در گفت‌وگوی تفصیلی با نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی روند بررسی رأی اعتماد به وزرا، توصیه‌های رهبر انقلاب به کابینه جدید، انتخاب استانداران و بعضی پروژه‌های مهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پردیسان آنلاین، دولت چهاردهم توانست با قانع کردن نمایندگان مجلس برای تمام وزرای پیشنهادی خود رأی اعتماد بگیرد؛ اتفاقی که در ادوار گذشته کم‌نظیر بود؛ نمایندگان معتقد بودند با توجه به شرایط کشور تشکیل سریع دولت با حضور همه وزرا لازم است. ازاین‌رو رئیس‌جمهور که شعار وفاق ملی را در دستور کار خود قرار داده نیز تاکید کرده از همه سلایق در مدیریت کشور استفاده خواهد کرد.

وزرای دولت نیز در مجلس پس از آن تاکید کردند، مسائل اصلی مردم در دستور کار آن‌ها قرار دارد و برای حل مشکلات مردم و استان‌ها تلاش خواهند کرد.

رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با دولتمردان توصیه‌های مهمی را به آن‌ها بیان فرمودند. همکاران جوان، مؤمن، انقلابی، متعهد و پرانگیزه، استفاده از کارشناسان، سفرهای استانی و حضور در بین مردم، توجه به عدالت، رعایت اولویت‌ها با توجه به منابع و فرصت محدود، حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، حل مشکلات اقتصادی کشور با رونق تولید و تقویت و افزایش عرضه، توجه به مسئله پیری زودهنگام جمعیت کشور، دل نبستن به دشمن و توجه به معنویت از جمله توصیه‌های رهبر انقلاب به دولتمردان بود.

در همین رابطه با حامد یزدیان، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

نگران فشارهای بیرون دولت در انتخاب استانداران هستیم/ انتقال آب دریا خط قرمز نمایندگان

پردیسان آنلاین: روند رأی اعتماد به وزرای کابینه چگونه بود و تعامل مجلس با دولت پس از این باید به چه نحوی باشد؟

یزدیان: بنای مجلس از ابتدا این بوده که با همه قوا تعامل داشته باشد و تلاش همه ما است که به توصیه رهبر انقلاب یک صدا از سه قوه شنیده شود و منطق هم این را می‌گوید که سه قوه باید هم‌گرا باشند و بتوانند به‌دنبال یک هدف برنامه‌ریزی کنند.

بر همین اساس بنای مجلس بنای همکاری بوده است. البته به نظر می‌رسد بررسی کابینه و برنامه‌ها با دقت اتفاق افتاد، یعنی همه وزرا در همه کمیسیون‌ها به صورت خاص حضور پیدا کردند و در هر کمیسیون کل ۱۹ وزیر حضور یافتند و با هر کدام سوال و جواب انجام شد. وزرای مرتبط با کمیسیون‌ها بیشتر صحبت می‌کردند مثلاً در کمیسیون کشاورزی وزیران نیرو، کشاورزی، راه و شهرسازی هر کدام دو ساعت حضور یافتند و دغدغه نمایندگان را شنیدند و پاسخ دادند و اتفاقات خوبی رخ داد و شناخت کافی ایجاد شد. البته با توجه به اینکه انتخابات و تعیین وزرا به طور فشرده انجام شد، وزرا در روزهای اول برنامه خاصی برای ارائه نداشتند که ممکن است دلیل آن این باشد که به برخی‌ها شب قبل از معرفی آنها اطلاع داده شده بود اما به هر روی وزرا معرفی شدند و برنامه‌ها را ارائه کردند.

در این دوره شرایط متفاوتی را با دوره‌های عادی تجربه کردیم. معمولاً طی دوره چهار ساله رؤسای جمهور با آمادگی بیشتری وارد عرصه می‌شدند اما این دوره انتخابات زودهنگام برگزار شد در حالی که در دوره‌های قبل دولت‌های منتخب فرصت زمانی بیشتری در انتخاب کابینه داشتند. با این حال بنای مجلس بر این بود که نهایت همکاری را با دولت داشته باشد. نطق‌هایی هم که در صحن علنی مجلس شد بر اساس دغدغه‌ها و دلسوزی‌های نمایندگان در خصوص کابینه بود. مقام معظم رهبری این دوره ۱۲ شاخصه برای کابینه معرفی کرده بودند که جدی بود و عمده نمایندگان دغدغه این را داشتند که وزرای پیشنهاد شده را با این شاخصه‌ها بسنجند و موافقان و مخالفان جدی برای سخنرانی در صحن ثبت نام می‌کردند.

