شورای رقابت با ابلاغ قیمت خودروهای داخلی طبق فرمول هزینه واقعی تولید به علاوه سود به وزارت صنعت، گام سوم را برای خروج از انحصار بر داشت.

به گزارش پردیسان آنلاین، شورای رقابت در بیش از یک دهه گذشته به‌عنوان کلانتر قیمت خودرو شناخته شده و به‌طور معمول هم نه مصرف‌کننده و نه تولیدکننده از عملکرد آن رضایت نداشتند، اما حالا به نظر می‌رسد در رویکرد تازه به‌دنبال سپردن قیمت خودرو به نظام عرضه و تقاضا در بازار آزاد مشروط به رفع انحصار است.

بر اساس گزارش، شورای رقابت از پاییز سال گذشته در مسیر جدایی قرار گرفت و دنبال آن است با فراهم شدن شرایط به‌ویژه خروج بازار خودرو از انحصار به‌طور کامل پا را از این بازار بیرون بکشد.

این شورا با ابلاغ دستورالعمل تنظیم قیمت خودروی سواری، اختیار قیمت‌گذاری خودرو را به وزارت صنعت واگذار کرد و برنامه‌ای تدریجی و گام‌به‌گام برای خروج از بازار خودرو چید.

البته گام سوم را هم به‌نوعی برداشته و مستقیم و غیرمستقیم بر اصلاح قیمت خودرو تاکید می‌کند. شورای رقابت اعلام کرده وزارت صنعت می‌تواند قیمت خودروهای داخلی را بر اساس فرمول هزینه واقعی تولید به علاوه سود، تعیین و ابلاغ کند.

با اجرایی شدن فرمول مورد نظر، خودروسازان ضمن خروج از زیان‌دهی می‌توانند به واسطه افزایش تولید و کیفیت آماده رقابت با مونتاژکاران و وارداتی‌ها شوند، بنابراین این گام مقدمه خروج خودرو از انحصار است. شورای رقابت در این مدت با وارد نشدن به قیمت خودروهای وارداتی، مشغولیت قیمتی جدیدی ایجاد نکرد و این نیز نشانه‌ای دیگر از تمایل برای خروج از بازار خودرو است.

انتهای مسیری که شورای رقابت برای قیمت خودرو تعریف کرده، سپردن قیمت به نظام عرضه و تقاضا در بازار آزاد است، اتفاقی که رخ دادن آن مستلزم حذف برچسب انحصار از پیشانی بازار خودرو است.

به اعتقاد کارشناسان، خروج خودرو از فهرست کالاهای انحصاری زمانی رخ می‌دهد که رقابت به اندازه لازم و کافی در بازار وجود داشته باشد و دیگر عرضه‌کنندگان مرعوب دو خودروساز بزرگ و وابسته به دولت نباشند، بنابراین راهکار اصلی ایجاد چنین فضایی، افزایش عرضه‌کنندگان است که در قالب میدان دادن به بخش خصوصی (در عرصه مونتاژ و واردات) قابل‌اجرا است.

طی دو سال گذشته سهم مونتاژکاران در بازار خودرو افزایش قابل‌توجهی نسبت به قبل داشته ضمن آنکه واردات نیز پس از ممنوعیت پنج ساله آزاد شد. با این حال به‌دلیل اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری، محصولات ایران خودرو و سایپا همچنان قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به رقبای مونتاژی و وارداتی دارند.

اگر قرار بر خروج بازار خودرو از انحصار است، باید خودروهای غیرداخلی با کمترین هزینه ممکن در بازار عرضه شوند تا این‌گونه رقابتی نزدیک بین عرضه‌کنندگان خودرو شکل گیرد.