با فرارسیدن ایام محرم و نزدیک شدن به اربعین حسینی، کمبود اتوبوس برای رفت و برگشت زائران از استان‌های کشور به مرز و برعکس دوباره داغ شده و مرز مهران در استان ایلام با پذیرایی از هزاران زائر در یک بازه زمانی کوتاه بیشتر از سایر مرزها با این مسئله مواجه است.

به گزارش پردیسان آنلاین از ایلام، استان ایلام با مساحت ۲۰ هزار و ۱۳۳ کیلومترمربع، بیست‌ودومین استان کشور از نظر وسعت به‌شمار می‌رود؛ این استان به‌عنوان پایتخت خادمان سیدالشهدا (ع) هرساله پذیرای میلیون‌ها زائر حسینی است.

ایلام بزرگ‌ترین پایانه مسافری را در کشور دارد که روزانه هزاران زائر در آن تردد می‌کنند، با این وجود مردم این استان در طول سال نیز برای تردد و سفر به استان‌های دیگر با مشکل روبه‌رو هستند و این مسئله در ایام اربعین حسینی پیچیده‌تر می‌شود.

استان ایلام زیرساخت حمل‌ونقل ریلی ندارد و تعداد کم پروازها، قیمت بالا و نبود بلیت هواپیما موجب سرگردانی مسافران می‌شود و مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد؛ مسافران در بیشتر موارد با مراجعه به شرکت‌های هواپیمایی با این جمله مواجه می‌شوند که بلیت‌های هواپیما تا چند هفته بعد رزرو شده است.

امید دهبالایی یکی از شهروندان ایلامی به‌دلیل اینکه محل کارش در تهران قرار دارد مجبور است مرتب به پایتخت رفت‌وآمد داشته باشد، وی می‌گوید: محل کار من در استان تهران است و محل کار همسرم در ایلام و از آنجایی با انتقالی ما موافقت نشد من مجبورم هر دو هفته در این مسیر تردد داشته باشم و تهیه بلیت به کابوسی برای ما بدل شده است.

این شهروند عنوان می‌کند: مرتب به سایت مراجعه می‌کنیم، اما تمام اتوبوس‌ها تکمیل است و مجبوریم هر چند دقیقه یک‌بار به سایت مراجعه کنیم که شاید یک اتوبوس دیگر اضافه شده و تکمیل نشده باشد.

وی در مورد دلیل کمبود اتوبوس ایلام، اظهار می‌کند: با توجه به اینکه مسافر در مرز مهران زیاد و بهای بلیت این مسیر بسیار گران‌تر است، بیشتر راننده‌ها ترجیح می‌دهند به جای ایلام به مهران بروند.

مصیب ابدالی یکی دیگر از این مسافران است، او که پدرش مشکل حاد قلبی دارد، عمل قلب باز را در بیمارستانی در تهران انجام داده است و تا بهتر شدن شرایطش باید هر چند وقت یک‌بار به تهران برود.

سال گذشته به دشواری می‌توانستیم بلیت تهیه کنیم، بارها به راهداری مراجعه و مشکلمان را بیان کردیم، با شرکت‌های مسافربری نیز صحبت کردیم، اما جواب قابل قبولی دریافت نکردیم

این شهروند از مسئولان می‌خواهد در این مورد تدبیری بیندیشند تا کسانی که مجبور هستند مرتب به تهران رفت‌وآمد داشته باشند برای تهیه بلیت این میزان استرس را تجربه نکنند.

شبنم رضایی که دانشجو است نیز از کمبود بلیت اتوبوس به‌عنوان یکی از وسایل به نسبت ارزان قیمت گلایه دارد و تاکید می‌کند: سال گذشته به دشواری می‌توانستیم بلیت تهیه کنیم، بارها به راهداری مراجعه و مشکلمان را بیان کردیم با شرکت‌های مسافربری نیز صحبت می‌کردیم، اما هیچ جواب قابل‌قبولی دریافت نمی‌کردیم.