البته اینکه نتیجه چنین شد را می‌توان متأثر از چند عامل دانست. در فضای این دوره مجلس نوع توافقات قبل از تصمیم گیری‌ها کمی پررنگ‌تر است یعنی به نظر می‌رسد ریاست مجلس با جریان همراه ایشان توافقات قبل از جلسات جدی را انجام می‌دادند. متأسفانه فراکسیون انقلاب در این مجلس به صورت جدی تشکیل نشده است و اینگونه نیست که جمعی شفاف قبل از جلسات به عنوان فراکسیون تصمیم بگیرند و از قبل برنامه‌ریزی انجام دهند.

متأسفانه روز اول مجلس فراکسیونی با حدود ۲۰۰ نفر عضو تشکیل شد اما بعد از آن عملاً جلسه جدی نداشته و جلساتی هم که با عنوان فراکسیون در هفته قبل از رأی‌گیری نداشت و جلسه‌ای با حدود ۷۰ نفر عضو تشکیل شد و فراکسیون واقعی شکل نگرفت و بر همین اساس نمی‌توان به طور شفاف گفت که نیروهای انقلابی مجلس از قبل هماهنگی داشته‌اند.

در جلساتی که با عنوان فراکسیون برای رأی‌گیری برگزار شد ۴ وزیر رأی نیاوردند اما در صحن اتفاقی متفاوت افتاد. به نظر می‌رسد بدنه‌ای که در انتخاب هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها هماهنگ عمل می‌کردند در انتخاب وزرا هم هماهنگ عمل کردند.

آقای پزشکیان هم در صحبت‌ها اشاره کرد که هماهنگی‌هایی را با ریاست مجلس برای انتخاب کابینه انجام داده بود که این هماهنگی‌ها بی تأثیر بر رأی نمایندگان نبود. البته بنای مجلس هم بر ناسازگاری نبود و فکر می‌کنم اگر این صحبت‌ها هم نبود رأی همین می‌شد. شاید یک وزیر از کل وزرا می‌افتاد ولی القای این بحث و هماهنگی با مقامات بالا و مصادیق بدین نحوی که بیان شد اتفاق نیفتاد.

مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد توصیه‌هایی به نمایندگان مجلس دوازدهم و دولت داشتند که افراد زاویه دار با نظام در مسئولیت‌ها گماشته نشوند اما الان دیدیم در برخی مناصب این اتفاق می‌افتد و نمی‌توان گفت همه افراد معرفی شده هیچ‌گونه زاویه‌ای نداشته‌اند. بعضی از افرادی که بکارگیری می‌شوند در دوران فتنه یا مواضع شفافی نداشتند یا حتی مواضعی در راستای فتنه داشته‌اند. باید با دقت بیشتری در بحث‌های نظارتی به آن توجه شود. البته برخی از آنها تعهداتی در خصوص بکارگیری نیروها و سبک کاری خود ارائه داده‌اند که متفاوت از گذشته باشد.

پردیسان آنلاین: چرا این اتفاقات افتاد؟ مگر فراکسیون انقلاب اکثریت مجلس نیستند؟

یزدیان: متأسفانه جلسات فراکسیون انقلاب با قوت تشکیل نمی‌شود. وقتی دولت و مجلس همزمان با هم شکل می‌گیرد شناخت‌ها از یکدیگر عمیق نیست. قبلاً به دلیل اختلاف زمان بین تشکیل مجلس و دولت فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها خیلی جدی تر شکل می‌گرفت و بعد دولت تشکیل می‌شد. علاوه بر آن نمایندگان هم تازه وارد صحن شده‌اند؛ نمایندگانی داریم که برای اولین بار به مجلس راه یافته‌اند و هنوز شناخت‌ها کامل نیست و گفتمان واحدی پیدا نکرده‌اند تا فراکسیون انقلابی شکل بگیرد.

