فولاد مبارکه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر کرده و دو پروژه بسیار بزرگ را آغاز کرده که یکی از آن‌ها پروژه ۶۰۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در استان اصفهان است که فاز اول آن با ظرفیت ۲۰ مگاوات تا مهر ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پردیسان آنلاین، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان، روز به روز در حال افزایش است به‌گونه‌ای که طبق مطالعات صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود که طی پنج سال آینده، پنل‌های خورشیدی بیش‌تری در جهان نصب شود تا جایی که ظرفیت آن به یک تریلیون وات خواهد رسید.

کشور ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه احداث نیروگاه‌های خورشیدی اهتمام ورزیده است و در همین راستا پروژه نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی فولاد مبارکه بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور و بیست‌وپنجمین نیروگاه خورشیدی جهان است که در کنار تعهد به شیوه‌های پایدار تأمین انرژی، کمک قابل توجهی به استقلال انرژی و اهداف زیست‌محیطی ایران می‌کند.

محمدرضا جعفرزاده، مدیرعامل شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد (صناپ) در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین با اشاره به آغاز عملیات فاز نخست این پروژه اظهار کرد: نیروگاه خورشیدی آفتاب شرق با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات تعریف شده و قرار است که فاز اول آن با ظرفیت ۲۰ مگاوات تا مهر ۱۴۰۳ یعنی تا دو ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی ظرفیت فاز اول را نزدیک به یک پنجم این پروژه دانست و افزود: این نیروگاه خورشیدی با سرمایه‌گذاری گروه فولاد مبارکه در حال انجام است و شرکت صناپ کارفرما و مجری پروژه به‌شمار می‌آید که با پیمانکاری شرکت مپنا توسعه در حال اجرا است.

سرمایه‌گذاری بزرگترین فولادساز کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به بار نشست

مدیرعامل شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد از برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از ۱۲۰ مگاوات اولیه نیروگاه تا پایان سال خبر داد و افزود: تا نیمه نخست مهرماه، بهره‌برداری اولیه نیروگاه صورت می‌گیرد، اما فاز اول تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

جعفرزاده یکی از چالش‌های ساخت این نیروگاه را تلاش برای داخلی‌سازی بعضی تجهیزات دانست و خاطرنشان کرد: رقم زدن این اتفاق در بخش‌های مختلف از جمله سازه‌ها و پنل‌ها ممکن است زمان‌بر باشد، به همین دلیل به دنبال استفاده از توان شرکت‌های داخلی هستیم که توان تولیدی مناسبی در این زمینه دارند تا بتوانیم از ظرفیت تولید داخلی نیز در این پروژه استفاده کنیم.

وی تحریم‌های اقتصادی در کنار نوسانات نرخ ارز را موجب افزایش هزینه تمام شده بسیاری از محصولات دانست و ادامه داد: حل این مشکلات نیازمند زمان است و ممکن است تأمین برخی محصولات را زمان‌بر کند.

مدیرعامل شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد با اشاره به مزیت‌های اقتصادی و زیست‌محیطی نیروگاه آفتاب شرق اظهار کرد: اتفاقات بسیار خوب و مثبتی در این نیروگاه افتاده است زیرساخت لازم برای برق‌دار شدن و ورود انرژی‌های خورشیدی و تجدیدپذیر به شبکه در حال انجام شدن است و در مراحل نهایی آن قرار دارد پست ۶۳ و خط انتقال این برق در مراحل آخر است و تا اول شهریور هم پست و هم خط انتقال را خواهیم داشت که بتواند انرژی لازم را به شبکه برق کشور وارد کند.

سرمایه‌گذاری بزرگترین فولادساز کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به بار نشست

اتصال انرژی خورشیدی به شبکه در نیمه اول سال

جعفرزاده از انجام مراحل زیرساختی ۲۰ مگاوات اولیه این پروژه خبر داد و گفت: عملیات شروع پایه‌کوبی و مونتاژ پنل‌ها و صفحات خورشیدی در حال انجام است، امیدواریم بتوانیم در نیمه نخست سال بخشی از انرژی خورشیدی را به شبکه متصل کنیم و تا پایان سال بتوانیم فاز اول نیروگاه را به بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به پیامدهای مثبت این پروژه در زمینه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی یادآور شد: اکنون نزدیک به چهار هزار نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم در مراحل احداث نیروگاه در حال فعالیت هستند از سوی دیگر با بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی سالانه یک میلیون تن از دی‌اکسید کربن موجود در هوا را کاهش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد ورود این بخش از نیروی تجدیدپذیر به شبکه برق را موجب امیدواری صنعتگران و سرمایه‌گذاران در حوزه پروژه‌های نیروگاهی عنوان کرد و افزود: بهره‌برداری از بزرگترین نیروگاه خورشیدی بزرگ مقیاس در کشور با ایجاد امید و انگیزه، زمینه‌های توسعه را فراهم می‌کند همچنین یکی از زنجیره‌هایی که این پروژه به هم متصل می‌کند، تعهد فولاد برای ایجاد زنجیره سبز فولاد به‌شمار می‌آید که برنامه‌ریزی آن در فولاد مبارکه انجام شده و در حال تکمیل است.

تأمین ۱۰ درصد برق اصفهان در اوج مصرف

جعفرزاده تأمین نقدینگی، مباحث نیروی کار ماهر را از مشکلات در مسیر احداث این نیروگاه برشمرد و خاطرنشان کرد: این مشکلات تاکنون با کمک گروه فولاد و دولتمردان حل شده و نتوانسته است خللی در مسیر ادامه این پروژه ایجاد کند.

