شرکت برق منطقه ای استان فارس و بوشهر نسبت به انتشار خبر قطعی برق بزرگترین کارخانه فولاد بخش خصوصی در شهرستان کوار واکنش نشان داد.

به گزارش پردیسان آنلاین از فارس، «تعطیلی بزرگترین کارخانه فولاد بخش خصوصی کشور در شهرستان کوار» عنوان خبری بود که در روزهای پایانی تیر در رسانه‌های استان فارس منتشر شد و مدیر تولید کارخانه ذوب‌آهن کوار در یک مصاحبه خبری درباره آن اظهار کرد: کارخانه فولاد پاسارگاد کوار سالانه بیش از یک‌ونیم میلیون تن فولاد آلیاژی تولید می‌کرد که هم اکنون تولید آن به دلیل قطع برق کاملاً متوقف شده است و کارگران بیکار شدند.

حسینی افزود: هزار و ۵۰۰ کارگر پیمانکاری کارخانه و دو هزار و ۵۰۰ کارگر کارخانه و چهار هزار کارگری که به صورت غیرمستقیم در کارخانه مشغول به کار بودند، در آستانه بیکاری هستند.

وی با بیان اینکه این کارخانه بخش زیادی از مواد اولیه صنایع پایین دستی شامل صنایع خودروسازی، صنعت لوله‌سازی و صنعت ساختمانی در کشور را تأمین می‌کند، تصریح کرد: هم اکنون بسیاری از این کارخانه‌ها منتظر مواد اولیه فولادی هستند.

از سوی دیگر به علت تأمین نشدن مواد اولیه صنایع پایین دستی کشور تعهدات خارجی که به صورت روزانه با کشورهای مختلف برای تأمین نیاز شمش فولادی بوده، هم دچار چالش شده است.

مدیر تولید کارخانه فولاد پاسارگاد کوار تصریح کرد: خوراک اولیه تولید شمش فولاد، آهن اسفنجی است که انبار کردن حجم زیادی از این محصول در فضای باز موجب شده است که بر اثر آفتاب دچار خودسوزی و آتش سوزی شود که به ناچار برای جلوگیری از بحران آتش‌سوزی مجبور شدیم، بخش زیادی از این مواد را به صورت خام‌فروشی به دیگر کارخانه‌های فولاد کشور ارسال کنیم.

در همان زمان یدالله حقیقی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر در خصوص قطع برق این واحد بزرگ صنعتی گفت: هر ساله به دلیل گرمای هوا و اوج مصرف در تابستان و مدیریت مصرف به ناچار برق تعدادی از واحدهای صنعتی را کم می‌کنیم.

وی تاکید کرد: طی چند روز آینده برق این کارخانه تولیدی وصل می‌شود.

واکنش شرکت برق منطقه‌ای فارس به تعطیلی بزرگترین کارخانه فولاد بخش خصوصی

از سوی دیگر در جلسه هماهنگی که میان شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر با صنایع بزرگ، برگزار شد بر لزوم همکاری صنایع برای گذر از اوج مصرف برق در سال ۱۴۰۳ بدون خاموشی تاکید شد اما از زمان برگزاری این جلسه که اعلام خبر آن در روز بیست‌وچهارم تیر بود تا خبر خاموشی کارخانه بزرگ فولاد پاسارگاد کوار که از سوی مدیر تولید این کارخانه اعلام شد، تنها سه روز گذشت.

هم اکنون پس از گذشت چهار روز از انتشار خبر خاموشی این کارخانه بزرگ استان، شرکت برق منطقه‌ای استان فارس و بوشهر در خصوص خاموشی این کارخانه و صنایع بزرگ فارس در یک جوابیه اعلام کرد که با توجه افزایش دمای هوا در ماه‌های گرم سال (خرداد تا شهریور) که به دلیل رعایت نشدن الگوی صحیح مصرف به ویژه در استفاده از کولرها و تجهیزات سرمایشی، منجر به رشد مصرف برق به میزان ۴۰ درصد و در نهایت ناترازی تولید و مصرف برق در این دوره می‌شود، وزارت نیرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های مدیریت مصرف برق صنایع را در راستای تأمین برق پایدار در شبکه، تدوین و ابلاغ کرده است که هدف از اجرای برنامه مدیریت بار صنایع بزرگ به گونه‌ای است که ضمن رعایت سقف توان قابل تحمل، انرژی تحویلی به واحدهای صنعتی نیز در بازه‌های زمانی خارج از پیک بار به نحو مناسب تأمین شود.

بنا به اعلام وزارت نیرو، در برنامه‌های مدیریت مصرف برق سال‌جاری صنایع به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل صنایع کوچک و کارگاهی، صنایع متوسط و صنایع بزرگ و انرژی بر می‌شود که برق موردنیاز صنایع کوچک و کارگاهی که ۹۲ درصد کل صنایع را شامل می‌شوند و میزان اشتغال‌زایی آن‌ها بسیار بالاست، بدون محدودیت در فصل گرم سال جاری تأمین شده و روند تولید و ادامه فعالیت در این گروه از واحدهای صنعتی همانند گذشته برقرار است.