پردیسان آنلاین: رهبر انقلاب به مناسبت هفته دولت در دیدار با کابینه دولت چهاردهم ۱۳ مورد توصیه داشتند و اولویت را مباحث اقتصادی عنوان کردند؛ مجلس در این راستا چه کمکی می‌تواند به دولت بکند؟ همچنین رهبر انقلاب بر انجام سفرهای استانی توسط دولت تاکید کردند؛ نمایندگان در این بین چگونه می‌توانند در ستاد سفر مشکلات استان‌ها را احصا کنند؟

یزدیان: مقام معظم رهبری این موارد را مکرراً در دولت‌های قبل نیز تذکر داده بودند؛ مشکلات اقتصادی راه حل های کوتاه مدت می‌طلبد که دولت باید به جد آن را پیگیری کرده و مجلس نیز آن را مطالبه کند. شرایط اقتصادی به ویژه در چند ماه گذشته که همراه با تغییر دولت و آغاز مجلس جدید بوده و مجلس ابزارهای نظارتی خود را به طور جدی به کار نگرفته است دچار نابسامانی‌هایی شده و مردم هم انتظار دارند در بحث اقتصادی اتفاق جدیدی بیفتد. متأسفانه در برنامه‌های اقتصادی وزرای پیشنهادی راه حل خاصی ندیدیم که بگوییم تیم اقتصادی معرفی شده از جمله وزیران اقتصاد، صنعت و … در برنامه‌های ارائه شده خود به مجلس برنامه شاخصی دارند و فقط بر برنامه هفتم توسعه تاکید شده که البته برنامه بسیار خوبی است و شاخص‌های کمّی زیادی دارد و قابل سنجش و پیگیری است و باید آن را مبنا قرار داد و از تیم جدید دولت بخواهیم که آن را پیگیری کند اما برنامه خاصی که بگوییم تیم اقتصادی دولت در شش ماه آینده قرار است چه کار جدیدی را دنبال کند وجود ندارد و یا روشن نیست. ما نمایندگان هرچقدر هم سوال کردیم برنامه عملیاتی از کابینه ندیدیم. مثلاً وزیر صنعت در حوزه خودرو یا جهش تولید بگوید چه برنامه‌ای دارد و دیگر وزرا نیز به همین نحو باید برنامه‌های خود را اعلام کنند. این چالش جدی ما با کابینه است که برنامه‌های خود را به صورت کلی بیان کردند که امید است در کوتاه مدت و ماه‌های ابتدایی بتوانند برنامه هفتم را شکسته و به برنامه‌های ریزتر با زمانبندی تبدیل کنند و اتفاقات خوبی رقم بخورد.

در خصوص سفرهای استانی مد نظر مقام معظم رهبری هم می‌توان گفت که این مسئله می‌تواند چالشی برای ما در دولت جدید باشد چرا که معمولاً نوع برخورد این دولت کمی خسته در کار کردن به نظر می‌رسد و احتمالاً دولت خیلی انگیزه کار میدانی و رفتن در صحنه را ندارد و بیشتر مدیران، همان مدیران دستوری از بالا هستند. همچنین به نظر می‌رسد اکثر افراد دولت بی انگیزه برای کار کردن هستند و رهبر انقلاب هم اشاره کردند که نداشتن انگیزه می‌تواند ضربه زننده باشد و این مسئله باید مطالبه نمایندگان مجلس و مردم باشد تا دولت با انگیزه و با نشاط با مسائل برخورد کند و امید است توصیه اکید مقام معظم رهبری برای حضور در بین مردم هم برطرف شود و اینها چالش‌هایی است که به نظر می‌رسد در این دولت وجود داشته باشد.

نکته دیگر اینکه خوب است از وفاق و عدم نزاع حرف بزنیم اما این کافی نیست و باید برنامه‌ای داشته باشیم که در پی آن حرکت کنیم. قرار نیست دولت مدیران را برای اداره کشور انتخاب کند بلکه مدیران باید بتوانند تحول ایجاد کنند. به عنوان مثال تحقق جهش تولید با مدیری که بخواهد فقط کشور را اداره کند محقق نخواهد شد و این امر حتماً نیازمند انگیزه و نیروی جوان انقلابی است. شاید هم سیاست دولت این بوده که وزرا را بر اساس رده سنی بالاتر و با تجربه تر انتخاب کند اما انتظار می‌رود لایه‌های بعدی را از بین افراد با انگیزه و با نشاط انتخاب کند.

