مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه سوم مرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش پردیسان آنلاین، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس پردیسان آنلاین، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «میراث شهید رئیسی راه هموار دولت جدید در اقتصاد» نوشت: دولت شهید رئیسی باور داشت که در کنار تداوم مذاکرات، هم باید با ظرفیت برونگرای کشورهای همسایه و همسو برخورد فعال داشت و هم با تحرک داخلی مسیر رکود تورمی را متوقف کرد، ضمن اینکه باید این روند معکوس می‌شد. هرچند کمتر از ۳ سال، زمان زیادی برای تغییر روندهای بلندمدت نبود و اقتصاد سیاسی، حامیان و ذی‌نفعان تعادل بد گذشته، مقاومت زیادی علیه دولت نشان می‌دادند اما نماگرها حاکی از آن است که بحمدالله و به اعتراف نهادهای بین‌المللی، دولت سیزدهم توانست تقریباً تمام شاخص‌های اقتصاد کلان را از تداوم «رکود تورمی» به سمت رونق تولید و کاهش تورم تغییر جهت دهد و از نابرابری بکاهد:

تدابیر رونق تولید از جمله: تسهیل بی‌سابقه مجوزهای کسب‌وکار، کاهش نرخ مالیات تولیدی از ۲۵ به ۱۸، توسعه مسیر سبز گمرکی و نصف شدن متوسط زمان تشریفات گمرکی، تشویق مالیاتی عدم توزیع سود و کمک به سرمایه‌گذاری، دیپلماسی اقتصادی چه در تجارت چه در ورود سرمایه، تحرک بی‌سابقه ترانزیت، تخصیص ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی ۲۷۰ همتی در سال ۱۴۰۱، سودده‌کردن اکثر بانک‌ها و شرکت‌های دولتی، افزایش کم‌سابقه سرمایه بانک‌های دولت و احیای صدها بنگاه راکد در استان‌ها همگی موجب شد رشد اقتصادی بالای ۴ درصد تثبیت شود و در سال ۱۴۰۲ به‌رغم انقباض پولی به بیش از ۵ درصد نرخ رشد اقتصادی برسد و کمترین نرخ بیکاری دو دهه اخیر و بالاترین صادرات غیرنفتی تاریخ ایران رقم بخورد.

تدابیر کنترل تورم همانند: تغییر نوع مداخله در بازار ارز، کاهش شدید رشد نقدینگی و پایه پولی، حذف بی‌سابقه استقراض خزانه از بانک مرکزی با تکمیل حساب واحد خزانه، شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولت، انحلال ۳ مؤسسه بانکی ناتراز، حذف ارز ترجیحی (که به‌تنهایی موجب بیش از ۳۰۰ همت افزایش پایه پولی در ۳ سال آخر دولت دوازدهم شده بود) و تشدید نظارت با تقاطع سامانه‌های مالی و مرکز مبارزه با پول‌شویی همگی موجب شد باوجود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تورم خوراکی‌ها ناشی از جنگ اوکراین، تورم سال ۱۴۰۱ تغییر نکند و در سال ۱۴۰۲ از تورم نقطه‌ای ۵۵ درصد در فروردین، به ۳۱ درصد در خرداد ۱۴۰۳ کاهش شدیدی را تجربه نماید.

شکایت از سهم خواهان

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سردرگمی رئیس‌جمهور منتخب نخستین خروجی شورای راهبری» نوشت: رئیس‌جمهور منتخب صبح دوشنبه در سخنانی که در دیدار با ستادهای مردمی خود در تالار وزارت کشور عنوان نمود به طور تلویحی با ابراز سردرگمی خود از نحوه انتخاب مسئولین برای دولت جدید عنوان داشت: انتخاب مسئولان برای ما معضل شده است. چون ما شعار دادیم انتخاب برتر خواهیم داشت و حالا به همه می‌گوئیم کمک کنید؛ همه آدم‌های خودشان را معرفی می‌کنند، به‌نوعی نمی‌دانیم باید چه کار کنیم.

مسعود پزشکیان، در حالی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران به پیروزی رسید که دو طیف تندروهای مدعی اصلاحات و امیرکبیرهای خودخوانده دوران روحانی از اولین روز تبلیغات این انتخابات حضور پررنگی را در ستادهای ایشان داشته و از همان دوران سعی بر تحمیل نظر و اراده خود بر پزشکیان داشتند. این در حالی است که تحلیل پیروزی پزشکیان در انتخابات ۱۵ تیرماه، به وضوح نشانگر این است که نه تندروهای مدعی اصلاحات و نه ورشکستگان و امیرکبیرهای خودخوانده دولت روحانی نقش مهمی در پیروزی وی در این انتخابات نداشته و عوامل دیگری فارغ از نقش مدعیان اصلاحات و برجامی‌ها پزشکیان را به پیروزی رساند. به موازات این موضوع، با اعلام پیروزی پزشکیان در انتخابات اخیر، این دو طیف به سرعت سعی بر فشار بر رئیس‌جمهور منتخب و اعمال اراده و نظر خود و نفوذ بر شخص وی داشتند که نمود بارز این را می‌توان در شورای به اصطلاح راهبری و ریاست محمدجواد ظریف دید.

