نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا و معاون او، با دونالد ترامپ در محل اقامت او دیدار کرد، ملاقاتی که به نظر می‌رسد تلاشی برای بهبود روابط با نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا پیش از انتخابات پنجم نوامبر است.

به گزارش پردیسان آنلاین، «بنیامین نتانیاهو»، روز جمعه یک روز پس از دیدار با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات متحده و «کامالا هریس»، معاون رئیس‌جمهور و نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات پیش‌رو، با «دونالد ترامپ» در محل اقامت او در فلوریدا دیدار کرد و به نظر می‌رسد او در حال حاضر پس از دیدار با بایدن و هریس، به‌دنبال بهبود روابط خود با این نامزد جمهوری‌خواه پیش از انتخابات پنجم نوامبر (پانزدهم آبان) است.

ترامپ در این دیدار از نتانیاهو و همسرش استقبال کرد و از هریس که پس از دیدار با نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در اظهارنظرهای عمومی درباره تلفات غیرنظامیان فلسطینی ناشی از حمله اسرائیل به اراضی تحت محاصره ابراز نگرانی کرده بود، انتقاد کرد. ترامپ گفت: «فکر می‌کنم اظهارات او (هریس) بی‌احترامی بود.»

نتانیاهو نیز در دیدار با ترامپ گفت احتمال دارد اسرائیل اوایل هفته تیم مذاکره‌کننده‌ای را برای مذاکرات آتش‌بس در غزه و بازگرداندن گروگان‌ها، به رم پایتخت ایتالیا اعزام کند.

ترامپ نیز وضعیت اسرا را «دشوار و غیرقابل قبول» دانست و مدعی شد با آن‌ها مناسب برخورد نمی‌شود و باید فوری آزاد شوند.

او گفت که فکر می‌کند تحرکاتی در تلاش برای برقراری آتش‌بس به دلیل فشار نظامی اسرائیل وجود داشته است.

ترامپ در این دیدار به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در آمریکا اشاره کرد و مدعی شد: اگر ما در این انتخابات پیروز شویم، مسئله خیلی ساده خواهد بود. مسائل حل خواهد شد و این اتفاق خیلی سریع رخ خواهد داد.

وی افزود: اگر ما پیروز نشویم کار به جنگ‌های بزرگ در خاورمیانه و شاید به جنگ جهانی سوم بکشد.

رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه آمریکا در این دیدار ادعا کرد که دنیا بعد از جنگ جهانی دوم هیچ‌گاه تا این اندازه به جنگ جهانی سوم نزدیک نبوده است.

ترامپ در این دیدار هر گونه پیشنهاد تنش با نتانیاهو را رد کرد و گفت که این دو «همیشه روابط بسیار خوبی داشتند.»

درواقع آخرین توقف نتانیاهو در ایالات متحده در این سفر به‌عنوان تلاشی برای اصلاح روابط با ترامپ پیش از انتخابات پنجم نوامبر تلقی می‌شود. ترامپ که دوره ریاست‌جمهوری او از ژانویه ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۲۱ طول کشید، رویکردی سهل‌گیر و معامله‌گرایانه در قبال روابط آمریکا و اسرائیل به‌کار گرفته بود کرد که به دولت نتانیاهو قدرت داد و در عین حال منافع ملت فلسطین را به حاشیه برد.

اما بر اساس گزارش رسانه‌ها، رابطه میان ترامپ و نتانیاهو پس از تبریک نخست‌وزیر اسرائیل به جو بایدن در پی پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ سرد شده بود، زیرا ترامپ مدعی بود این پیروزی با تقلب رخ داده است.

ترامپ در آن زمان در مصاحبه‌ای در مورد نتانیاهو گفت: «لعنت به او.»

او افزود: من هنوز بی‌بی «Bibi» را دوست دارم، اما من وفاداری را نیز دوست دارم!

نتانیاهو در طول سخنرانی خود در کنگره، زمان خاصی را برای برجسته کردن چندین اقدام ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری، از جمله میانجی‌گری در توافق‌نامه ابراهیم که منجر به برقراری روابط اسرائیل با چندین کشور عربی شد، تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم و به رسمیت شناختن ادعای اسرائیل در مورد بلندی‌های جولان تحت اشغال سوریه اختصاص داد. سخنرانی که موجب شد ترامپ بعداً در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز از رهبر اسرائیل تشکر کند.