پردیسان آنلاین: تاکید مقام معظم رهبری در خصوص داشتن انگیزه برای مدیران استانی و منطقه‌ای چقدر نیاز است تا بتوانند به دنبال منافع استان باشند؟

یزدیان: بقا و رشد هر سازمانی به انگیزه مدیران آن برمی‌گردد. یعنی اگر مدیران برنامه و انگیزه داشته باشند آن سازمان رشد می‌کند. در استان‌ها هم به همین نحو است یعنی مدیران باید چالش‌های استان را اولویت بندی کرده و انگیزه برای حل آن داشته باشند و این امر ضروری است. می‌توان مدیران را پاکدست انتخاب کرد تا صرفاً شهر را اداره کنند اما چنین مدیرانی دچار روزمرگی می‌شوند. شاید هم نارضایتی از حضور آنها وجود نداشته باشد اما رضایتی هم در بودن آنها وجود نخواهد داشت. یعنی نتایج بی انگیزگی بدین نحو است که کار کردن یا نکردن فرقی ندارد. همه اینها شاخصه‌های مهمی هستند و باید در بحث انتخاب مدیران استانی دغدغه اصلی ما باشد.

انتخاب افراد بی حاشیه‌ای که بتوانند وفاق ایجاد کنند لازم است اما کافی نیست. مدیری که به استان اصفهان می‌آید حتماً باید دغدغه آب، محیط زیست و آلودگی هوا داشته باشد اما اینکه مدیری فقط به صرف عدم جناح بندی‌های سیاسی انتخاب شود برای استان دستاوردی به دنبال نخواهد داشت.

نگران فشارهای بیرون دولت در انتخاب استانداران هستیم/ انتقال آب دریا خط قرمز نمایندگان

پردیسان آنلاین: روند تعیین مدیران استانی به چه نحوی است؟

یزدیان: در جلسه‌ای که بین مجمع نمایندگان استان با رئیس‌جمهور داشتیم آقای پزشکیان در این خصوص بیشتر توضیح داد و بنا دارد برای انتخاب مدیران استانی از مجمع نمایندگان استان‌ها پیشنهاد بگیرد. رئیس‌جمهور در آن جلسه گفت که ما معیار می‌دهیم تا بر اساس آن مجمع نمایندگان استان‌ها از بین گزینه‌های پیشنهادی یکی را انتخاب کند.

البته این بیان اولیه است اما واقعیت این است که به نظر می‌رسد در انتخاب‌ها شخص رئیس‌جمهور تصمیم گیرنده نیست و علی‌الظاهر کمیته‌های راهبردی در انتصابات تصمیم گیرنده هستند. فکر می‌کنم این کمیته‌ها در انتخاب استانداران هم در برخی موارد بیرون از بدنه دولت مانند وزرات کشور در انتخاب استانداران تصمیم سازی می‌کنند و بعضاً مذاکراتی هم خارج از بدنه وزارت کشور شروع کرده‌اند. حالا اینکه در آخر چقدر وزیر کشور در انتخاب استانداران اختیار دارد را نمی‌توان قضاوت کرد اما این نگرانی وجود دارد که برخی جریانات بیرون از دولت و شوراهای راهبردی در بحث مدیران استانی هم اعمال فشارهایی را داشته باشند.

پردیسان آنلاین: گزینه‌هایی مطرح هستند که مجمع نمایندگان استان اصفهان به رئیس‌جمهور پیشنهاد داده باشد؟

یزدیان: مجمع هنوز پیشنهاداتی را در این زمینه ارائه نکرده است البته جلسات مجمع شروع شده و اولین جلسه در این زمینه برگزار شد. گفتگوهایی انجام شد اما هنوز پیشنهادی مطرح نشده و جمع بندی توسط مجمع در این زمینه اتفاق نیفتاده است.

پردیسان آنلاین: گزینه‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شوند چقدر قوت دارد؟

یزدیان: اینها همه گمانه زنی است و هنوز هیچ پیشنهاد رسمی برای انتخاب استانداران مطرح نشده است.

