مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: در جلسهای که بیستم اردیبهشت سال جاری در محضر شهید آیتالله رئیسی برای خطوط متروی قم برگزار شد، ایشان نیز بهصورت ویژه برای تأمین واگن متروی قم به مسئولان تأکید کرد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: در جلسهای که بیستم اردیبهشت سال جاری در محضر شهید آیتالله رئیسی برای خطوط متروی قم برگزار شد، ایشان نیز بهصورت ویژه برای تأمین واگن متروی قم به مسئولان تأکید کرد.
محمدرضا انگشتباف در گفتوگو با خبرنگار پردیسان آنلاین، اظهار کرد: سه پروژه ریلی خط یک و دو مترو و منوریل که در قم وجود دارد قرار است بهصورت یکپارچه دسترسی به همه نقاط شهر را محقق کنند.
وی افزود: خط یک مترو محدوده غرب به شرق قم و خط دو مترو محدوده شمال به جنوب را متصل میکند و منوریل نیز مسیر تعریفشده را طی خواهد کرد؛ این سه خط قرار است در آینده در میدان مطهری به هم متصل شود و در آنجا تبادل مسافر داشته باشد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اینکه تا به امروز در پروژه متروی قم حدود ۴۰۹ هزار مترمکعب بتنریزی و دو میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب حفاری و خاکبرداری انجامشده است، خاطرنشان کرد: بر اساس ارزش روز نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
انگشتباف با بیان اینکه برای اتمام فاز دوم مترو تا جمکران همین میزان بودجه نیاز است، تصریح کرد: با توجه به قرارداد خرید ۵۰ دستگاه واگن به مبلغ ۶۷ میلیون یورو که توسط وزارت کشور انجامشده است و تمام مبالغ توسط دولت پرداخت میشود، در آینده نگرانی برای تأمین واگن و بهرهبرداری وجود ندارد.
وی تأکید کرد: در جلسهای که بیستم اردیبهشت سال جاری در محضر شهید آیتالله رئیسی برای خطوط متروی قم برگزار شد، وی نیز بهصورت ویژه هم به استاندار و هم معاون اجرایی تأکید کرد که مشکل واگنهای متروی قم حل و موضوع ماده ۶۲ و قسط اول پیشپرداخت توسط سازمان برنامه پرداخت شود تا فاز نخست که تنها مشکل واگن دارد به مدار مسافرگیری اضافه شود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: واگن یک کالای خاص و استراتژیک در مسئله مترو است و بهتازگی اقداماتی برای بومیسازی مترو انجامشده، اما هنوز به مرحله تجاریسازی نرسیده است؛ این موضوع در حال حاضر وابسته به خارج است که دولت در این زمینه با کشور چین قرارداد دارد.
انگشتباف ادامه داد: در این زمینه دو راهبرد در قم مطرح بود که اولین راهبرد خرید واگنها از مشهد یا تهران به دلیل مشابهت با واگنهای موردنظر قم بود که از طرف نمایندگان، دولت و استانداری پیگیری شد، اما به نتیجه نرسید.
وی ادامه داد: راه دوم مذاکره وزارت کشور با شرکت چینی تولیدکننده واگن بود که در حال رسیدن به نتیجه است، اما در میانه راه یکسری مسائل و بوروکراسیهای اداری در سازمان برنامه و بانک مرکزی وجود دارد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم اظهار کرد: چنانچه قسط اول که حدود هفت میلیون یورو بوده از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران پرداخت شود، شرکت چینی به ایران تعهد داده است تا ظرف شش تا ۱۰ ماه، واگنهای قم را پس از پرداخت قسط اول تحویل دهد.
انگشتباف ادامه داد: نرخ هر یک کیلومتر متروسازی در ایران ۲۵۰۰ میلیارد تومان است و برای ۹ کیلومتر خط متروی مورد نیاز قم ۱۲ یا ۱۳ هزار میلیارد تومان پول نیاز است.
انتهای پیام/۱۰۳
Thursday, 28 November , 2024