دغدغه‌های مربوط به مباحث انرژی که به ویژه در فصل گرم سال، هموطنان در سراسر کشور را درگیر کرده بود، باعث شد تا رئیس‌جمهور در نخستین نشست خبری خود نیز به این موضوع اشاره کرده و تاکید کند ادامه روند ناترازی فعلی در برق، گاز و بنزین، وضعیت را روز به روز بدتر می‌کند. باید ناترازی‌ها در کشور را حل کنیم.

به گزارش پردیسان آنلاین، برای رفع تورم باید به رفع ناترازی در بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله رفع ناترازی بودجه‌ای، ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی انرژی برق، گاز، بنزین، ناترازی ارزی و ناترازی نظام بانکی پرداخت و همه اینها را باید با هم اصلاح کرد زیرا به هم مرتبط هستند و نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد.

در همین رابطه مسعود پزشکیان در نشست خبری روز گذشته خود اظهار کرد: ادامه روند ناترازی فعلی در برق و گاز و بنزین، وضعیت را روز به روز بدتر می‌کند. باید ناترازی‌ها را حل کنیم و نباید بگوییم که اگر در اینجا به ناترازی دست بزنیم، صدا بلند می‌شود

وی با اشاره به معضلات گریبان‌گیر تهران از جمله فرونشست زمین و کاهش شدید ذخایر آبی افزود: متأسفانه بدون توجه به منابع و مصارف در حال توسعه دادن پایتخت هستیم که از نظر علمی ادامه این روند غیرممکن است و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

رئیس جمهور با تأکید بر تلاش برای ایجاد توسعه در مناطقی که امکانات توسعه در آن وجود دارد تصریح کرد: اگر دنیا را بنگریم درخواهیم یافت که اکثر شهرهای بزرگ و صنعتی کنار دریا هستند. ایران ظرفیت بزرگی مانند خلیج‌فارس دارد که بسیاری از کشورها حسرت داشتن ۱۰ کیلومتر آن را می‌خورند اما متأسفانه از این ظرفیت استفاده نکردیم و کل کشور را می‌خواهیم در تهران توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه باید تمرکز را از مرکز هدایت کنیم به سمت جاهایی که امکان ماندن است برای ادامه زندگی باید بین محیط زندگی و مصارف خود تعادل به وجود آوریم افزود: این کار هم کاری نیست که من بگویم امروز می‌خواهم پایتخت را انتقال دهم بلکه نیت بنده این بود که بگویم این روند غیرقابل ادامه است.

پزشکیان عنوان کرد: مثل خیلی ناترازی‌هایی که ایجاد می‌کنیم و هر روز در آن غرق می‌شویم، بالاخره یک روز باید فکر کنیم که چه کاری برای این وضعیت می‌خواهیم انجام دهیم. نباید خیلی دیر شود. آن روز باید زمانی باشد که همه چیز را خراب نکرده باشیم که غیرقابل برگشت باشد. در نتیجه برنامه‌ای که باید به آن فکر کنیم ایجاد تعادل بین منابع و مصارف و هماهنگی بین طبیعت و زندگی است.

رئیس جمهور در ادامه گفت‌: اکثر کارخانه‌هایی که اطراف تهران هستند مواد اولیه محصولات خود را از بنادر خلیج‌فارس وارد می‌کنند، سپس محصول تولید شده را دوباره به جنوب می‌فرستند که صادر کنند. به همین سبب قیمت تمام شده افزایش پیدا می‌کند و این‌ها از مسائل بدیهی است.