پردیسان آنلاین: آیا مذاکراتی توسط وزیر کشور با گزینه‌های مطرح شده در گمانه زنی‌ها انجام نشده است؟

یزدیان: مطمئنم که توسط وزیر کشور هنوز اتفاقی در این زمینه رخ نداده است و هنوز وزرات کشور به انتخاب استانداران ورود نکرده است اما شاید نهادها و شوراهای بیرونی مذاکراتی را انجام داده باشند. اما بر این موضوع مطمئن هستم که اعضای ستادهای انتخاباتی استانی گزینه‌هایی را به مجموعه دولت پیشنهاد داده‌اند.

پردیسان آنلاین: فکر می‌کنید گرایش‌ها و تعلقات سیاسی تا چه حد می‌تواند در انتخاب مدیرانی که منافع استان‌ها را تأمین کند اثرگذار باشد؟

یزدیان: گرایش‌های سیاسی بسیار می‌توانند در انتخاب این مدیران مؤثر باشند. نمی‌خواهم قضاوت زودهنگام کنم اما فکر می‌کنم آخرین اتفاق در انتخاب مدیران بر مبنای اصول سیاسی است و معمولاً تصمیم آخر را سیاسیون می‌گیرند البته تا حدی هم طبیعی است چون بالاخره استاندار در استان نماینده عالی دولت است و قرار است سیاست‌های کلان دولت را پیاده کند اما ما معتقدیم شناخت مسائل استان و دغدغه مندی نسبت به آنها و اینکه بتواند با سیستم استانی کار کند باید ملاک اصلی باشد.

پردیسان آنلاین: اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان در دیدار با دکتر پزشکیان مشکلات و دغدغه‌های استان را حول سه محور آب، خاک و هوا مطرح کردند و نیز در جریان رأی اعتماد با وزرای تخصصی نیز صحبت‌هایی داشته‌اند. این جلسات به چه نحوی پیش رفت و چه موضوعاتی مطرح شد و راه حل‌ها چیست؟

یزدیان: همگرایی و وفاق در مجمع نمایندگان استان در این دوره برخلاف دوره‌های قبل خوب است و اکثریت نمایندگان استان هم جهت و هماهنگ هستند و نگاه‌های منطقه‌ای در دیدگاه آنها حاکم نیست و این وفاق در جلسات هم خود را نشان می‌دهد.

مجمع نمایندگان با وزیران کشور، نیرو، اقتصاد و صنعت جلساتی داشته و در این جلسات خواسته‌های نمایندگان هماهنگ بود. آب به عنوان اولویت مسائل استان از جمله مسائل جدی مطرح شده بود.

در جلسه با وزیر نیرو خواسته‌های استان به طور شفاف مطرح شد و من کل مشکلات حوضه آبریز زاینده رود را برای وزیر شرح دادم. به نظر می‌رسد جلسه خوبی بود از این نظر که مسئله آب استان را در ابتدای کار وزارت نیرو برای ایشان تبیین کردیم.

در دوره‌های قبل وزیری که می‌آمد باید ماه‌ها تلاش می‌شد تا مجمع بتواند دیداری با آن داشته باشد چه رسد به اینکه شرح مشکل اتفاق بیفتد اما این بار قبل از دادن رأی اعتماد به یک وزیر، چند جلسه شخصاً با ایشان داشتم و در مورد بحث آب استان صحبت کردم. به نظر می‌رسد این از جمله اتفاقات خوبی است که در این مقطع رخ داده اما اینکه در آینده چه پیش خواهد آمد مشخص نیست به خصوص اینکه نمایندگان دیگر استان‌ها نیز چنین اقدامات و پیگیری‌هایی آنجا خواهند داد به هر حال امید است این همگرایی و اتفاقات را بتوان در چهار سال آینده در استان شاهد باشیم.

پردیسان آنلاین: سایر پروژه‌های آبرسانی به اصفهان چطور؟

یزدیان: در آن جلسات پیرامون این موضوعات با وزیر نیرو صحبت کردم و ایشان به صورت اجمالی در جریان پروژه‌ها قرار گرفت. این طرح‌ها جز مطالبات ما از همه وزرا است. از وزیر کشور برای انتخاب استانداری هم این مطالبه را داشتیم که دغدغه اجرای این پروژه‌ها را داشته باشد و گفتیم بعد از ۲۰ سال در اصفهان چند پروژه را توانستیم عملیاتی کنیم تا آب به حوضه زاینده رود وارد شود. امید است دولت آینده در این خصوص دغدغه داشته باشد. البته این مسیر راحتی نیست و دشوار است.

