مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه سی‌ام تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش پردیسان آنلاین، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس پردیسان آنلاین، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زمین و زمان علیه اسرائیل» به حمله روز گذشته پهپاد یمنی به تل‌آویو پرداخت و نوشت: حمله غافلگیرانه و ترکیبی روز گذشته گروه مقاومت یمن و حزب‌الله لبنان به قلب سرزمین‌های اشغالی، با به تصویر کشیدن آرایش نوین مقاومت در کارزار با جبهه امریکایی- صهیونیستی، شوک جدیدی به تل‌آویو و واشنگتن وارد کرد و با قرار گرفتن در صدر اخبار جهان، به هرگونه خام‌اندیشی در مورد حمله به لبنان و تشدید جنایت در غزه هشدار داد. بامداد روز جمعه برای اولین بار یک پهپاد تهاجمی جدید از سوی انصارالله یمن با شکستن حریم هوایی تل‌آویو، یک ساختمان در نزدیکی کنسولگری آمریکا در این شهر را مورد هدف قرار داد. حمله‌ای که به گفته رسانه‌های عبری، یک کشته و ۱۰ مجروح و خسارت گسترده در پی داشت. همزمان نیز حزب‌الله لبنان برای نخستین بار سه شهرک جدید (آبیریم، نیو زیو و منوت) را با ده‌ها موشک کاتیوشا بمباران کرد. عملیاتی که بیانگر عملی شدن تهدیدات روز عاشورای سیدحسن نصرالله در مورد توسعه اهداف حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی بود. حمله پهپادی به نزدیکی کنسولگری آمریکا به قدری غیرمنتظره و مهیب بود که تصاویر آن طی ۵ ساعت ابتدایی، پربازدیدترین ویدئو در شبکه‌های اجتماعی جهان شده است.

هدف قرار دادن تل‌آویو و شهرک جدید نشان می‌دهد که مقاومت هم از بعد به‌کارگیری سلاح‌های پیشرفته و هم از بعد گسترش جغرافیایی نبرد، دور جدیدی از عملیات‌های ترکیبی را علیه اسرائیل آغاز کرده و توان بازدارندگی نه تنها رژیم صهیونیستی که ایالات متحده را به صفر همگرا کرده است.
بر اساس اعلام یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن این حمله توسط پهپاد جدید یمنی‌ها به نام یافا صورت گرفته است. لازم به ذکر است که یافا نام عربی و اصلی تل‌آویو پیش از اشغال آن توسط اسرائیل است. اگر استان مرزی صعده یمن مبدأ حمله در نظر گرفته شود، تا شهر اشغالی تل‌آویو بیش از ۲ هزار کیلومتر فاصله دارد. نکته مهم این است که گنبد آهنین و سایر سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی نتوانستند این پهپاد را شناسایی و رهگیری کنند.

روزنامه‌های امروز ایران در یک نگاه؛ شلیک به قلب تل‌آویو

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، با تیتر «آقای پزشکیان! ریاست‌جمهوری را به ظریف اجاره داده‌اید؟!» نوشت: آقای ظریف که چهارشنبه شب، در اقدامی غیرمتعارف به صدا و سیما دعوت شده بود تا از جایگاه حزبی (و نه رسمی) رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم درباره فرایند انتخاب وزرا سخن بگوید، به نکاتی اشاره کردند که اولاً، از سوی کسی که سال‌های متمادی در مسئولیت‌های بلندپایه نظام اسلامی بوده است، تعجب‌آور و تأسف‌آور بود و تأسف‌آورتر آنکه ایشان در حالی به نمایندگی از جانب آقای پزشکیان سخن می‌گفت که اظهاراتش نه فقط با قانون اساسی و مبانی صریح اسلامی در تناقض بود بلکه با آنچه از رئیس‌جمهور منتخب به وضوح دیده و شنیده شده است نیز یکصد و هشتاد درجه تفاوت داشت. بخوانید!