وی ادامه می‌دهد: در آن برهه زمانی تلاش مسافران نتیجه داد و از اوایل سال جاری تهیه بلیت برای دانشجویان خیلی راحت شده بود، صبح همان روز که می‌خواستیم به تهران برویم به ترمینال مراجعه کردیم و همان‌جا بلیت را می‌گرفتیم.

رضایی ادامه می‌دهد: باز هم طی یکی دو ماه اخیر تهیه بلیت دشوار شد و در حال حاضر ما بارها به ترمینال مراجعه می‌کنیم، اما از بلیت خبری نیست و مسئولان هم در جواب ما تنها می‌گویند اتوبوس نداریم.

با فرارسیدن محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان موضوع نبود بلیت و کمبود اتوبوس داغ و باز هم نبود بلیت به معضلی برای مسافران تبدیل شده است، رزرو بلیت از سوی زائران و کمبود اتوبوس در مسیر ایلام به تهران و سایر استان‌های کشور و تردد اتوبوس‌ها در مرز مهران موجب نارضایتی مسافران شده است.

پایتخت خادمان سیدالشهداء میزبان هزاران زائر/ دغدغه جابه‌جایی مسافر کماکان پابرجا است

کمبود ناوگان اتوبوسرانی تنها مختص استان ایلام نیست

یارولی قادری، رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام با بیان اینکه کمبود ناوگان اتوبوس در سراسر کشور وجود دارد و تنها مختص استان ایلام نیست، می‌گوید: علت کمبود اتوبوس در کشور کم شدن واردات است و هزینه خرید اتوبوس نسبت به سال‌های گذشته خیلی بیشتر شده است.

وی می‌افزاید: براساس قوانین اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ناظر بر شرکت‌های تعاونی و مسافربری است، برای حل مشکل کمبود اتوبوس در طول سال به‌ویژه ایام محرم و اربعین باید اتوبوس‌های موجود بازسازی شود و لازم است وزارت صمت حمایت لازم را انجام دهد.

رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام تصریح می‌کند: برای خرید ناوگان با عمر مفید پنج سال و جذب سرمایه‌گذاران واجدان شرایط، فراخوان داده شد و دولت نیز در دریافت این تسهیلات کمک خواهد کرد.

قادری اضافه می‌کند: برای بازسازی ناوگان اتوبوسرانی، سرمایه‌گذاران و صاحبان اتوبوس‌ها مشکلاتی داشتند و آن‌ها را برای دریافت وام ۷۰۰ میلیون تومانی به بانک عامل معرفی کردیم، اما بانک عامل طرف قرارداد، شرایط دشواری برای اختصاص این وام در نظر داشت که منجر به استعفای بیشتر مالکان اتوبوس شد، چراکه توانایی انجام این شرایط را نداشتند.

وی اضافه می‌کند: برای حل این مشکل با استانداری صحبت شد تا شرایط را تسهیل کند، در این راستا مکاتباتی را انجام دادیم تا با کمک بانک عامل وام تبصره ۱۸ برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اختصاص داده شود و امید است با رایزنی‌های انجام شده این مشکلات در آینده‌ای نزدیک حل می‌شود.

پایتخت خادمان سیدالشهداء میزبان هزاران زائر/ دغدغه جابه‌جایی مسافر کماکان پابرجا است

رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام اظهار می‌کند: برای اربعین سال جاری نیز در سراسر کشور فراخوان داده شده، چراکه ازدحام زائران بسیار زیاد است و استان‌های معین در جابه‌جایی زائران ما را یاری می‌کنند.