پردیسان آنلاین: یکی از نگرانی‌هایی که البته ناشی از تجارب پیشینی است این است که طرح‌ها با تغییر دولت‌ها متوقف شود، آیا در این خصوص تدبیر شده است؟

یزدیان: نمایندگان در این خصوص جدیت زیادی دارند، حسن این دو پروژه انتقال آب از دریا و ماندگان به این است که خیلی درگیر وزارت نیرو نیستند. چون از لحاظ اعتباری قرار است اعتبارات ماندگان از طریق مولد سازی تأمین شود و پیشرفت خوبی هم داشته یعنی زمینی که دولت قبل و وزارت نفت برای آن تخصیص داده بوده حل شده و امیدواریم مراحل نهایی آن هم انجام شود و این اعتبار به پروژه تزریق شود.

در بحث انتقال آب از دریا نیز قرار بود صنایع تخصیص مالی بدهند. تخصیص‌ها را باید دولت می‌داد که داده است. تخصیص مالی ماندگان هم که قطعی است و هیچکدام از این دو پروژه وابسته به دولت نیست. اگر دولت همراهی کند و مدیریت استان اراده اتمام پروژه‌ها را داشته باشد پروژه‌ها می‌توانند در زمانبندی انجام شوند.

نگران فشارهای بیرون دولت در انتخاب استانداران هستیم/ انتقال آب دریا خط قرمز نمایندگان

پردیسان آنلاین: درصد پیشرفت این دو پروژه مهم آبی چقدر است و تا چه میزان می‌توانند مشکل آب اصفهان را حل کنند؟

یزدیان: دو پروژه برای مجمع نمایندگان خط قرمز است و باید تکمیل شوند. مطالبه جدی ما از وزرای انتخاب شده این است و دغدغه مدیریت استان هم باید همین باشد. هر پروژه‌ای چالش‌هایی دارد و مجمع در خصوص این دو پروژه کوتاه نمی‌آید. این دغدغه را با وزرای پیشنهادی دولت مطرح کردیم که باید سر زمانبندی انجام شوند. ما انتظار کار خلاف قانون هم نداریم.

زمانبندی ماندگان اگر تأمین مالی آن حل شود به زودی حل می‌شود. این پروژه بحث‌های محیط زیستی هم دارد که اگر حل شود کمتر از یک سال آینده وارد مدار می‌شود و عدد قابل توجهی آب به اصفهان تزریق می‌کند. نزدیک ۸ میلیون مترمکعب آب در ثانیه و نزدیک به ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال می‌تواند بخشی از چالش‌های حوضه زاینده رود را حل کند.

انتقال آب از دریا هم همینطور است. این پروژه نیز مشکل خاصی ندارد و انشاالله که هماهنگی‌های لازم هم انجام شود. چون بحث آب شیرین کن آن در ساحل دریا هنوز شروع نشده و آن هم در زمانبندی خود در کمتر از دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

معتقدم اگر دولت قبل سر کار بود در ۸ ماه آینده ماندگان به اتمام می‌رسید اما در این تغییر مدیریت‌ها هماهنگی‌ها سخت‌تر می‌شود و باید تا آخر سال طبق زمانبندی به اتمام برسد.

پردیسان آنلاین: یکی دیگر از موضوعات مسائل زیست محیطی و حقابه تالاب است، اقدامی در این خصوص صورت گرفته است؟

یزدیان: حرف ما در مسائل زیست محیطی این است که کشور نمی‌تواند دو استاندارد داشته باشد. نمی‌توان در برخی پروژه‌ها سخت‌گیری کنیم و بعد در مورد تالاب گاوخونی سخت‌گیری نکنیم و در مورد خشکی زاینده رود همه ضوابط محیط زیستی را نادیده بگیریم.

یکی از نقاط قوت ما در سال‌های آینده برنامه هفتم توسعه است. این برنامه زمانبندی صریحی دارد که دولت و وزارت نیرو مکلف هستند در سال اول برنامه حقابه زیست محیطی تالاب‌ها را تأمین کنند.