ملاقات جانی و دیوانه

این نشست یکی از برنامه‌های سفر یک هفته‌ای نتانیاهو در آمریکا است که تا امروز با اعتراضات گسترده مردمی، تحریم قانون‌گذاران آمریکایی و هشدار گروه‌های حقوق بشر در مورد جنگ اسرائیل علیه غزه مواجه شده است و در روزهای اخیر پس از سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روز چهارشنبه در صحن کنگره ایالات متحده آمریکا، این اعتراضات شدت یافته و انتقادات فراوانی را در پی داشته است. تا جایی که «برنی سندرز»، سناتور یهودی که به همراه نیمی از سناتورهای هم‌حزبی خود و ۸۰ عضو دموکرات‌خانه نمایندگان، مراسم سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در صحن کنگره را تحریم کرده بودند در واکنش به حضور نتانیاهو در کنگره گفت: «بنیامین نتانیاهو نه‌تنها یک جنایتکار جنگی، بلکه یک دروغگو است.»

نتانیاهو که به‌عنوان یک جنایتکار جنگی تحت تعقیب دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) قرار دارد، به‌طور رسمی به دعوت نهاد قانون‌گذاری ایالات متحده به واشنگتن رفت تا در پرتو حمایت همدستان آمریکایی خود در صحن کنگره آمریکا به دروغ‌گویی در مورد جنایت‌های اسرائیل در جنگ غزه و لجن پراکنی علیه ایران و گروه‌های مقاومت فلسطینی ادامه دهد و در نهایت نیز حمایت مالی و تسلیحاتی بیشتری را برای تداوم کشتار مردم غزه از کاخ سفید طلب کند.

این در حالی است که به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، آمریکا از هفت اکتبر به بعد، علاوه‌بر هواپیماها و سامانه‌های پدافندی و مهمات مربوط به آن‌ها، بیش از ۲۰ هزار بمب غیرهدایت شونده، ۲۶۰۰ بمب هدایت شونده و سه هزار موشک نقطه‌زن به ارتش رژیم صهیونیستی ارسال کرده است.

این روزنامه افزود: برخی محموله‌های سلاح ارسالی از آمریکا به اسرائیل از ابتدای جنگ در هفت اکتبر به صورت محرمانه یا «تا حدی سری» وارد فلسطین اشغالی شده که طبق گزارش یک مؤسسه امریکایی نقشی حیاتی در کمک به ارتش اشغالگر داشته است.

رویداد جالب توجه در سخنرانی چهارشنبه شب نتانیاهو در کنگره تشویق‌های پی‌درپی نمایندگان حاضر در مجلس بود که طبق محاسبه خبرنگار شبکه العالم، به طور میانگین، هر ۳۸ ثانیه یک بار رخ داد. این کار نمایندگان مجلس کشوری که مدعی دموکراسی و پرچم‌داری حقوق بشر است، مورد انتقاد فعالان حقوق بشر قرار گرفت که بدون توجه به کشتار ده‌ها هزار فلسطینی توسط ارتش اشغالگر صهیونیست، بارها فرمانده اصلی قتل عام فلسطینیان را تشویق کردند.

البته این سخنرانی حواشی متعددی را نیز در پی داشت و اوضاع آن گونه که مطلوب نتانیاهو بود، پیش نرفت، چراکه شمار زیادی از اعضای کنگره، به‌ویژه نمایندگان دموکرات این سخنرانی را تحریم کرده بودند و غیبت ۱۳۵ نماینده و سناتور دموکرات در سخنرانی نتانیاهو مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. «آدام شف»، «جیمز کلایبرن»، «بنی تامپسن»، «برنی سندرز» و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سنا از جمله چهره‌هایی بودند که در این سخنرانی شرکت نکردند. «نانسی پلوسی» رئیس سابق مجلس نمایندگان نیز از جمله تحریم‌کنندگان بود و «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات سنا از دست دادن با نتانیاهو امتناع کرد.

علاوه‌بر این یکی از برجسته‌ترین رویدادهایی که مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفت، حضور اعتراضی خانم «رشیده طلیب» نماینده حامی فلسطین با چفیه و تابلویی با مضمون «جنایتکار جنگی» خطاب به نتانیاهو بود.

ملاقات جانی و دیوانه

همچنین به گزارش یورونیوز، هم‌زمان با سخنرانی نتانیاهو، هزاران معترض در اطراف کنگره تجمع کردند و ضمن اعتراض به سخنرانی وی در نهاد قانون‌گذاری ایالات متحده، خواستار آتش‌بس شدند.

دیدار با بایدن و هریس

پس از سخنرانی در کنگره، نتانیاهو با بایدن در کاخ سفید دیدار کرد، دیداری که به گزارش رسانه‌ها، رئیس‌‎جمهور آمریکا در آن «بی‌بی» را در مورد پیشنهاد ایالات متحده برای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار داد.