۲- آقای ظریف درباره معیارها و ملاک‌های مورد نظر برای گزینش اعضای کابینه می‌گوید: «از مذاهب و ادیان رسمی باشید امتیاز می‌گیرید، شیعه باشید امتیاز نمی‌گیرید»!

باید از آقای ظریف پرسید: الف: از کِی تا به حال «شیعه بودن» در جمهوری اسلامی خصوصیت و به اصطلاح، امتیاز منفی تلقی می‌شود؟!

ب: می‌فرمایید «از مذاهب و ادیان رسمی باشید امتیاز می‌گیرید، شیعه باشید امتیاز نمی‌گیرید»! آیا منظورتان این است که شیعه جز مذاهب و ادیان رسمی نیست؟!

ج: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور یاد شده است. جنابعالی چه کاره‌اید و از کدام جایگاه، شیعه بودن را در گزینش اعضای کابینه، خصوصیت منفی تلقی کرده‌اید؟! چه کسی به شما چنین اجازه‌ای داده است؟!

اصلی‌ترین سخن در این وجیزه پرسشی است که از رئیس‌جمهور محترم منتخب در میان است و آن پرسش این است: آقای پزشکیان! آیا ریاست‌جمهوری را به آقای ظریف اجاره داده‌اید؟! پاسخ به یقین منفی است ولی اگر خدای نخواسته مثبت باشد! باید خاضعانه به جناب پزشکیان گفت: آقای ظریف مستأجر خوبی نیست؛ ریاست‌جمهوری را از ایشان پس بگیرید!

روزنامه‌های امروز ایران در یک نگاه؛ شلیک به قلب تل‌آویو

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود تیتر «اصلاح‌طلبان در چالش اشتباه فاحش روزنامه اصلاح‌طلب» را برگزید و نوشت: تیتر یک روزنامه اصلاح‌طلب که مسعود پزشکیان را گورباچف ایرانی خطاب کرده بود، موجی از اعتراضات را در میان حامیان پزشکیان و اطرافیان او ایجاد کرد. برخی دیگر هم یادآور می‌شدند که پیش از این و در دولت اصلاحات هم برخی این توصیف را برای محمد خاتمی به کار بردند، ولی با عتاب رهبری در سخنرانی علنی مواجه شدند.

روز پنجشنبه روزنامه «آرمان امروز» تصویر بزرگی از مسعود پزشکیان را با تیتر «مانیفست گورباچف ایرانی»، عکس و تیتر اول صفحه یک خود قرار داده بود.

گورباچف نامیدن پزشکیان را می‌توان یک اشتباه فاحش از سوی روزنامه حامی او عنوان کرد. چه آنکه گورباچف نه می‌تواند خوشنام باشد و نه سیاست‌های موفقی داشته است. گورباچف، رئیس‌جمهور شوروی بود که برای کشورش دو ایده داشت؛ اول پروسترویکا که شامل کاهش تصدی دولت و باز کردن در اقتصاد کشور با هدف همسان‌سازی اقتصاد شوروی با نظام سرمایه‌داری بود و دوم، گلاسنوست که شامل تسری آزادی در کشور و به طور مشخص آزادی دین، عقیده و آزادی بیان می‌شد. شاید این دو مورد در ظاهر ایده‌های خوب و زیبایی بودند، اما در عمل پروسترویکا ابزاری برای گروکشی و تحمیل اراده سیاسی، نظامی و بین‌المللی غرب به شوروی در ازای اجازه دادن به اقتصاد شوروی برای اتصال به غرب شد. گلاسنوست هم به تفرقه ملت‌های گردهم آمده ذیل پرچم شوروی و باز شدن دریچه نفوذ غرب به حاکمیت شوروی انجامید. در نهایت هم گورباچف کمتر از سه سال پس از اعلام این شعارها، شکست آن‌ها را به طور رسمی اعلام کرد. اما در همان سه سال بنیان‌های اتحاد جماهیر شوروی را ضعیف کرد و آسیب وارد شده به پایه‌های حکومت کمونیستی در همان دو سال چنان شدید بود که در عرض پنج سال به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منجر شد!
حال آیا قیاس پزشکیان با گورباچف می‌تواند مدحی برای او باشد یا رسانه اصلاح‌طلب با کم سوادی، رئیس‌جمهور منتخب را به چالشی غریب کشانده است؟!