قادری با بیان اینکه به‌طور معمول روزانه هفت تا ۱۰ دستگاه اتوبوس در پایانه مسافربری شهدای ایلام اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کند، خاطرنشان می‌کند: بعضی روزها که تعطیل است یا پرواز هواپیما کنسل می‌شود، ازدحام مسافر بیشتر می‌شود و این امر موجب اعتراض همشهریان خواهد شد، در این‌گونه موارد از اتوبوس‌هایی که از سمت مهران می‌آیند خواسته می‌شود تا مسافران ایلام را به مقصد برسانند، اما طبیعی است که وقفه‌هایی ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سواری‌ها به‌طور معمول روزانه هشت تا ۱۰ سرویس است، اضافه می‌کند: هزینه سواری بالاتر است و طرفداران کمتری دارد، در حال حاضر هزینه اتوبوس ۳۶۰ هزار تومان اما سواری ۷۰۰ هزار تومان است.

رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام با تاکید بر اینکه اگر کم‌کاری از سوی شرکت‌های مسافربری مشاهده شود جریمه می‌شوند، تصریح می‌کند: حضوری کردن دریافت بلیت موجب اعتراض بسیاری در فضای مجازی شد، تعداد زیادی از مسافران در فضای مجازی اعتراض کردند که چرا باید به صورت حضوری برای تهیه بلیت مراجعه کنند، زمانی که تهیه بلیت به صورت اینترنتی بود تا سایت باز می‌شد بلیت‌ها توسط مسافران دیگر استان‌ها رزرو می‌شد و بلیت دیگری برای مردم ایلام نمی‌ماند، برای همین دریافت بلیت را حضوری کردیم تا مسافران ایلامی نیز بتوانند به راحتی رزرو خود را انجام دهند.

قادری درباره میزان بلیت‌های اینترنتی و حضوری، می‌گوید :۵۰ درصد بلیت‌ها حضوری و ۵۰ درصد اینترنتی است.

پایتخت خادمان سیدالشهداء میزبان هزاران زائر/ دغدغه جابه‌جایی مسافر کماکان پابرجا است

تردد زائران در پایانه مسافربری مهران در تاسوعا و عاشورا به ۳۵ هزار نفر رسید

سید زاهدین چشمه‌خاور، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام تاکید می‌کند: کمبود اتوبوس تنها ویژه استان ایلام نیست، در کل کشور کمبود ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و دولت تلاش زیادی برای رفع این کمبودها انجام داده است.

وی تصریح می‌کند: قرار شده است ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس وارد کشور شود، ۶۰ دستگاه توسط شرکت جوان سیر ایثار وارد شده و مدت یکسال است که در گمرک متوقف هستند که به‌زودی ترخیص خواهند شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام با بیان اینکه از این تعداد دستگاه شش اتوبوس متعلق به استان ایلام است و هرکدام ۶۰ نفره و دو طبقه است، تصریح کرد: با ورود این اتوبوس‌ها تقریباً مشکل ما حل می‌شود، همچنین جلسه‌ای با انجمن مسافری استان داشتیم که تعهد دادند دیگر کمبود اتوبوس از ایلام به تهران نداشته باشیم.

چشمه‌خاور با تاکید بر اینکه ایلام بزرگترین پایانه مسافری کشور را دارد، عنوان می‌کند: در روزهای عادی در پایانه مرزی مهران بین ۱۳ تا ۱۵ هزار زائر تردد می‌کنند که این میزان در تاسوعا و عاشورا به ۳۵ هزار زائر رسید.

به گفته زائرانی که از مرز مهران به کشور وارد شده‌اند، به‌دلیل نبود اتوبوس بسیاری از زائران با خودروهای سواری به شهرهای خود مراجعه کرده‌اند و کرایه سفر دو برابر رشد داشته و به رقمی بین یک تا یک‌ونیم میلیون تومان برای هر نفر رسیده است؛ چنین شرایطی با توجه به نزدیک شدن به اربعین حسینی دغدغه زائران را به‌ویژه در مرز مهران که یکی از پرترددترین مرزهای کشور است، بیشتر می‌کند

وی می‌گوید: با مدیرکل راهداری استان قم و تهران جلساتی داشتیم، بر این مبنا مقرر شد اتوبوس‌هایی که به سمت تهران می‌روند وارد ترمینال غرب شوند و از آنجا به مکان‌های دیگر عزیمت نکنند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام درباره تهیه اینترنتی بلیت تصریح می‌کند: به محض باز شدن سایت مسافران دیگر شهرها از جمله همدان، کنگاور، کرمانشاه و اسلام‌آباد بلیت اتوبوس ایلام را خریداری می‌کنند و بلیت کمی برای هم استانی‌ها می‌ماند، اما با اختصاص این اتوبوس‌ها بخش عمده‌ای از مشکلات ما حل می‌شود.

