آنتونیو گوترش نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری را که اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ را غیرقانونی می‌داند، به مجمع عمومی ارسال خواهد کرد.

به گزارش پردیسان آنلاین، «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، آنتونیو گوترش به‌صورت مناسبی یافته‌ها را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه می‌کند.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، وی افزود: «مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم می‌گیرد که با این مسئله چطور اقدام کند.»

گوترش بار دیگر تاکید کرد که طرف‌های درگیر باید در راه‌حل سیاسی که مدت‌هاست به تأخیر افتاده به‌منظور پایان دادن به اشغالگری و حل این درگیری بر اساس قوانین بین‌الملل، قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل و توافق‌های دوجانبه دخیل شوند.

در بیانیه سخنگوی دبیرکل سازمان ملل آمده است: «تنها مسیر قابل قبول دیدگاه دو دولتی است که شامل زیستن در صلح و امنیتی در داخل مرزهای به رسمیت شناخته شده و ایمن بر مبنای مرزهای پیش از ۱۹۶۷ است.»

دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد اشغالگری دیرینه رژیم صهیونیستی در قدس شرقی و کرانه باختری غیرقانونی است و این رژیم باید به این وضعیت هرچه سریع‌تر پایان دهد.

این دادگاه اعلام کرد رژیم صهیونیستی باید فعالیت‌های جدید شهرک‌سازی خود را متوقف کرده و تمامی شهرک‌نشینان را از اراضی اشغالی فلسطین خارج کند.

آنتونیو گوترش بر درخواست فوری خود برای آتش‌بس بشردوستانه و آزادی بی‌قید و شرط تمامی اسیران صهیونیست تاکید کرد.