روزنامه‌های امروز ایران در یک نگاه؛ شلیک به قلب تل‌آویو

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بزرگ‌ترین شکست فناوری اطلاعات» به نقص مایکروسافت که منجر به اختلال گسترده در سامانه‌های بین‌المللی شد پرداخت و نوشت: روز ۱۹ ژوئن ۲۰۲۴ با عنوان جمعه سیاه جهان غرب در تاریخ ثبت شد؛ روزی که بشر شاهد بزرگ‌ترین مورد قطع گسترده سامانه‌های بین‌المللی فناوری اطلاعات بود. شبکه‌های رایانه‌ای دست‌کم ۳۰ کشور عمدتاً غربی بر اثر نقص پرکاربردترین سیستم عامل دنیا یعنی مایکروسافت دچار مشکلات جدی شد که به تعطیلی کامل یا اختلال شدید فعالیت شبکه‌های ارتباطی مؤسسات خدماتی دولتی و بین‌المللی، شرکت‌های چندملیتی، بیمارستان‌ها، بانک‌های بزرگ، توزیع‌کنندگان، رسانه‌ها، سامانه‌های کنترل ترافیک هوایی فرودگاه‌ها، خطوط هوایی و دیگر شبکه‌های حمل‌ونقل انجامید. ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، استرالیا، نیوزلند، هند، ژاپن، هنگ‌کنگ، هلند، اسپانیا، ایرلند، آلمان، سوئیس، چک، امارات، ترکیه و فلسطین اشغالی بیش از سایرین از تبعات این اختلال ضربه خوردند. میلیون‌ها مراجع، مشتری و مسافر در این کشورها سرگردان و بلاتکلیف شدند. بسیاری از برندهای مشهور دنیا نیز در کنار مایکروسافت از این موضوع متضرر شدند؛ از جمله آمازون، خطوط هوایی دلتا و رایان ایر و مک دونالد.

ایلان ماسک، مالک و مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس از نقص اخیر سیستم عامل ویندوز به عنوان «تعطیلی مایکروسافت» یاد کرده و آن را «بزرگ‌ترین نقص فناوری اطلاعات تاکنون» نامید. او همچنین یک کنایه مسری شده در شبکه‌های اجتماعی را که عملکرد مایکروسافت را همانند سرویس مخفی آمریکا در ماجرای ترور هفته گذشته دونالد ترامپ زیر سوال می‌برد، با یک ای موجی خنده برجسته کرد و دست آخر نتیجه گرفت: «هیچ‌کدام امن نیستند.»

روزنامه‌های امروز ایران در یک نگاه؛ شلیک به قلب تل‌آویو

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «تورم؛ ارثیه شوم» را برگزید و نوشت: سال‌های طولانی است که همراه تعداد انگشت شماری کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین در فهرست تورم خیزترین کشورهای جهان نام ایران و چند کشور دیگر نیز قرار می‌گیرد. تورم مزمنی که نیم قرن است پاشنه آشیل اقتصاد کشور محسوب می‌شود و دولت‌های مختلف نتوانسته‌اند آن را به صورت پایدار مهار کنند. حالا این میراث کهنه اقتصاد کشور به دولت مسعود پزشکیان رسیده است. اقتصاددانان معتقدند باز کردن این گره دشوار است و کاهش پایدار نرخ تورم و افزایش باثبات رشد اقتصادی می‌تواند مهم‌ترین اقدام و در عین حال دشوارترین آن در دولت مسعود پزشکیان باشد.