به گفته مقامات فلسطینی، در جنگ اسرائیل علیه غزه که از ماه اکتبر آغاز شد، دست کم ۳۹۱۷۵ نفر کشته و ۹۰۴۰۳ نفر زخمی شده‌اند.

در روزهای آغازین جنگ، بایدن با سفر به فلسطین اشغالی نتانیاهو را در آغوش گرفت و در عین حال نسبت به کشتار گسترده غیرنظامیان در غزه بی‌تفاوت بود، در حال حاضر در حالی که دولت او از آن زمان به لحاظ لفاظی موضع سختگیرانه‌تری در قبال مقامات اسرائیلی گرفته است، اما همچنان به حمایت سیاسی و تسلیحاتی از اسرائیل ادامه می‌دهد.

ملاقات جانی و دیوانه

در این هفته، عفو بین‌الملل اعلام کرد که به آمریکا هشدار می‌دهد که اسرائیل از سلاح‌های منشأ آمریکایی در جنایات جنگی استفاده کرده است و به همین دلیل در این جنایت هم‌دست خواهد بود.

روز پنجشنبه، نتانیاهو با هریس دیدار کرد، کسی که پس از اعلام غیرمنتظره بایدن در روز یکشنبه مبنی‌بر پایان دادن به حضور خود در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌طور رسمی قرار است نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری حزب دموکرات در ماه آینده شود.

معاون رئیس‌‎جمهور آمریکا پس از دیدار با نخست وزیر رژیم اسرائیل در جمع خبرنگاران گفت: «من نگرانی جدی خود را در مورد وضعیت وخیم انسانی در آنجا به صراحت اعلام کردم. من ساکت نخواهم بود.»

او گفت: «به همه کسانی که خواستار آتش‌بس هستند و به همه کسانی که آرزوی صلح دارند میگویم من شما را می‌بینم و می‌شنوم.»

اظهارات هریس که لحن تند و جدی داشت، منعکس‌کننده تغییر احتمالی رفتار آمریکا با نتانیاهو پس از ریاست‌جمهوری جو بایدن است. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، معاون رئیس‌‎جمهور آمریکا در این دیدار و در گفت‌وگوهای خود با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، درباره شرایط انسانی کنونی در نوار غزه بر او به شدت فشار آورده است.

هریس در جمع خبرنگاران در عین حال گفت: «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و نحوه انجام آن مهم است.» او گفت که به نتانیاهو این اطمینان را داده است که از اسرائیل حمایت خواهد کرد و خواستار پایان این جنگ شده است.

این اظهارات که نسبت به پیام‌های قبلی دولت بایدن قاطع‌تر تلفات غیرنظامی جنگ را محکوم می‌کرد، با سرزنش سریع متحدان راست افراطی نتانیاهو در اسرائیل مواجه شد و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی در ایکس نوشت: «خانم نامزد، هیچ توقفی در خصومت‌ها وجود نخواهد داشت.»

ملاقات جانی و دیوانه

نتانیاهو برای چه تقلا می‌کند؟

به نظر می‌رسد تقلای نتانیاهو برای جلب حمایت همه جانبه از طیف‌های مختلف سیاسی در سفر به آمریکا بیش از هر چیز برای رایزنی در مورد دریافت تسلیحات بیشتر بوده است. به گفته وبگاه پالیتیکو «نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در جنگ به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، چراکه در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.»

پالتیکو به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد: دلیل نیاز فوری ارتش اشغالگر به این تسلیحات، کاهش شدید سلاح‌های موجود در انبارهای رژیم صهیونیستی است و این کمبود در حالی است که اسرائیل در مرزهای شمالی با تهدید حزب‌الله مواجه است.

طبق این گزارش، یک عضو کنگره نیز ضمن تأیید این خبر، به رویکرد دوگانه دولت بایدن اشاره کرد و گفت: بایدن در این مسئله سیاست دوگانه‌ای در پیش گرفته؛ از یک سو، ارسال تسلیحات را به تأخیر انداخته تا تل‌آویو را به آغاز مذاکرات پایان جنگ وا دارد و از سوی دیگر، با به تأخیر انداختن ارسال این سلاح‌ها قصد دارد صبر کند تا کنگره وارد دوره استراحت شود، در این صورت، نمایندگانی که با ارسال این تسلیحات مخالف هستند، فرصت برای اقدام جدی در مقابل آن را نخواهند داشت.