عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: میادین مشترک نفت و گاز در شمال و در جنوب کشور وجود دارند، برخی کشورها در این میادین مشترک، به‌دنبال افزایش استخراج نفت و گاز هستند در حالی که ما این حوزه را فراموش کرده‌ایم که دولت باید در این مسیر همت بیشتری داشته باشد.

به گزارش پردیسان آنلاین، بر اساس آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس، سرمایه‌گذاری سالانه در کل میادین نفت و گاز کشور از حدود ۱۸ میلیارد دلار در دهه ۱۳۸۰ به حدود ۷ میلیارد دلار در نیمه ابتدایی دهه گذشته رسیده و از سال ۱۳۹۸ این رقم به ۳ میلیارد دلار سقوط کرده است.

میادین مشترک نفتی سهمی ۲۰ درصدی در ذخایر نفتی و ۳۰ درصدی در ذخایر گازی قابل برداشت ایران دارد؛ ایران با ۳۳ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی و ۱۵۷ میلیارد بشکه ذخایر نفتی، جایگاه دوم و چهارم را در جهان از لحاظ ذخایر هیدروکربوری دارد.

میادین مشترک نفتی و گازی می‌تواند پاشنه آشیل جذب منابع دولت قلمداد شود

غلامحسین زارعی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران مجهز به منابع اقتصادی زیادی است، اظهار کرد: دولت نباید تنها برای تأمین منابع خود به فکر دریافت مالیات از مردم باشد، همچنین نباید از داشته‌ها و ظرفیت‌های کشور غفلت شود، در حالی که کشور ذخایر عظیمی در موضوع نفت و گاز دارد.

وی با اشاره به اینکه میادین مشترک نفتی و گازی ایران با کشورها متعدد است، افزود: این میادین مشترک در شمال و جنوب کشور و در خلیج فارس وجود دارد و برخی کشورها در میادین مشترک، به‌دنبال افزایش استخراج نفت و گاز هستند و ما این حوزه را فراموش کرده‌ایم، در حالی که این مسئله می‌تواند پاشنه آشیل جذب منابع دولت قلمداد شود.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت نباید تنها به دریافت مالیات از مردم عادت کند، بیان کرد: دولت در این بخش می‌تواند به راحتی مالیات خود را وصول کند، اما ممکن است از بحث استخراج و فروش نفت و توسعه میادین مشترک غافل شود، در حالی که باید مسیر افزایش استخراج از میادین مشترک نفتی و گازی هموار شود، زیرا در این صورت می‌توانیم منابع خوبی را از این بخش وصول کنیم.

زارعی تصریح کرد: بعضی از منابع نفتی و گازی ما در قالب میادین مشترک چپاول می‌شود. بالاخره این مسئله از جمله حق و حقوق مردم است و باید جلوی از بین رفتن آن را بگیریم، همچنین با تقویت زیرساخت‌ها در توسعه میادین مشترک استحصال و استخراج نفت و گاز را به درستی مد نظر قرار دهیم.

به گزارش پردیسان آنلاین، بهره‌برداری مطلوب از میادین مشترک نفت و گاز ایران با همسایگان سال‌هاست که به‌دلیل تحریم و نبود تجهیزات و زیرساخت‌های مناسب انسانی و فنی، در مقایسه با میزان بهره‌برداری کشورهای همسایه، روندی معکوس را طی می‌کند.

کارشناسان معتقدند این معضل نه‌تنها موجب از بین رفتن این ثروت ملی و درآمد حاصل از آن در شرایط دشوار کنونی می‌شود، بلکه نسل آینده را نیز از این میراث محروم می‌سازد، از این‌رو ضروری است دولتمردان دولت چهاردهم با به‌کارگیری دیپلماسی مطلوب انرژی شرایط مناسب برای بهره‌برداری بهینه در این زمینه را ارتقا بخشند.