همچنین دسته دوم صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی هستند که ۵۶ هزار واحد صنعتی را شامل می‌شوند که برق مورد نیاز این صنایع به مدت شش روز در هفته و به صورت شبانه‌روزی تأمین شده است و این صنایع تنها یک روز در هفته و آن هم مطابق قانون کار تعطیل خواهند بود.

گروه سوم صنایع شامل ۷۰۰ واحد صنعتی بزرگ و انرژی بر مانند صنعت فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان بر اساس مفاد آئین‌نامه اجرایی ماده ۴ قانون مانع‌زدائی از توسعه صنعت برق و همچنین ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، مکلف به احداث نیروگاه خود تأمین با اولویت برق تجدیدپذیر تا قبل از شروع دوران پیک‌بار بوده‌اند، البته وزارت نیرو نیز مشوق‌هایی از جمله فروش برق مازاد به صنایع دیگر به صورت دوجانبه یا در بورس انرژی، معافیت از مدیریت مصرف در صورت استفاده از برق تولید شده توسط صنایع دیگر و حتی ۳۰ درصد معافیت بیشتر از مدیریت مصرف در صورت احداث نیروگاه تجدیدپذیر و تزریق توان به شبکه و مواردی از این دست برای صنایع بزرگ و انرژی بر در نظر گرفته است.

در سال گذشته شرکت مدیریت شبکه برق ایران مراتب را به صورت رسمی به تمامی صنایع انرژی بر فوق ابلاغ کرد و شرکت برق منطقه‌ای فارس نیز در دی و بهمن ماه سال گذشته مجدداً انجام تکالیف ماده چهار قانون مانع‌زدائی از توسعه صنعت برق را از صنایع بزرگ استان پیگیری کرده است. اما با توجه به اجرا نشدن تکالیف قانونی در رابطه با احداث نیروگاه توسط صنایع بزرگ باوجود مکاتبات و مذاکرات مکرر و با عنایت به افزایش بسیار زیاد دما و جهت حفظ پایداری شبکه انتقال برق کشور در راستای تأمین برق پایدار و مطمئن همه مشترکان عمومی به ویژه مراکز حیاتی و حساس از قبیل مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، سردخانه‌های صنعتی مطابق برنامه مورد توافق بین وزارت صمت و وزارت نیرو و مصوبه شورای عالی امنیت ملی و مصوبات هیئت محترم وزیران، صنایع بزرگ و انرژی بر استان از جمله فولاد، آلومینیوم، و سیمان مکلف به اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برای حفظ پایداری شبکه برق کشور هستند.

این در حالی است که اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف به معنی قطع کامل برق صنایع نیست و به منظور حفظ و تداوم روند تولید، بر اساس جداول ابلاغی در طول ساعات مختلف شبانه‌روز، سهمیه‌های مشخصی برای هر واحد صنعتی در نظر گرفته شده است، از این رو قطع برق هیچ صنعتی در برنامه نبوده است و به صورت خاص در مورد صنعت فولاد کوار، نمودارهای مصرف انرژی از ابتدای برنامه مدیریت مصرف (ابتدای خرداد ۱۴۰۳) بیانگر این موضوع است که نه تنها برق کارخانه قطع نشده، بلکه مدیریت مصرف بر اساس سقف‌های اعلامی با چند روز تأخیر و آن هم در ساعات محدودی از روز انجام شده و در اغلب موارد توان مصرفی بیش از سهمیه ابلاغی بوده است که به نوبه خود باعث تخطی در مصرف انرژی به میزان ۲۷,۳۰۰ مگاوات ساعت معادل بیش از یک روز تولید نیروگاه اتمی بوشهر شده است.

واکنش شرکت برق منطقه‌ای فارس به تعطیلی بزرگترین کارخانه فولاد بخش خصوصی

واکنش شرکت برق منطقه‌ای فارس به تعطیلی بزرگترین کارخانه فولاد بخش خصوصی

از سوی دیگر به دلیل ناترازی تولید ناشی از عمل نکردن تعهدات صنایع بزرگ و انرژی بر موضوع ماده ۴ قانون مانع‌زدائی از صنعت برق و همچنین رعایت نشدن الگوی صحیح مصرف مشترکان خانگی و اصناف به ویژه در استفاده از کولرها و تجهیزات سرمایشی؛ مطابق مصوبات پیش گفته در راستای حفظ پایداری شبکه برق کشور که نیاز اساسی صنعت و مصارف عمومی است، اجرای فرامین شرکت مدیریت شبکه برق ایران برای همه مدیران برق و مشترکان بزرگ لازم‌الاجرا است و در این راستا تعامل و همکاری استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی در جهت اجرای فرامین بسیار راهگشا خواهد بود.

شبکه برق کشور همچون یک موجود زنده و پویا است و فرکانس شبکه، همچون ضربان هستی بخش و مایه تداوم حیات است و حفظ فرکانس شبکه در بازه مجاز تنها با تعادل بین تولید و مصرف مهیا می‌شود که رسالت شرکت مدیریت شبکه برق ایران در ایام اوج بار حفظ این تعادل از طریق مدیریت منابع تولید برق و مصارف در شبکه همچون دو کفه ترازو است.

از سوی دیگر از جمله منابع تولید برق نیروگاه‌های آبی هستند که وزارت نیرو برای مدیریت منابع آب شرب پشت سدها تا شروع سال آبی جدید با برنامه‌ریزی نسبت به رهاسازی آب و تولید برق در این ایام اقدام می‌کند، از این رو افزایش مصرف انرژی مشترکین در یک ماه به معنای اضافه برداشت آب از سدها بود که باید در ماه‌های بعد از طریق مدیریت انرژی مصرفی این اضافه برداشت را جبران کرد که یکی از این راهکارها بازنگری مجدد در برنامه‌های مدیریت مصرف صنایع بزرگ و ایفای تعهدات این صنایع است.

در این جوابیه آمده است که تلاشگران صنعت برق در دشوارترین شرایط کاری با عزمی راسخ و همتی بلند و اقدامی جهادگونه، در تلاشی بی‌وقفه و شبانه‌روزی رسالت تأمین برق پایدار و مطمئن مشترکان عمومی و صنعتی را به عهده دارند و در این مسیر دریغی از ایثار و از خود گذشتگی ندارند.

واکنش شرکت برق منطقه‌ای فارس به تعطیلی بزرگترین کارخانه فولاد بخش خصوصی

به گزارش پردیسان آنلاین، وزارت نیرو تلاش دارد تا با مجموعه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته علاوه بر حفظ پایداری شبکه سراسری برق در فصل گرم سال، میزان برق تحویلی به صنایع را افزایش دهد، اقدام مهمی که پیش‌بینی می‌شود به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی برق تحویلی به بخش‌های مولد منجر شود.

ورود ۱۸۷۱ مگاوات نیروگاه خود تأمین صنایع به شبکه

بر اساس آمار و ارقام موجود تاکنون ۹ واحد نیروگاهی با ظرفیت ۱۸۷۱ مگاوات از طریق صنایع به شبکه برق سراسری تزریق شده است که دو واحد گازی فولاد مبارکه به ظرفیت ۶۱۴ مگاوات، یک واحد گازی آلومینیوم المهدی به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات، یک واحد گازی گل گهر سیرجان به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات، یک واحد گازی شرکت فولاد غرب آسیا در استان قم و دو واحد گازی در استان سمنان به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات از جمله نیروگاه‌های خود تأمین صنایع است که به شبکه برق سراسری تزریق شده است.

از سوی دیگر با توجه به نقش مهم نیروگاه‌های خود تأمین صنایع در حفظ پایداری شبکه و تأمین بخشی از نیاز صنایع به برق از طریق نیروگاه‌های داخلی، وزارت نیرو در برنامه‌ریزی‌های خود اعلام کرده است آن دسته از صنایع انرژی بر که اقدام به احداث نیروگاه خود تأمین می‌کنند در اولویت برنامه‌های مدیریت مصرف قرار نمی‌گیرند، نکته مهمی که در کنار سایر اقدامات صورت گرفته می‌تواند به افزایش برق تحویلی به این دست صنایع منجر شود.

افزایش ۹ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور نسبت به ابتدای دولت سیزدهم

مستند به آمار و ارقام موجود نسبت به ابتدای دولت سیزدهم هم اکنون ۹ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است، این در حالی است که کل مصرف صنایع انرژی بر در اوج بار سال گذشته به ۷۱۳۷ مگاوات رسید و با توجه به اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف در بخش‌های خانگی، اداری و کشاورزی ناگفته پیداست که در سال جاری بخش قابل توجهی از این افزایش ظرفیت تولید توسط بخش‌های مولد مصرف خواهد شد.

اما باید توجه داشت نه تنها تأمین برق صنایع و کارخانه‌های بزرگ در کشور هر ساله با شروع فصل گرما معضلاتی را به دنبال دارد بلکه شهرک‌های صنعتی نیز با قطعی برق مواجه هستند و طی سال‌های گذشته تاکنون برق شهرک‌ها با برنامه‌ریزی و اعلام قبلی به جهت آسیب نزدن به حوزه تولید قطع می‌شود و این معضلی است که سالیان سال شهرک‌های صنعتی را با چالش مواجه کرده است.