدی داشت، ولی حالا خدا رو شکر الان خیلی خوب شد و فعلاً که راضیایم. موردی هم نداشتیم. شرایط جلوی مغازه من خیلی بد بود اما تحمل کردیم تا این پروژه سر و سامان بگیرد.؛ البته الان مشتریهای گذری ما خیلی من شده و فقط مشکل ما همین است.»
او ادامه میدهد: «درخواست دیگهای که داریم این است که وقتی از سمت بهارستان که وارد اتوبان شویم، تابلویی نداره که مثلاً بدونی سمت خاتونآباد کدوم قسمت است، اگه وارد اتوبان هم شدی باید بری کلی جلوتر دور بزنی. اگه یه خروجی میزدند یا یه تابلو اون بالا میزدند به سمت خاتونآباد، خیلی خوب بود. چون الان دسترسی محلی اصلاً نداریم باید بریم تا نزدیک پل تمدن و اونجا دور بزنیم.»
در کنار جاده یک راننده ماشین سنگین در حین ریختن چایی است؛ به سراغ او میرویم تا نظرش را هم در رابطه با این پروژه بدانیم: «خدا رو شکر میکنیم این اتوبان را درست کردند قبلاً کلی گرد و خاک میخوردیم و توی ترافیک میماندیم اما الان به سرعت از این مسیر عبور میکنیم.»
مرد میانسال دیگری که کنار ماشین سنگینش ایستاده، میگوید: «قبلاً برای رفتن به شاهینشهر باید از وسط شهر میرفتم، ترافیک اذیتم میکرد. حالا از همین رینگ میرم و خیلی راحتتره.»
عباسی از دیگر اهالی محله دهنو هم از شهردار منطقه ۱۵ تشکر میکند و میگوید: «اگه بخوایم برگردیم به عقب حدود ۳۰ الی ۳۵ سال ما پیگیر این پروژه بودیم که اجرا شود، توی این سالها تلفات خیلی زیادی هم تو این جاده دادیم، ولی خدا رو شکر بعد از این پیگیریها بالاخره این پروژه اجرا شد و ثمرهاش رو ما الان میبینیم. واقعاً این پروژه بهخاطر مسئلهای که داشت به خصوص برای باغ رضوان و میدون میوه و ترهبار، ترافیک سنگینی رو متحمل میشد که مردم اصفهان به خصوص طرفهای زینبیه و حصه خیلی اذیت میشدند. بندگان خدا پنجشنبه که میخواستند به باغ رضوان بروند ساعتها توی ترافیک گرفتار میشدند، ولی الحمدلله الان تردد به قول معروف راحت شده به خصوص برای مردم اصفهان.»
او از سختیهای اجرای این پروژه چنین میگوید: «ما با توجه به اینکه خیلی هم اذیت شدیم، ولی الحمدلله الان داریم به قول معروف، داریم ثمرات اون هم میبینیم و واقعاً تشکر میکنیم از تمام مسئولین، شهردار اصفهان، شهردار منطقه ۱۵ و تمام کسانی که دخیل بودن در این پروژه و واقعاً زحمت کشیدند. البته ضعفهایی هم هست که انشاالله امیدواریم که هر چه زودتر این ضعفها برطرف شود، مثلاً اینجا ایستگاه اتوبوس میخوایم و یه خط فعال که زن و بچه هامون یک ساعت معطل نشوند.»
عباسی از دیگر مشکلات این طرح میگوید و ادامه میدهد: «در رابطه با تیر برقی که وسط این جاده ورودی دهنو قرار گرفته، بارها به اداره برق مراجعه کردیم، میگوید ربطی به ما نداره باید ۱۵ میلیون به حساب ما ریخته بشه که بیایم این تیر برق رو جابهجا کنیم. خب الان اگه یه بنده خدا بزنه به این تیر برق، حالا ماشینش یا خدا نکرده مصدوم شد، کی هست که جوابگو باشه؟ واقعاً این یکی از معضلات اداری ماست که این اداره پاس میده یه اداره دیگه، امیدواریم یه هماهنگی با مدیریت پروژه یا با شهرداری انجام بشه که این معضل واقعاً برطرف بشه»
آقانوری از افرادی است در کنار بزرگراه از چندین سال پیش مغازه دارد: «۲۰ ساله توی این محل کاسبی میکنم، قبلاً اینجا یه جاده معمولی بود، حالا الحمدلله خوب شده. دو بانده شده. البته این پروژه یه ذره روی کسب و کارا تأثیر گذاشته، اما خدا رو شکر ما راضی هستیم چون دیگه اون ترافیکهای سنگین و تصادفات نیستیم. امیدواریم که رونق هم به کسب و کار ما برگرده»
به گزارش پردیسان آنلاین، هلال ترافیکی شرق اصفهان بهعنوان قطعهای کلیدی از رینگ حفاظتی شهر با طول تقریبی ۱۴ کیلومتر موجب کاهش بیش از ۱۰ درصدی زمان تأخیر سفر در شبکه معابر شرق شهر، کاهش تولید روزانه ۲۷۰ تن گازهای گلخانهای، همچنین کاهش ۵.۵ درصدی آلودگی صوتی و هوای معابر شرقی خواهد شد.
از دیگر نتایج اجرای این پروژه، کاهش روزانه ۱۶ هزار لیتر مصرف سوخت در منطقه است که تقریباً معادل ظرفیت ۲۴۰ تانکر سوخت در سال خواهد بود.
مجموع ارزش اقتصادی در بخش ترافیکی و زیستمحیطی حاصل از بهرهبرداری این محور سالانه حدود ۳۷۰ میلیارد تومان فقط در بخش ترافیکی برآورد شده که معادل صرفهجویی روزانه بیش از یک میلیارد تومان برای شهروندان و مدیریت شهری است.