افزایش ۲۲ درصدی درآمدهای عملیاتی صنعت لوازم خانگی

آمارها نشان می دهد؛ درآمدهای عملیاتی صنعت لوازم خانگی فعال در بورس، براساس صورت های مالی ۹ ماهه این شرکت‌ها، ۲۲ درصد و سود عملیاتی آن‌ها ۲۶ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته اما وضع سود خالص متفاوت است.

به گزارش پردیسان آنلاین و به نقل از سنا، آمارها نشان می‌دهد؛ ارزش بازار صنعت لوازم خانگی در ایران سالانه رقمی در حدود ۶ میلیارد دلار است که بخش زیادی از آن متعلق به کالاهای وارداتی است.

به‌طورکلی ارزش بازار صنعت لوازم خانگی در دنیا سالانه رقمی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد است و پیش بینی می‌شود این رقم در سال‌های پیش رو به بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. این رشد بازار به دلیل تقاضای بالا در بازار برخی کشورهای خاورمیانه و آسیا است. این روند رو به رشد می‌تواند به افزایش درآمد تولید کننده‌های لوازم خانگی کمک کند.

در چنین شرایطی در طول چند سال گذشته سیاست‌گذاران توجه بیش‌تری به صنعت لوازم خانگی داشته‌اند و در تلاشند تا زمینه‌های توسعه این صنعت را در ایران فراهم کنند هر چند به نظر می‌رسد برای افزایش رقابت‌پذیری این صنعت باید اقدامات بیش‌تری انجام شود.

مروری بر صنعت لوازم خانگی در بازار سرمایه نشان می‌دهد؛ میزان فروش این صنعت روندی رو به رشد را دنبال می‌کند که به افزایش درآمدهای عملیاتی در این صنعت منجر شده اما تحت تأثیر افزایش هزینه‌ها این درآمدهای عملیاتی به رشد سود خالص در کلیت این صنعت منجر نشده است.

تعدادی از شرکت‌های لوازم خانگی فعال در بازار سرمایه

پارس الکتریک (لپارس)، لوازم خانگی پارس (لخانه)، آبسال (لابسا)، گروه صنعتی بوتان (لبوتان)، صنعتی پارس خزر (لخزر)، کارخانه‌های صنعتی آزمایش (لازما)، صنایع گلدیران (گلدیرا)، انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب) و صنایع الکترونیک مادیران (الکتروماد) هستند.

سال مالی برخی از این شرکت‌ها متفاوت است.

رشد درآمدهای عملیاتی

صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت‌های فعال در صنعت لوازم خانگی بورسی، نشان می‌دهد؛ درآمدهای عملیاتی این شرکت‌ها در ۹ ماه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومان، معادل ۲۲ درصد، افزایش پیدا کرده است. صنعت لوازم خانگی در این مدت ۳۵ هزار و۶۶۸ میلیارد تومان محصول فروخته است که بخش عمده این فروش مربوط به یک شرکت بوده است.

به طور کلی طبق صورت‌های مالی ۹ شرکت‌های این گروه، می‌توان گفت؛ در حال حاضر بیش از ۴۱ درصد از بازار فروش محصولات لوازم خانگی داخلی در اختیار گروه صنعتی انتخاب است و شرکت‌های بوتان و گلدیران به ترتیب با سهم ۲۳ و ۱۸ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سهم مادیران و پارس خزر هم از بازار فروش محصولات داخلی به ترتیب ۹ و ۵ درصد است.

افزایش ۲۲ درصدی درآمدهای عملیاتی صنعت لوازم خانگی

رشد ۲۶ درصدی سود عملیاتی

صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت‌های فعال در صنعت لوازم خانگی نشان می‌دهد؛ سود عملیاتی شرکت‌های این صنعت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد یعنی رقمی معادل ۱,۱۱۷ میلیارد تومان افزایش یافته و به ۵ هزارو ۳۶۷ میلیارد تومان رسیده است.

با وجود افزایش ۲۶ درصدی سود عملیاتی در این صنعت اما سود خالص این صنعت در این دوره نسبت به سال قبل یک درصد کاهش یافته است.

این موضوع موجب شده است، حاشیه سود خالص این صنعت هم با ۲ درصد کاهش از ۹ درصد در سال قبل به ۷ درصد در ۹ ماهه سال مالی جاری کاهش یابد.

با وجود این، از میان شرکت‌های حاضر در صنعت لوازم خانگی، نمادهای انتخاب، لخزر و لپارس با افزایش حاشیه سود مواجه شده‌اند اما کلیت حاشیه سود این صنعت روند نزولی داشته است.

دلایل تغییر حاشیه سود

براساس صورت‌های مالی ۹ ماهه تولید کننده‌های لوازم‌خانگی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی این شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که جمع کل درآمدهای عملیاتی این صنعت رشد ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد. این ارقام بیانگر آن است که که دلایل کاهش سود خالص این صنعت، ناشی از افزایش سایر هزینه‌ها است.

به نظر می‌رسد بخش عمده این کاهش حاشیه سود خالص، ناشی از افزایش هزینه‌های مالی این شرکت‌ها است که در ۹ ماه سال مالی جاری بیش از ۸۰ درصد، یعنی رقمی معادل ۱۲۷۲ میلیارد تومان، افزایش پیدا کرده است.

هزینه‌های مالی صنعت لوازم خانگی، طبق صورت‌های مالی ۹ ماهه، در سال مالی قبل ۱,۵۸۸ میلیارد تومان بود. این میزان در ۹ ماهه سال مالی ۱۴۰۳ به ۲,۸۶۱ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که به نظر می‌رسد به دلیل افزایش اعتبارهای بانکی بوده است.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=320402

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: