مسابقات جهانی علاوه بر فرصتی برای رقابت و افزایش سطح علمی کشور، می‌تواند به بحث گردشگری و معرفی فرهنگ غنی ایران نیز کمک‌کننده باشد؛ ایجاد تجربه‌های دلنشین و بازدید از مکان‌های دیدنی اصفهان، راهی برای شناساندن این دیار و ایجاد انگیزه برای سفر دوباره این نخبگان به ایران خواهد بود.

به گزارش پردیسان آنلاین، پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور ۱۹۸ دانش‌آموز نخبه از ۴۳ کشور برگزار شد و هفتم مرداد به کار خود پایان داد؛ این المپیاد دارای ۲ آزمون تجربی و نظری بود و طراحان پرسش‌های این المپیاد، شماری از نخبگان فیزیک دانشگاه‌های برتر کشور از جمله صنعتی اصفهان بودند؛ همچنین ایران در این رقابت جهانی با پنج دانش‌آموز نخبه حضور داشت.

علاوه بر ایران، روسیه، چین، کوبا، عربستان، تایوان، رومانی، ترکیه، مکزیک، گرجستان، بلغارستان، اندونزی، قرقیزستان، کرواسی، کلمبیا، بلاروس، کویت و ویتنام از جمله تیم‌های شرکت‌کننده در این رویداد بودند که چین مقام نخست این دوره از رقابت‌ها را کسب کرد و پس از آن تیم‌های روسیه، رومانی و ایران به ترتیب به مقام‌های دوم، سوم و چهارم دست یافتند.

وقتی نخبگان علمی دست به قلم شدند

می‌توان گفت این نوع مسابقات جهانی، علاوه بر فرصتی برای رقابت و افزایش سطح علمی کشور می‌تواند به بحث گردشگری و معرفی فرهنگ غنی ایران به افراد از کشورهای مختلف کمک کند؛ ایجاد تجربه‌های دلنشین و بازدید از مکان‌های دیدنی اصفهان، راهی برای شناساندن این دیار و ایجاد انگیزه برای سفر دوباره این نخبگان به ایران خواهد بود؛ در این راستا الهام محمودزاده، عضو هیئت علمی و معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار می‌کند: برنامه‌های متعدد فوق برنامه، بازدید از مناطق تفریحی و تاریخی اصفهان مانند چهلستون، باغ موزه ملی اصفهان و پل‌های تاریخی از برنامه‌های ما برای شرکت‌کنندگان این المپیاد جهانی بود؛ همچنین برای سرپرستان نیز بازدید از مسجد جامع عتیق، میدان امام خمینی (ره)،مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام (ره)، عالی‌قاپو و برنامه‌های تفریحی مانند ناژوان را داشتیم.

وی می‌افزاید: در کنار این برنامه‌ها، نمایشگاه صنایع دستی با امکان خرید محصولات، با همکاری اتحادیه صنایع دستی اصفهان را داشتیم که با کارگاه‌های تجربه نوردی همراه بود، یعنی افراد پس از آموزش هنری مثل قلمکاری، خودشان آن را انجام می‌دادند؛ همچنین بازدید از شرکت‌های شهرک علمی تحقیقاتی و مجتمع فولاد مبارکه از مواردی بود که صورت گرفت.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان وجود برنامه جهت آشنایی با موسیقی ایرانی و ایجاد غرفه سازهای ایرانی می‌گوید: شب‌ها در پارک سنگی دانشگاه غرفه‌های مختلف بازی مثل روبیک، پرتاب پرنده، نقاشی و شاهنامه‌خوانی و ورزش‌هایی مثل شطرنج و تنیس را قرار داده بودیم؛ همچنین وجود سیاه چادر از شهرکرد و پخت نان با واکنش خوبی مواجه شد.

رخ‌نمایی فرهنگ ایرانی در دل المپیاد فیزیک/ مسابقات جهانی فرصتی برای عرض اندام ایران زمین

تصورمان از ایران متفاوت بود

محمودزاده خاطر نشان می‌کند: این برنامه‌ها، حاصل جلسات مکرری بود که از هفت ماه قبل برگزار می‌کردیم تا فرهنگ و هنر غنی ایرانی اسلامی و مخصوصاً اصفهان را به افرادی که از خارج کشور می‌آیند معرفی کنیم زیرا عمده این افراد، نخبگان و سرپرستانی که از اساتید برجسته دانشگاه‌ها هستند؛ با تمام این موارد، برخی از آن‌ها می‌گفتند «تصورمان از ایران متفاوت بود» و یا بعد از دیدن چهلستون به معماری منحصر به فرد آن اذعان داشتند؛ حتی بازخورد شرکت‌کنندگان مکزیکی پس از حضور چهارباغ، تمیزی شهر و خونگرمی مردم آن بود؛ با این حال، انعکاس ایران با آنچه در واقعیت است تفاوت دارد.

وی تصریح می‌کند: این مدت با افراد زیادی تعامل داشتم و بر این اساس «ما باز هم به ایران سفر می‌کنیم»، «دفعه بعدی خانواده‌ام را هم می‌آورم تا این زیبایی‌ها را ببینند»، «دفعه بعدی می‌خواهم تهران و شیراز را هم ببینم»، تنها گوشه‌ای از بازخوردهای این افراد برای سفر دوباره به ایران بود؛ البته ارتباط مستمر با این افراد و ارائه پتانسیل‌های فرهنگی، می‌تواند به افزایش گردشگری هم کمک کند.

معاون امور فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان بیان می‌کند: بخش گردشگری با همت ارگان‌های مختلف از جمله استانداری و شهرداری انجام شد که تور لیدرهای مسلط به زبان انگلیسی در کنار چینش و برنامه‌ریزی مناسب، توانستند همکاری تیمی خوبی از سمت دانشگاه و استانداری و شهرداری به وجود آورد؛ امیدوارم که این رویدادها بیشتر رخ دهد تا در ارائه نام ایران به صورت واقعی مؤثر باشیم.

رخ‌نمایی فرهنگ ایرانی در دل المپیاد فیزیک/ مسابقات جهانی فرصتی برای عرض اندام ایران زمین

اصفهان گردشگری، صنعت و علم را با هم پیش برده است

سیدعلی‌محمد میرمحمدی میبدی سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این باره به خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار می‌کند: با همکاری آموزش و پرورش و وزارت علوم توانستیم میزبانی خوبی را رقم بزنیم، طوری که رئیس جهانی المپیاد از این میزبانی بسیار مسرور بود و بارها بابت آن از جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاری کرد.

مجتبی بابایی دبیر کل المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۲۴ نیز به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: یکی از محاسن المپیادهای بین‌المللی برای کشور ما این است که وقتی از سایر نقاط جهان به اینجا می‌آیند و آرامش، اقتدار، امنیت آن را می‌بینند، خودشان از سفیرهایی برای انتقال صحبت‌هایی که می‌شود خواهند بود؛ ایران مباحث گردشگری، اجتماعی و فرهنگی غنی زیادی را در خود جای داده که اصفهان، آن را به‌صورت ویژه‌تری دنبال کرده است؛ در واقع اصفهان توانسته مباحث گردشگری، صنعت و علم را با هم پیش ببرد.

از سوسس یکی از شرکت کنندگان آمریکایی در این المپیاد عنوان می‌کند: ایران نه تنها از نظر امنیت، کشور فوق‌العاده است بلکه از من به عنوان یک آمریکایی استقبال خوبی صورت گرفت.

رخ‌نمایی فرهنگ ایرانی در دل المپیاد فیزیک/ مسابقات جهانی فرصتی برای عرض اندام ایران زمین

شرکت کننده دیگری می‌گوید: اصفهان سرشار از فرهنگ و هنر است و بناهای تاریخی زیادی دارد و من از دیدن میدان نقش جهان و کاخ چهلستون لذت زیادی بردم.

همچنین شرکت کننده روس اظهار می‌کند: میدان نقش جهان و چهلستون برای من بسیار جذاب بود.

به گزارش پردیسان آنلاین، بسیاری از افراد شرکت کننده در این رویداد از نخبگان و شخصیت‌های علمی برجسته در آینده نه چندان دور خواهند بود؛ بنابراین تجربه سفر ایران و آشنایی با فرهنگ آن به عنوان قسمتی از مسیر علمی خود می‌تواند تأثیر خوبی در نشان دادن چهره واقعی ایران زمین در جهان امروز و فردا داشته باشد.