حقابه زیست محیطی گاوخونی را تأمین کردن یعنی سالی ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب باید از زاینده رود عبور کند و به گاوخونی برسد. حرف ما غیرقانونی و غیر برنامه‌ای نیست. کاری نداریم از کجا آب تأمین می‌شود اما وزارت نیرو موظف است در سال اول برنامه خود در خصوص حقابه زیست محیطی تالاب را بپردازد. اینکه می‌گویم باید پیگیری‌ها کارشناسی باشد بر این اساس است که اصرار داریم برنامه مجلس که در قالب برنامه هفتم به دولت ابلاغ شده اجرا شود. این مسیر علمی و کارشناسی است.

می‌توانیم حق زیست محیطی را به شرب دهیم. اگر آب ماندگان به مصرف شرب تزریق شود بدهی شرب به محیط زیست می‌تواند پرداخت شود. ما کاری به گزینه‌اش نداریم. در مورد حق آبه کشاورزی نیز همینطور است. دولت باید آن را تأمین کند و راه حل های قانونی دارد. ما در این موضوع خیلی جدی هستیم که پیگیری کنیم.

تصور ما این است که از طریق این پروژه‌ها بخشی از تکالیف قانونی ادا شود و اگر افراد مخالف با این طرح‌ها در دولت راه حل دیگری داشته باشند هم از آن استفاده می‌کنیم.

پردیسان آنلاین: چالش آبی امروز ما آب منازل شهروندان اصفهانی است. البته تا حدودی وضعیت آب بهتر شده اما هنوز قطعی آب در برخی محلات اصفهان ادامه دارد. راه حل آن چیست؟

یزدیان: یکی از چالش‌های ما تأمین آب شرب است. در منبع آن مشکل نداریم اما شبکه‌های ما جواب نمی‌دهد یعنی خطوط انتقال ما امکان انتقال آب را به مخازن داخل شهر ندارد.

قرار بوده سامانه دوم آبرسانی وارد مدار شود که در دو سال گذشته بخشی از این شبکه کامل شد و مقداری وارد مدار شد و اما نیاز به اعتبار دارد و جزو پیگیری‌ها است که بتوانیم از منابع ملی برای آن استفاده کنیم.

قرار بوده از ابتدای تعریف پروژه از منابع استانی استفاده شود به همین دلیل باید در سال‌های گذشته اعتبارات سفر رئیس‌جمهور و… پرداخت می‌شود که توافقات اولیه انجام شد اما چون ردیف ملی نداشت ادامه کار محقق نشد.

در همین رابطه با ریاست سازمان برنامه و بودجه جلسه داشتیم تا کمک کند ردیف ملی برای این طرح فعال شود و شبکه کامل و تصفیه خانه تکمیل شود که با این شرایط می‌توانیم مشکل شرب را با تکمیل سامانه دوم آبرسانی حل کنیم.

پردیسان آنلاین: یکی از مطالبات مردم اصفهان راه اندازی قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران است. دولت جدید چه راهبردی در این خصوص دارد؟

یزدیان: در این مورد هم با رئیس‌جمهور قبل از دادن رأی اعتماد با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی صحبت شد و تاکید شد که این پروژه پیشرفت فیزیکی قابل توجهی هم داشته باشد چون نزدیک به دو دهه است که قول آن به مردم داده شده و خیلی از مسیر به زیرسازی‌های آخر رسیده و فقط ریل‌گذاری‌ها باید انجام شود.

وزیر راه هم در این خصوص قول‌هایی داد چون بحث قطار سریع‌السیر انتقال یک تکنولوژی به کشور است و جهش بزرگی می‌تواند برای توسعه خطوط سریع‌السیر در کشور محسوب شود و موجب اتصال کریدور شمال جنوب باشد که منافع زیادی از نظر اقتصادی برای کل کشور به همراه خواهد داشت.

در خصوص این پروژه لازم نیست دولت منابع خاصی داشته باشد چون بحث فاینانس چین مطرح است و قرار است فقط تمدید فاینانس اتفاق بیفتد. در این رابطه قول‌هایی داده‌اند تا پروژه با سرعت خوبی ادامه یابد.