مکانیزه شدن پل های عابر پیاده قم در پی مطالبه شهروندان

تمام پل‌های عابر پیاده قم، با درخواست و مطالبه مردم این شهر از شهرداری، به تدریج مکانیزه شده و از این پس افرادی که به دلیل مشکلات حرکتی، استفاده از ویلچر، کالسکه، کهولت سن و... توانایی استفاده از پله را ندارند؛ می‌توانند به کمک آسانسور از پل‌های عابر پیاده سطح شهر استفاده‌کنند.

تمام پل‌های عابر پیاده قم، با درخواست و مطالبه مردم این شهر از شهرداری، به تدریج مکانیزه شده و از این پس افرادی که به دلیل مشکلات حرکتی، استفاده از ویلچر، کالسکه، کهولت سن و… توانایی استفاده از پله را ندارند؛ می‌توانند به کمک آسانسور از پل‌های عابر پیاده سطح شهر استفاده‌کنند.

به گزارش پردیسان آنلاین، راننده تاکسی توقف کرده بود تا چمدانم را داخل صندوق عقب جا بدهد و من چشمم به خانم میانسالی بود که نزدیک پله اول پل عابر پیاده ایستاده بود. از همان چند متر فاصله پیدا بود نه عصای درون دستش برای بالا رفتن از پله‌ها به او یاری می‌دهد و نه پای آتل بسته‌اش! از آن خیابان عریض و طویل هم که نمی‌شد یک‌پایی و لنگ‌لنگان عبور کرد! فکرم مشغول آن خانم میانسال بود که راننده نشست؛ جهت نگاهم را دنبال کرد و گفت: اینجا خیابان تصادف خور شهر بود؛ از وقتی این پل را این جا زدن… حرفش را قطع کردم و گفتم: اون خانم با منه میشه سوارش کنید؟! راننده تعجب کرد و گفت: باشه! و آنطرف‌تر جلوی پای آن خانم ترمز کرد. از تاکسی پیاده شدم و رو به خانم گفتم مسیر من آن سمت دوربرگردان است؛ از خیابان هم بتوانی رد شوی از بین میله‌ها که نمی‌توانی! انگار از لحن من آرامش گرفت که اعتماد کرد و سوار شد؛ راننده که دوربرگردان را دور زد؛ پرسیدم مسیرتان کجاست؟ و خدا را شکر هم‌مسیر بودیم! می‌دانستم دلم نمی‌آید تا درب مقصدش راهی‌اش نکنم… نزدیک محل مورد نظرش که شدیم؛ دعای جانانه و دلچسبی در حق من و راننده کرد و با لبخند رضایتی پیاده شد. من هم لبخند زدم و از کنارش رد شدیم اما تا مقصد و حتی تا روزهای بعد در این فکر بودم که ای‌کاش تمام پل‌های عابر پیاده شهر مکانیزه می‌شد!

۹۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش آمار تصادفات!

آمار رسمی پلیس راهور و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نشان می‌دهند تصادفات جرحی و فوتی در خیابان‌های عریض شهر، پس از نصب پل عابر پیاده ۹۰ تا ۱۰۰ کاهش داشته‌اند و این یعنی فرهنگ استفاده از پل عابر پیاده میان مردم قم جا افتاده‌است. علیرضا خلیلی، رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تاکید دارد؛ ۲ مورد تصادفی که پس از نصب پل عابر پیاده در یکی از خیابان‌های عریض شهر رخ داد به علت مکانیزه نبودن پل‌ها بود؛ یکی به دلیل عدم توانایی یک شخص سالمند در استفاده از پل و مورد دوم مربوط به یک مادر و کودک بود که نتوانسته بودند پله‌های پل را تا انتها طی کنند. این خود نشان‌دهنده اهمیت مکانیزه سازی پل‌های عابر پیاده سطح شهر است. حالا شهرداری قم برای حل این معضل اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان اختصاص داده تا به تدریج تمامی ۶۰ پل عابر پیاده قم را با آسانسور مکانیزه کند.

تجهیز ۱۰ پل عابر پیاده به آسانسور تا پایان بهار ۱۴۰۴

علیرضا خلیلی، رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در این خصوص گفت: هم‌اکنون ۳ پل عابر پیاده با پله برقی و ۱ پل با آسانسور مکانیزه شده‌اند که تا پایان خردادماه سال جاری ۱۰ پل دیگر به آن‌ها اضافه شده و مجموع این رقم به ۱۴ پل مکانیزه در سطح شهر می‌رسد. وی افزود: ۲۰ پل تا پایان امسال مکانیزه شده و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. خلیلی تصریح‌کرد: در گذشته تعداد ترددها کم و به تبع آن عرض خیابان‌ها نیز کم بود ولی امروز با افزایش وسائط نقلیه و افزایش ترددها نیاز به پل عابر پیاده هم رو به افزایش است. وی با اشاره به اینکه معابر پهن با عرض ۲۰ تا ۳۰ متر نیاز به پل عابر پیاده‌ مکانیزه دارند؛ تاکیدکرد: استفاده از آسانسور برای مکانیزه‌کردن پل‌ها روش بهتری‌است تا استفاده از پله برقی؛ چراکه آسانسور توانایی جا به جا کردن ویلچر، کالسکه و افرادی با محدودیت و اشخاص با نیازهای خاص را نیز دارد. خلیلی همچنین افزود: نگهبان‌هایی در کنار پل‌ها مستقر شده‌اند که از ۷صبح تا ۱۰ شب به کار دستگاه‌های مکانیزه پل‌ها نظارت کرده و از تجهیزات نگه‌داری می‌کنند.تجهیز پل‌های عابر پیاده سطح شهر مطالبه شهروندان قم بود که با پیگیری‌ها، بخشی از آن به نتیجه رسیده و باقی نیز در حال رسیدن به نتیجه است.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=323799

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: