در حالی که سال گذشته تامین سرویس مدارس مطلوب چالش والدین با مدیران مدارس بود امسال با توجه به ثبت نام اینترنتی والدین هنوز از قصه هزینه ثبت نام فارغ نشدند باید برای تامین سرویس فرزندان دانش آموز خود با سامانه سپند سروکله بزنند.

در حالی که سال گذشته تامین سرویس مدارس مطلوب چالش والدین با مدیران مدارس بود امسال با توجه به ثبت نام اینترنتی والدین هنوز از قصه هزینه ثبت نام فارغ نشدند باید برای تامین سرویس فرزندان دانش آموز خود با سامانه سپند سروکله بزنند.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ آغاز سال تحصیلی و مهیا شدن دانش آموزان برای یک سال تحصیلی جدید چالشی است که والدین دانش آموزان باید هرساله با آن دست به گریبان باشند حال از هزینه ثبت نام مدارس گرفته تا تامین لوازم التحریر فرم مدارس و مهم تر از ان تامین یک سرویس مطلوب و مطمئن مهم ترین دردسرهای والدین به شمار می رود.
در حالی که پیش بینی می شود سرویس مدارس تا ۴۰ درصد نرخ آن افزایش یابد امسال با توجه به ابلاغ و بخشنامه هیات دولت شهرداری ها باید در زمینه تامین سرویس مدارس وارد عمل و وضعیت سرویس مدارس را رصد و به آن نظارت کنند مهم تر این که باید والدین برای این که سرویسی برای فرزند خود تامین کنند باید به سامانه ای به نام «سپند» رفته و با وارد کردن کارت ملی و پسورد و اضافه کردن مشخصات دانش آموز خود نسبت به تامین سرویس اقدام کنند.
از شهریور ۱۴۰۲ آیین نامه‌ای مصوب و ابلاغ شده که براساس آن بحث سرویس مدارس به وزارت کشور و به طور دقیق دهیاری‌ها و شهرداری‌ها واگذار شد، به این ترتیب آموزش و پرورش دیگر حق ندارد که در رابطه با سرویس مدارس دخالت کند، موضوعی که تا پیش از این برعهده انجمن اولیا و مربیان مدارس بود.
واگذاری این موضوع به فضایی خارج از مدرسه، هر چند بار مسئولیت را از دوش مدیران مدارس برداشت اما دردسرهای جدی برای والدین رقم زد و نیم نگاهی به اخبار منتشر شده در شهرهای مختلف نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از دانش آموزان هنوز نتوانسته‌اند خود را به ثبت‌نام سرویس مدرسه برسانند.
طبق این آیین نامه والدین مجاز هستند برای تامین سرویس فرزندان دانش آموز خود تنها از طریق ثبت نام اینترنتی در سامانه سپند اقدام و اجازه ندارند برای دانش آموز خود سرویس هایی خارج از این سامانه و آزاد بر را انتخاب کنند طبق گفته سازمان تاکسیرانی با این ثبت نام دست تاکسیرانی برای نظارت بر عملکرد رانندگان و نرخ سرویس ها بازتر است و نظارت بهتری خواهد شد.
تمام دردسرهای سامانه سپند برای ثبت نام
مهدی نظری پدر دو دانش آموز مقطع ابتدایی و دبیرستان می گوید: پیغام‌های خطای مختلفی هنگام ثبت نام ظاهر می‌شود، گاهی به دلیل پایین بودن سرعت اینترنت، مراحل ثبت نام نیمه کاره می‌ماند و گاهی هم والدینی که چند فرزند دارند، پس از ثبت نام یکی از فرزندانشان، امکان ثبت نام فرزندان دیگر را ندارند و با این خطا مواجه می‌شوند:«این دانش آموز متعلق به شما نیست.»
به گفته این شهروند قمی ؛ سال گذشته که تامین سرویس در اختیار مدیران مدارس بود به این اندازه دردسر نداشتیم اما این سامانه یا دائم قطع است و اگر وصل باشد مدام پیام های خطا داده و تا این لحظه نتوانسته ایم نسبت به تامین سرویس اقدام کنیم باید مرجعی برای نظارت بر این سمانه وجود داشته باشد.
محدثه حسینی مادر یک دانش اموز ابتدایی بیان می کند: وقتی همه مراحل را طی می کنیم آدرس محدوده را وارد می کنیم پیام خطا و یا محدوده خطا در سامانه ارسال می شود و بعضا محدوده را قبول نخواهد کرد در حالی که چند روز دیگر مهلت ثبت نام رو به اتمام می رود و ما هنوز نسبت به تامین سرویس اقدامی نکرده ایم.