وی برق تولیدی حاصل از این نیروگاه را تأمین‌کننده ۱۰ درصد مصرف شهر اصفهان در اوج بار اعلام کرد و ادامه داد: در صورتی که نیروگاه وارد مدار شود می‌تواند ۳۴ درصد مصرف برق فولاد مبارکه در اوج بار یا ۱۲ درصد مصرف برق شهرک‌های صنعتی ایران را پشتیبانی کند که برای نخستین نیروگاه بزرگ مقیاس برق خورشیدی کشور این اعداد شگفت‌انگیزی به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد آفتاب شرق را نخستین نیروگاه بزرگ مقیاس ایران به شکل متمرکز معرفی کرد و گفت: مجموع ظرفیت خورشیدی کشور نزدیک به ۵۰۰ مگاوات است که در نیروگاه‌های پنج تا ۱۰ مگاواتی تولید می‌شود در حالی که ظرفیت نیروگاه فولاد مبارکه تقریباً برابر با کل ظرفیت پراکنده کشور است.

فناوری‌های نوین در آفتاب شرق

جعفرزاده با اشاره به فناوری‌های جدید به کاررفته در نیروگاه آفتاب شرق افزود: یکی از این فناوری‌ها که نیروگاه‌های حاشیه خلیج‌فارس و برخی از کشورهای اروپایی هنوز در این مقیاس به آن مجهز نیستند، دو وجهی بودن پنل‌های مورد استفاده و دوم استفاده از ردیاب نور در سازه‌های مورد استفاده است که برای افزایش بهره‌وری این ردیاب‌های نور پنل‌ها را در زمان طلوع و غروب به سمت خورشید قرار می‌دهند تا بیشترین بهره‌وری ایجاد شود و همواره در اوج ظرفیت باشد.

وی تصریح کرد: دو وجهی بودن پنل‌ها همچنین باعث استفاده از نور مستقیم و بازتاب آن روی زمین استفاده می‌شود که این ظرفیت قابل توجهی است.

مدیرعامل شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد اجرای پروژه‌های کلان را در زندگی روزمره مردم، توسعه پایدار منطقه و رشد محیط‌های مجاور مؤثر دانست و گفت: نیروگاه خورشیدی آفتاب شرق، پروژه بادی سنگان و خط انتقال آب از دریای عمان پروژه‌هایی هستند که در نگاه زنجیره سبز فولاد مبارکه تعریف شده‌اند و می‌توانند الگوی توسعه اصفهان را در پنج سال آینده تغییر دهند.

سرمایه‌گذاری بزرگترین فولادساز کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به بار نشست

در مسیر رفع مشکلات انرژی کشور

جعفرزاده با اشاره به مشکلات اصفهان در زمینه‌های ناترازی برق، تأمین آب و آلودگی هوا یادآور شد: پروژه‌هایی همچون نیروگاه بادی سنگان، نیروگاه خورشیدی خورشید شرق و همچنین پروژه خط انتقال آب دریای عمان، نگاه توسعه و زیست شهری اصفهان را در پنج سال آینده تحت تأثیر قرار می‌دهند همچنین تعریف و اجرای چنین پروژه‌هایی مسیر را برای بسیاری از طرح‌های دیگر در آینده باز خواهد کرد.

وی درباره مشخصات فنی نیروگاه آفتاب شرق توضیح داد: این نیروگاه در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ هکتار شامل چهار کیلومتر طول و سه کیلومتر عرض و حدود محیط ۱۴ کیلومتر در حال اجراست که برابر با دو هزار زمین فوتبال بوده و گستردگی آن به اندازه یک دهم مساحت شهر اصفهان است.

مدیرعامل شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد همچنین از انجام اقدامات اولیه پروژه نیروگاه بادی سنگان خبر داد و گفت: با توجه به بزرگ مقیاس بودن این پروژه که در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ مگاوات نیروگاه بادی است با پیچیدگی‌هایی در مسیر انتخاب تکنولوژی، نحوه برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار روبه‌رو هستیم و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال این مسائل را روشن کنیم تا زمان آغاز اقدامات اجرایی مشخص شود.

جعفرزاده این پروژه را در مراحل مطالعاتی و امکان‌سنجی دانست و تاکید کرد: در زمان ایجاد نیروگاه بادی باید به ظرفیت‌های منطقه‌ای توجه کرد به همین دلیل تونل‌های بادی در منطقه سنگان پیش‌بینی کردیم تا با استفاده از دکل‌های بادسنجی ظرفیت تولید انرژی در بازه یک ساله به‌طور دقیق مشخص شود سپس وارد مراحل تهیه اسناد مناقصه برای برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار می‌شویم که پیش‌بینی شده این فرایند تا پایان سال جاری نهایی شود.

به گزارش پردیسان آنلاین، مسئله نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه فقط تولید برق نیست، بلکه در مورد ایجاد تأثیر مثبت پایدار بر محیط زیست و جوامع محلی است. با استفاده از انرژی خورشیدی در چنین مقیاس بزرگی، هدف ما کاهش قابل توجه انتشار آلودگی‌ها، گازهای گلخانه‌ای و کربن است که به تلاش‌های گسترده‌تر ایران در مبارزه با تغییرات اقلیمی کمک می‌کند. علاوه بر این، انتظار می‌رود این پروژه فرصت‌های شغلی بسیاری را ایجاد کند، رشد اقتصادی را تحریک و رفاه کلی منطقه را افزایش دهد.