این موارد در حالی مطرح می‌شود که کمبود اتوبوس در مرز مهران در مسیر بازگشت زائران حسینی از مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در روزهای اخیر موجب نارضایتی زائران شده است،

به گفته زائرانی که از مرز مهران به کشور وارد شده‌اند به‌دلیل نبود اتوبوس بسیاری از زائران با خودروهای سواری به شهرهای خود مراجعه کرده‌اند و کرایه سفر دو برابر رشد داشته و به رقمی بین یک تا یک‌ونیم میلیون تومان برای هر نفر رسیده است؛ چنین شرایطی با توجه به نزدیک شدن به اربعین حسینی دغدغه زائران را به‌ویژه در مرز مهران که یکی از پرترددترین مرزهای کشور است، بیشتر می‌کند.

کرایه اتوبوس افزایش نداشت، حتی خودروها و سواری‌هایی که در مرز مستقر بودند نیز افزایش محسوسی در کرایه‌ها نداشتند، اما خودروهای شخصی که اقدام به جابه‌جایی زائران کرده بودند کرایه‌ها را افزایش دادند

یارولی قادری‌پور، رئیس اداره مسافر اداره حمل‌ونقل و راهداری استان ایلام در این باره از رفع مشکل کمبود اتوبوس در پایانه مرزی خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: کمبود اتوبوس در بازگشت زائران تاسوعا و عاشورای حسینی به کشور به صورت مقطعی بود که رفع شد.

وی تصریح می‌کند: پنجشنبه بیست‌وهشتم تیر بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به مرز مهران اعزام شد، اما به دلیل افزایش ورود زائران در ساعت‌های حدود ۱۴:۰۰ تا ۱۶:۰۰ عصر روز جمعه کمبود اتوبوس وجود داشت که این مشکل سریع رفع شد، به‌نحوی که تا شب همان روز حدود ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۱:۰۰ ظرفیت اتوبوس‌هایی که به شهرهای مقصد به‌ویژه تهران اعزام شدند، تکمیل نبود و تعدادی صندلی خالی وجود داشت.

رئیس اداره مسافر اداره حمل‌ونقل و راهداری استان ایلام درباره افزایش کرایه‌ها تاکید می‌کند: کرایه اتوبوس افزایش نداشت، حتی خودروها و سواری‌هایی که در مرز مستقر بودند نیز افزایش محسوسی در کرایه‌ها نداشتند، اما خودروهای شخصی که اقدام به جابه‌جایی زائران کرده بودند کرایه‌ها را افزایش داده بودند.

قادری‌پور اضافه می‌کند: چندین گزارش و شکایت که در سامانه داشتیم مربوط به خودروهای شخصی بود که کرایه را تا دو برابر و بیشتر افزایش داده بودند.

سال گذشته نبود بلیت اتوبوس باعث نارضایتی زیادی میان مسافران شد که با پیگیری و اختصاص اتوبوس این مشکل به‌طور موقت و اوایل سال جاری رفع شد تا جایی که چند ماه اول سال دیگر خبری از اعتراض مسافران نبود، با این وجود به‌دلیل مرز پرتردد مهران در استان ایلام به نظر می‌رسد نیاز است تا زیرساخت‌های حمل‌ونقلی منتهی به ایلام به‌ویژه در حوزه جاده‌ای و ریلی تقویت شود تا شاهد رضایت بیشتر زائران به‌ویژه در ایام منتهی به اربعین حسینی باشیم.

گزارش از پروین سجادی، خبرنگار پردیسان آنلاین