مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی سازمان شیلات ایران گفت: ۴ تن و ۷۸۴ کیلوگرم خاویار پرورشی از مسیر گمرکی ایران به ارزش حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادر شده است.

به گزارش پردیسان آنلاین، ناصر کرمی‌راد اظهار کرد: ۴ تن و ۷۸۴ کیلوگرم خاویار پرورشی از مسیر گمرکی ایران به ارزش حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در سال ۱۴۰۲ صادر شده است، همچنین برآورد می‌شود به همین میزان خاویار پرورشی از طریق مسافران خارج شده باشد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته خاویار پرورشی ایران به ۳۸ کشور جهان صادر شد، افزود: به گزارش کنوانسیون بین‌المللی تجارت گونه‌های جانوری و گیاهی وحشی موسوم به سایتس، ایران در تجارت خاویار بلوگا رتبه نخست جهان را دارد.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی سازمان شیلات تصریح کرد: عمده فروش خاویار پرورشی ایران از گونه بلوگا است و قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم خاویار پرورشی گونه بلوگا سر مزرعه ۳۳ تا ۳۵ میلیون تومان است که بستگی به سایز دانه‌های خاویار دارد.

وی با بیان اینکه برند خاویار ایرانی از معروف‌ترین برندهای جهان است، گفت: گوشت ماهیان خاویاری ایران نیز به‌طور عمده به روسیه و آذربایجان صادر می‌شود، همچنین در دهه ۶۰ شمسی ۳۰۰ تن در سال از دریای خزر خاویار برداشت می‌شد، اما اکنون این برداشت تقریباً به صفر رسیده است.

۲۰۵ مزرعه فعال پرورش ماهیان خاویاری در ۲۲ استان کشور شناسنامه‌دار شده‌اند

کرمی‌راد ادامه داد: در سال ۲۰۱۰ صید تجاری ماهیان خاویاری در دریای خزر به دلیل جلوگیری از انقراض آن ممنوع شد. تنها راه جبران بازگشت ماهیان خاویاری در دریای خزر، بازسازی ذخایر این گونه‌ها است.

وی تصریح کرد: ایران برای بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری، سالانه بیش از ۱۲۰ قطعه از کل گونه‌های آن از دریای خزر صید می‌کند که شرایط خاص خود را دارد.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی سازمان شیلات درباره مزارع پرورش ماهیان خاویاری نیز عنوان کرد: از ۳۰۰ مزرعه فعال پرورش ماهیان خاویاری در ۲۲ استان کشور، ۲۰۵ مزرعه شناسنامه‌دار شده‌اند و سایر مزارع خرد و خانگی هستند.

به گفته کرمی‌راد استان مازندران با تولید ۲۵۸۲ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۹۲۵۵ کیلوگرم خاویار در رتبه نخست، استان گیلان با تولید ۱۰۳۳ تن گوشت و ۸۷۸۸ کیلوگرم خاویار در جایگاه دوم و استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تولید گوشت رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.