ایران در سال‌های گذشته همواره یکی از ۱۰ کشور جهان با بیشترین نرخ تورم بوده است. در گزارشی که سال گذشته صندوق جهانی پول منتشر کرد، ایران در کنار برخی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین، در فهرست ۲۰ کشور تورم خیز جهان در سال ۲۰۲۳ بوده است. این ۲۰ کشور شامل زیمبابوه، ونزوئلا، سودان، ترکیه، آرژانتین، سریلانکا، لیتوانی، استونی، اوکراین، مولداوی، سورینام، غنا، هائیتی، سیرالئون، آنگولا، نیجریه، ایران و مالاوی هستند که بالاترین نرخ تورم را در سال ۲۰۲۳ داشتند. در این میان ونزوئلا پس از سال‌ها، صدرنشینی بالاترین نرخ تورم جهان را از دست داد و زیمبابوه با نرخ تورم ۲۸۴٫۹۴ درصد بیشترین نرخ تورم جهان را به نام خود ثبت کرد. پس از آن ونزوئلا با نرخ تورم ۲۱۰ درصدی رتبه بعدی را از آن خود کرد. بر اساس تحلیل صندوق جهانی پول، نرخ تورم در اقتصادهای کمترتوسعه‌یافته بالاتر است؛ زیرا این کشورها اغلب فاقد یک سیستم باکفایت بانک مرکزی هستند و این سیستم ناکافی و ناقص دست به دستکاری ارزش ارز برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت اقتصادی می‌زند. بنابراین، نرخ بهره افزایش دارد در حالی که وضعیت عمومی اقتصادی ثابت می‌ماند. در اقتصادهای توسعه یافته تر و در بازارهای نوظهور، نرخ تورم به صورت شدید نوسان ندارد. علاوه بر این، اکثر کشورهایی که پایین‌ترین نرخ تورم را نسبت به سال‌های گذشته داشته‌اند، عمدتاً تولیدکنندگان نفت بوده‌اند که البته ایران استثنای این کشورهای نفتی بوده و حدود نیم قرن است که با تورم مزمن دست و پنجه نرم می‌کند.

روزنامه‌های امروز ایران در یک نگاه؛ شلیک به قلب تل‌آویو

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اقتصاد ایران هنگام تحویل» نوشت: در روزهای اخیر، برخی رسانه‌ها با مرور شاخص‌های اقتصادی به بررسی میراث دولت سیزدهم پرداخته‌اند. گروهی با انتخاب شاخص‌های مناسب، وضعیت را بسیار مطلوب ارزیابی کرده و گروهی نیز با ارائه تصویر متفاوت، وضعیت را اسفبار توصیف کرده‌اند. ورای این دو تصویر، باید یک نگاه واقع‌بینانه به وضعیت کنونی اقتصاد داشت. «دنیای‌اقتصاد» در مجموعه‌ای از گزارش‌ها آخرین وضعیت بازارها و شاخص‌های اقتصاد کلان را بررسی کرده است. یک تصویر کلی از وضعیت کنونی اقتصاد به ما می‌گوید که اقتصاد کشور و به تبع آن بازارها، از زمان تشدید تحریم‌ها با یک شوک قابل توجه روبه‌رو شده و این شوک، باعث جدا افتادگی اقتصاد ایران از نقشه جهانی شده است. عملکرد دولت‌ها نیز متأثر از تشدید یا تضعیف اثر تحریم‌ها بوده، به‌نحوی‌که افزایش درآمدهای نفتی اثر خود را در رشد اقتصادی، مهار نوسانات ارزی و سایر بازارها منعکس کرده است. موضوعی که مشخص می‌کند مهم‌ترین چالش دولت چهاردهم، برطرف کردن شوک تحریم و تعامل با اقتصاد جهانی است.

روزنامه‌های امروز ایران در یک نگاه؛ شلیک به قلب تل‌آویو