اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، و می‌خواهید تجربه آب‌وهوای زمستانی را در فصل تابستان بچشید ما غاریخی کوهرنگ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

به گزارش پردیسان آنلاین از چهارمحال‌وبختیاری، کوهرنگ، به معنای کوه‌های رنگارنگ، خود نشان از زیبایی بسیار این منطقه دارد. این شهرستان، بسیار دیدنی در شمال غربی چهارمحال‌وبختیاری قرار دارد و هم‌جواری با کوه‌های زاگرس، آن را میزبان طبیعت زیبا و بکر کرده است.

غار یخی چما کجاست؟

غار یخی چما کوهرنگ یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان کوهرنگ و موردی شگفت‌انگیز در طبیعت ایران است، این غار بزرگ‌ترین منبع آب شیرین کشور است، که حتی در فصول گرم سال هم می‌توان برف زیادی را در آن مشاهده کرد.

سفر به غار یخی کوهرنگ، تجربه آب‌وهوای زمستانی در تابستان
عکس غار یخی کوهرنگ

در شمال قله قنبرکش نزدیکی روستای شیخ علیخان از توابع شهرستان کوهرنگ و در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد چهارمحال‌وبختیاری، یکی از زیباترین و جاذبه‌های طبیعی ایران با نام غار یخی چما واقع شده است.

از شهرکرد تا غار حدود ۱۱۳ کیلومتر راه را باید طی کرد در مسیر از کنار آبشار علیخان خواهید گذشت که رودخانه‌ای پرخروش و زنده در جریان است.

در مسیر رسیدن به غار یخی چما، حدود ۱۲ کیلومتر راه خاکی پیش روی شما است و پیمودن آن زمان بیشتری می‌برد. در این راه احتمالاً شاهد سیاه چادرهای عشایر خواهید بود. شما می‌توانید از صنایع دستی و محصولات غذایی‌شان خرید کنید.

این غار در نزدیکی امامزاده «آقاسید» قرار دارد. غار یخی چما در مقابل دشتی به همین نام قرار دارد. رودخانه کم‌عمق منتهی به غار چما، مسیر اصلی رسیدن به دهانه مسطح این غار یخی است.

ویژگی‌های منحصر به فرد غار یخی کوهرنگ

درون این غار که یکی از شگفت انگیز ترین غارهای منطقه بشمار می‌آید، مملو از قندیل‌های یخ بوده و دارای منظره بسیار زیبا و منحصر به فردی است.

قندیل‌ها و توده‌های عظیم برف در این غار به دلیل واقع شدن در دره‌ای عمیق و حجم زیاد برفهای انباشته شده طی سالهای بسیار به صورت دائمی و در تمام روزهای سال در آن وجود دارد.

نمونه‌های شبیه غار چما را در کشورهای روسیه و ایسلند هم می‌توان یافت، در زیر یخ‌های این غار چشمه‌های آب سرد روان بوده که سبب شده غار یخی چما به عنوان بزرگترین منبع آب شیرین ایران نیز شناخته شود.

سفر به غار یخی کوهرنگ، تجربه آب‌وهوای زمستانی در تابستان
غار یخی کوهرنگ در تابستان

غار یخی کوهرنگ در تابستان

در فصل‌های گرم و کم بارش، ضحامت لایه‌های یخی غار کاهش می‌یابد. این موضوع تردد در غار را خطرناک می‌کند و طی سال‌های اخیر، سبب وقوع حوادثی برای گردشگران شده است؛ پس حتماً در بازدید از غار یخی چما، به این نکته توجه ویژه داشته باشید.

به گفته برخی از کاوشگران طول غار یخی چما به حدود دو تا سه کیلومتر می‌رسد که البته به‌دلیل گرم و سرد شدن هوا طی فصول مختلف، این عدد متغیر است. این مکان زیبا سردترین غار ایران است و در فصول سرد سال، دمای آن به چند درجه زیر صفر نیز می‌رسد.

غار یخی چما به‌دلیل قرارگیری در اقلیم سردسیر و کوهستانی، نیمه دوم سال بسیار سرد است و سفر به آن کمی مشکل می‌شود. این منطقه در نیمه اول سال، به‌خصوص اواخر بهار و فصل تابستان، به دلیل هوای خنک و مطبوع برای سفر مناسب است. سفر به غار یخی چما، آن هم در تابستان و اوج گرما بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود.

سفر به غار یخی کوهرنگ، تجربه آب‌وهوای زمستانی در تابستان

در سفر به غار یخی کوهرنگ کجا اقامت کنیم؟

در سفر منطقه زیبا و منحصربه‌فرد چلگرد و غار یخی چما، می‌توانید در قسمت‌های مختلف کمپ بزنید؛ البته باید نکات ایمنی را رعایت کنید و تجهیزات لازم را به‌همراه داشته باشید.

هتل و اقامت‌گاه‌هایی در شهر چلگرد و کوهرنگ وجود دارند، که نزدیک‌ترین منطقه به غار چما هستند و می‌تونید در آن‌ها اقامت کنید. گزینه دیگر برای اقامت در منطقه، اجاره سیاه چادر از عشایر است که خود می‌تواند این سفر را به تجربه‌ای به‌یادماندنی تبدیل کند.