معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان برای استفاده از ظرفیت هرچه بهتر از معادن در کشور پیشنهاد تشکیل یک وزراتخانه جدید در دولت را مطرح کرد.

به گزارش پردیسان آنلاین از کرمان، استان کرمان با دارا بودن منابع معدنی فلزی و غیرفلزی، از غنی‌ترین استان‌های معدنی کشور است و به بهشت معدن‌کاران تعبیر می‌شود و مواد معدنی از قبیل زغال‌سنگ، مس، آهن، کروم، روی، سرب، تیتان و سنگ‌های ساختمانی تزئینی در این منطقه از کشور می‌توانند تأمین‌کننده مواد خام بخش صنعت در صنایع تبدیلی باشند.

معادن استان در تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور نقش ارزنده‌ای بر عهده دارند و معادن سرشار از آهن، زغال‌سنگ، مس و دیگر فلزات، چرخ‌های صنعت استان و کشور را به گردش در می‌آورند، ضمن اینکه منابع مس سرچشمه کرمان که به گواهی کارشناسان از غنی‌ترین و خالص‌ترین معادن مس در جهان به شمار می‌رود، از مشخصه‌های ویژه اقتصادی استان کرمان محسوب می‌شود.

وزارت صنایع و معادن در سال ۱۳۷۹ پس از ادغام «وزارت صنایع» و «وزارت معادن و فلزات» تشکیل و ۱۱ سال بعد در سال ۱۳۹۰ و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در راستای طرح کوچک‌سازی دولت، «وزارت بازرگانی» و «وزارت صنایع و معادن» ادغام و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ایجاد شد.

پیشنهاد تشکیل وزارت‌خانه جدید در دولت

از آنجایی که مسئله معدن در کشور بسیار مهم بوده و این اهمیت در استان کرمان دوچندان احساس می‌شود، همواره در جلسات و نشست‌ها بر ضرورت توجه بیشتر به معادن که همچون نگینی در کویر استان پهناور کرمان می‌درخشند، تأکید شده است و مدیران استان کرمان همواره در پی دریافت امتیازات ویژه برای معدن‌کاران هستند.

عناصر بسیار نادر معدنی در استان کرمان باعث شده این استان یک منطقه بسیار مناسب برای معدن‌کاری و صنایع معدنی باشد، اختصاص بخشی از درآمد صنایع و معادن به استان کرمان و ضرورت توجه به توسعه متوازن و بهره‌برداری از همه ظرفیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی از اهم مواردی است که می‌طلبد، نگاه‌ها به سمت معادن بیشتر شود.

لزوم توجه ویژه به معادن به قدری اهمیت دارد که بخشی از صحبت‌های امیر حسین‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان را نیز به خود اختصاص داد تا وی در اختتامیه بیست‌ودومین اجلاس سالانه هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی معدن کشور به میزبانی کرمان، از یتیم ماندن معادن کشور گلایه کند و بر تشکیل وزارت معدن اصرار ورزد.

به گزارش پردیسان آنلاین، استان کرمان باید بتوانند در زمینه اشتغال کارآفرینی از تمام ظرفیت خود استفاده کند و با توجه به وجود معادن و صنایع معدنی موجود، باید تربیت نیروی انسانی متخصص در دستور کار قرار گیرد و رشته‌های تخصصی معدنی در دانشگاه‌ها آموزش داده شود.