شکایت از سهم خواهان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پزشکیان و فیلسوفی از «بعید» و پخمگانی از «قریب»» نوشت: از ابتدای تبلیغات انتخاباتی بارها این خطر را که اکنون رئیس‌جمهور با آن روبه‌روست، هشدار دادم. اما این روزها فربگی توصیه‌ها به رئیس‌جمهور از فیلسوفی در آمریکا تا پخمگانی در تهران به درجه‌ای از انفجار رسیده است که او را شاکی کرده که چرا همه می‌خواهند ضرورتاً رئیس‌جمهور را از نزدیک ببینند یا او به توصیه‌های آنان عمل کند.

در این میان توصیه‌های دکتر عبدالکریم سروش چونان نگاه یک بخش نخبگانی و نوشته‌ها و توصیه‌های برخی غیرنخبگان نشان می‌دهد که چقدر آقایان از واقعیت‌ها دور هستند و نمی‌دانند اکنون دکتر پزشکیان با چه معضلاتی روبه‌روست و کشورداری اولویت‌هایش چیست. این وضعیت یک فاجعه تمام‌عیار است. دکتر سروش هشدار «سه گرداب هایل» به پزشکیان داده و گویا او را با یک دیکتاتور مطلق اشتباه گرفته که از او خواسته است هم دستگاه حکومت را زیرورو کند، هم انصار حزب‌الله را سرجای خود بنشاند و هم از مراجع پرسش کند با مسئله حجاب چه باید کرد زیرا جوابی برای آن ندارند و مثلاً رسوا می‌شوند. با کمال احترام، گویا ایشان هنوز در آن زمانه‌ای که از کشور خارج شد، متوقف است و امر «بعید» و عجیب را از آن دوردورها توصیه می‌کنند. انصار حزب‌الله کجا بود؟! گیرم که برخوردی با شما داشتند، چرا باید بعد از سی سال هنوز نامه‌های شما به سران مملکت تحت تأثیر همان برخورد باشد، به‌گونه‌ای که در دانشکده‌های فلسفه بگویند «فرضیه‌ها و نظریه‌های سیاسی سروش اصالت ندارد، چون واکنشی به آن برخورد معروف با خود ایشان است»! چرا یک فیلسوف باید فرض کند که اکنون مسئله دکتر پزشکیان، مسئله حجاب است؟ این یعنی ناآشنا بودن با ایشان و با مملکت. مثلاً شاید اگر از نزدیک رئیس‌جمهور را می‌دیدید، متوجه می‌شدید که کاهش قیمت چند قلم کالای پرمصرف مردم در آغاز کار دولت، همه فکر و ذکر ایشان است تا با خاطره‌ای خوب دولت را آغاز کند، اما همین‌مقدار هم با اخم تند پیرمردهای لیبرال روبه‌رو شده است که ما نیامده‌ایم با تو کمیته امداد اداره کنیم، برو و این دام افکار عدالتخواهانه‌ات را بر مرغ دگر نه!

شکایت از سهم خواهان

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «پزشکیان: باید کابینه وفاق ملی تشکیل دهیم» را برگزید و نوشت: دیروز مسعود پزشکیان در دیدار با فعالان ستادهای مردمی در سالن همایش‌های وزارت کشور با بیان اینکه مهم این است ما کابینه‌ای با وفاق ملی انتخاب کنیم، گفت: «انتخاب مسؤولان برای ما معضل شده است، چون شعار دادیم انتخاب برتر می‌کنیم اما حالا به همه می‌گوئیم کمک کنید، همه آدم‌های خودشان را معرفی می‌کنند؛ نمی‌دانم باید چه کار کنیم».

رئیس‌جمهور منتخب که پس از مسجل شدن پیروزی‌اش در انتخابات حتی نشست خبری مرسوم کاندیداهای پیروز انتخابات را برگزار نکرد و کار مهم تعیین کابینه و مدیران دولتی را به یک شورا سپرد تا بیشتر وقت خود را در سوپرمارکت‌ها و دیدارهای غیرکاری سپری کند، حالا اعتراف می‌کند نمی‌داند چطور باید از پس «معضل» انتخاب مسؤولان دولت چهاردهم برآید. این امر در حالی است که با صحبت‌های گلایه‌آمیز دیروز او، این شائبه پیش می‌آید که آیا خود رئیس‌جمهور منتخب نیز از عملکرد شورای تعیین دولت چهاردهم راضی نیست؟

پیش‌تر از داخل جریان اصلاحات و اتفاقاً افراد نزدیک به پزشکیان که در ستاد انتخاباتی او فعالانه حضور داشتند نیز سخنان اعتراض‌آمیزی نسبت به اعمال فشار برای تعیین اعضای دولت مطرح شده بود. محمدجواد آذری‌جهرمی سردمدار معترضانی است که چند بار به بهانه‌های مختلف نسبت به آنچه «پیرمردهای پرحاشیه سیاست ایران» می‌نامد، هشدار داده است. وزیر ارتباطات دولت دوازدهم اخیراً در پستی معنادار در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی، به تلاش برخی برای کسب قدرت در دولت چهاردهم واکنش نشان داد. او در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به کناره‌گیری «جو بایدن» از رقابت‌های انتخاباتی نوشت: «در حالی که «پیرمرد پرحاشیه سیاست آمریکا» کناره‌گیری کرد، «پیرمردان پرحاشیه سیاست ایران» همچنان مشغول مجاهده‌اند».