مدیران مدارس و آموزش و پرورش مسئولیتی در قبال سرویس مدارس ندارند
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش‌ و پرورش استان قم با اشاره به آیین نامه جدید تامین سرویس مدارس می گوید: امسال برای ثبت نام و مدیریت سرویس مدارس به‌جای آموزش‌و‌پرورش، تاکسیرانی متولی اصلی خواهد بود اواخر شهریور سال ۱۴۰۲ آیین نامه ای از هیات دولت به شهرداری ها ابلاغ و آنها را مکلف بر نظارت و تامین سرویس مدارس کرد با توجه به این که این بخشنامه دیرهنگام ابلاغ شد امسال اجرایی شد .
رضا شاهسواری می افزاید: در آیین‌نامه قبلی، مدیر مدرسه به‌عنوان نماینده آموزش‌و‌پرورش قرارداد بین اولیای متقاضی سرویس دانش‌آموزی را با شرکت مربوطه امضا می‌کرد و درواقع مدیر مدرسه به‌عنوان کارفرما فعالیت می‌کرد، اما در آیین‌نامه جدید سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم، کارفرمای این امر خواهد بود.
به گفته وی؛ پیش‌از‌این اشکالاتی در این سامانه وجود داشت که امکان دسترسی مدیران مدارس وجود نداشت و اولیا نیز نمی‌توانستند تقاضایشان را در سامانه ثبت کنند؛ اما براساس آیین‌نامه جدید، باید والدین تقاضای خود را در سامانه سپند ثبت کنند.
وی در پاسخ به این سئوال که این سامانه دردسرهایی داشته و والدین گلایه دارند عنوان می کند: سامانه نیاز به بروزرسانی دارد و تاکنون ۱۸ هزار دانش آموز موفق به ثبت نام شده اند و نسبت به تامین سرویس مدرسه اقدام کنند. از والدین درخواست داریم تا ۱۰ شهریور ماه نسبت به تامین سرویس دانش آموز خود اقدام و از تامین سرویس خارج از ثبت نام در سامانه خودداری کنند با ثبت نام در سامانه نظارت ها دقیق تر می شود.

سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم متولی به تامین سرویس مدارس
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم می گوید: برای سرویس مدارس دستورالعمل جدیدی از هیئت وزیران به تاکسیرانی‌های شهرداری‌های کل کشور اعلام شده است، و بر اساس این دستورالعمل برای سرویس دانش‌آموزان باید اقدام صورت گیرد به همین منظور اقدامات لازم از ابتدای سال شروع‌شده است و یک شیوه‌نامه‌ای که بتوان آن دستورالعمل را اجرایی کند تنظیم‌شده است و جلسات متعددی با شرکت‌های خصوصی که مجری سرویس دانش‌آموزی هستند انجام شده و به نتایجی نیز رسیده‌ایم.
قاسم طالبی می افزاید: والدین با ارائه کد ملی و ارائه پسورد در سامانه سپند نسبت به تامین سرویس اقدام کنند امور تاکسیرانی هم مکلف است از موسسات حمل و نقل در سامانه، سرویس انتخاب کند و خواهش داریم والدین از تامین سرویس خارج از سرویس هایی که در سامانه ثبت نام شده خودداری کنند که تاکنون ۱۸ هزار دانش آموزان از طریق سامانه سپند ثبت نام و سرویس خود را تامین کرده اند.
به گفته وی؛ این‌روش کار را برای تأمین سرویس موردنیاز سخت می‌کند و دغدغه آن را داریم که خودرو را تأمین کنیم قطع به‌یقین حجم ثبت‌نام سرویس مدارس باتوجه‌به تغییر روش نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت و سال گذشته حدود ۱۸ هزار دانش‌آموز تحت پوشش سرویس مدارس قرار گرفت.
وی عنوان می کند: خودرو‌های آزادبر حق جابه‌جایی دانش‌آموزان را ندارند و باید حتماً مجوز‌های لازم را تهیه کنند امسال نیز رانندگان از طریق شرکت‌های خصوصی باید در همین سامانه ثبت‌نام کنند البته از شرکت‌ها درخواست کردیم رانندگانی که در سنوات گذشته جزو سرویس مدارس بودند را نسبت به جذب آنها در سال جاری نیز اقدام کنند.
طالبی در پاسخ به این سئوال که نرخ مدارس امسال چگونه است می گوید: نرخ‌هایی را هم برای سرویس مدارس در قم تعیین‌شده است که به شورای شهر ارسال شده تا مصوبات آن اخذ شود و پس از تأییدیه فرمانداری، نرخ‌ها ابلاغ خواهد شد البته نرخ دریافتی از والدین در سامانه سپند به صورت علی الحساب دریافت می شود چون نرخ گذاری نشده است .
وی در پایان درباره فرآیند انتخاب رانندگان سرویس ها به ویژه برای دختران می گوید: اولویت انتخاب رانندگان مدارس دختران با راننده خانم است هم چنین عدم سوء پیشینه و گواهی نامه معتبر و التزامات اخلاقی از دیگر فرآیند انتخاب رانندگان برای سرویس مدارس است دنبال این هستیم که در سامانه وضعیت سرویس مدارس را رصد و نسبت به آن ها نظارت کنیم.