شکایت از سهم خواهان

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «دو قطبی واقعی یا جعلی؟» را برگزید و نوشت: این برای دومین بار است که سعید جلیلی از رأیی که در انتخابات اخیر به دست آورده، حرف می‌زند؛ رأیی که آن را مال خود و تفکر خودش می‌داند. مخاطب اصلی این اظهارات جریان اصولگرایی است. پیام هم به طور واضح این است: «فکر نکنید در سال ۱۴۰۷ هم قرار است من کنار بروم. تمام جریان اصولگرایی باید در خدمت من باشد». اما زودتر از آنچه فکرش را می‌کرد، از سوی قالیباف پاسخ را دریافت کرد. قالیباف یک روز بعد از اظهارات جلیلی، اعضای ستاد انتخاباتی‌اش را دور هم جمع کرد و گفت: «کار تازه شروع شده است. کشور به عقلانیت انقلابی و دوری از افراط‌گری نیاز دارد. باید به صورت مداوم این مسیر را پیگیری کنیم». سعید جلیلی برای دومین بار بود که به رأی خود در انتخابات اشاره می‌کرد. اولین بار، فردای شکست در انتخابات در میان هوادارانش ضمن آنکه خود را ادامه دهنده راه صدر اسلام و قیام عاشورا می‌خواند، گفته بود: «کارهای عظیمی را برای ایجاد شور و شوق انتخاباتی انجام دادیم و توانستیم ۱۴ میلیون نفر را در انتخابات با خود همراه کنیم». دومین بار در روز یکم مردادماه در دیدار مجازی با برخی از اعضای ستادش گفته است: «نزدیک به ۱۴ میلیون نفر به رویکرد ما اعتماد کرده‌اند و این وظیفه‌ای را در راستای دنبال کردن این رویکرد بر دوش ما می‌گذارد». سوال این است که جلیلی با تکرار این ادعا چه سیاستی را دنبال می‌کند و قرار است پیامش را به کدام مخاطب‌ها ارسال کند؟

شکایت از سهم خواهان

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نقش پزشکیان در انتخابات آمریکا» نوشت: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران نیز می‌تواند تغییری قاطع در بازگرداندن این رای‌دهندگان بیگانه شده از صندوق رأی به ستون دموکرات ایجاد کند. پزشکیان که پس از درگذشت ابراهیم رئیسی در سقوط هلیکوپتر در ماه مه به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، با سلف خود تفاوت‌هایی دارد. او به دانشکده پزشکی رفته و آنقدر برجسته بود که یک دوره پنج ساله بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵، قبل از اینکه به سیاست انتخاباتی روی آورد، ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز را بر عهده گرفت. او از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به‌عنوان معاون اول پارلمان مشغول به کار شد و به عنوان وزیر بهداشت در دولت خدمت کرد.

تعداد کمی از سیاستمداران در دنیا چنین مشاغل برجسته‌ای را در دانشگاه‌ها، خدمات عمومی و سیاست‌های انتخاباتی تجربه کرده‌اند. با این حال، قبل از اینکه نام پزشکیان در برگه‌های رأی ظاهر شود، نامزدی او باید توسط شورای نگهبان تأیید می‌شد. ایرانیان در انتخابات اخیر به پزشکیان ۶۹ ساله یک پیروزی قاطع رأی دادند. پزشکیان از زمان پیروزی خود مراقب بوده است تا مأموریت انتخاباتی خود را به شیوه‌ای پیچیده تفسیر کند. او صرفاً تاکید کرده است که در قانون اساسی حق کرامت همه ایرانیان برای تعیین معنای زندگی‌شان به‌رسمیت شناخته شده است.

او همچنین «پیام به دنیای جدید» را به زبان انگلیسی در نشریه تهران تایمز، انتشار داد. پزشکیان در آن اعلام می‌کند که از تلاش‌های صادقانه برای کاهش تنش استقبال خواهد کرد و حسن نیت را با حسن نیت متقابل پاسخ می‌دهد. این نشان‌دهنده تمایل به کاهش خطر جنگ هسته‌ای با باز کردن مسیر برای بازدید بازرسان بین‌المللی از تأسیسات هسته‌ای ایران در ازای بازگشایی بازارهای جهانی به روی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایران است.

شکایت از سهم خواهان