امروز فردا فریاد «یل یاتار، طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی» مردم زنجان در ایران طنین‌انداز شده و اقیانوس جوشان مردم جلوه‌ای باشکوه و عظیم از عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان نشان می‌دهد.

به گزارش پردیسان آنلاین از زنجان، پس از ماه‌ها انتظار ماه محرم فرا رسید ماه عزای حسین (ع)، ماهی که جلوه‌گاه حقیقت ولایتمداری و شهادت در راه خدا و اسلام است و فردا در هشتم ماه محرم شور و شعور حسینی خود را در زنجان جلوه‌گر می‌کند تا با فریاد یا عباس عاشقان اباعبدالله اعلام کنند که در زنجان «یوم‌العباس» است.

امروز فردا فریاد «یل یاتار، طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی» مردم زنجان در ایران طنین‌انداز شده و اقیانوس جوشان مردم جلوه‌ای باشکوه و عظیم از عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان نشان می‌دهد.

باید در زنجان باشی تا بدانی هشتم ماه محرم، زنجان حال و هوای دیگر دارد متفاوت‌تر و باشکوه‌تر از هر روز، مردم شهر زنجان از کودک، جوان و زن و مرد همه و همه آمده‌اند تا ارادت خود را به حضرت عباس نشان دهند.

حاشیه خیابان‌ها، مسیر دسته عزاداری حسینیه، مملو از انبوه مسافرانی می‌شود که از شهرها و روستاهای اطراف و بسیاری از استان‌های دور به زنجان آمده‌اند تا در کنگره بزرگ عاشقان حسین (ع) شرکت کنند.

آری اینجا زنجان است، پایتخت عشق و شور حسینی، شهر آنان که عشقشان روز هشتم محرم و حرکت در دسته عظیم عزاداری است.

باید عاشق بود و درک کرد بی‌عشق اهل بیت (ع) و شهدای ظهر عاشورا نمی‌توان در این راه قدم نهاد زیرا اگر عشق حسین (ع) را نداشته باشی در طی مسیر رهپویان عاشق حسین (ع) نمی‌توانی ثابت قدم باشی پس عشق و عاشق واقعی باید تا در انبوه جمعیت غوطه‌ور شد تا فریاد روز عاشورای حسین (ع) را لبیک گفت.

اینجا هر گوشه‌اش بوی محرم گرفته و همه جا طنین «یا عباس» و نوای سوزناک «ای شمع حرم خانه، قربانین اولوم عباس» به گوش می‌رسد. اینجا همه نقطه‌اش رنگ محرم به خود گرفته، محرمی به وسعت جهان که نگاه‌ها را به خود معطوف کرده است.

امروز یوم العباس (ع) است و شهر زنجان به وعده‌گاهی برای تجمع همه عدالت‌خواهان جهان از هر مذهب و فرقه‌ای در قالب دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان تبدیل شده است، اینجا همه عدالت و آزادی را در عبارت «لبیک یا حسین (ع)» تفسیر می‌کنند.

امروز در زنجان یوم‌العباس (ع) است، اجتماعی بزرگ و معنادار رقم خورده است، اجتماع شیعه و سنی، مسیحی و … آمدند تا عشق و ایثار را در فریاد آزادی‌خواهی و عدالت‌خواهی امام حسین (ع) و با شعار «یا حسین» و «یا عباس» تفسیر کنند.

اینجا حضور مردم، تفسیری به وسعت دنیا دارد، اینجا زنجان، پایتخت شور و شعور حسینی شاهد جلوه‌ای ویژه از عشق و دلدادگی است، اینجا شکوه حضور عزاداران اباعبدالله (ع) به نمایش درمی‌آید تا جهان بار دیگر شاهد شیفتگی در دسته حسینیه اعظم زنجان باشد.

حضور عکاسان غیربومی در دسته عزاداری

یکی از عزاداران حسینی که با سه گوسفند نذری در این مراسم حضور دارد می‌گوید: فرزندم سرطان داشت و چند سال قبل برای شفای دلبندم به درگاه امام حسین (ع) پناه بردم و پس از آن هر سال به شکرانه این سلامتی ۳ رأس گوسفند به حسینیه اعظم زنجان اهدا می‌کنم.

یک جوان عکاس هم که از خوزستان به زنجان سفر کرده است به خبرنگار پردیسان آنلاین گفت: تا سال قبل این مراسم بزرگ را از تلویزیون تماشا می‌کردم تا اینکه به عشق امام حسین (ع) به زنجان آمدم؛ اما اعتراف می‌کنم که عظمت این دسته عزاداری خیلی باشکوه‌تر از آن چیزی است که در قاب تلویزیون می‌بینیم.

رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان از فعالیت سه هزار و ۵۰۰ خادم افتخاری در حسینیه اعظم زنجان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: تمهیدات لازم برای برگزاری هر چه بهتر برنامه‌ها در حسینیه اعظم زنجان پیش‌بینی شده است و این خادمان در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

علیرضا فیروزفر با اشاره به اینکه همزمان با عزاداری‌های باشکوه مردم زنجان، خیل عظیمی از عزاداران نیز برای حضور در مراسم به استان زنجان سفر می‌کنند، می‌گوید: در این زمینه، برای اسکان مسافران با فرمانداری و آموزش و پرورش هماهنگی لازم صورت گرفته است.

رئیس هیئت‌امنای حسینیه اعظم زنجان با اشاره به امکانات فراهم‌شده برای تسهیل امکان ادای نذر عزاداران ساکن در شهرها و کشورهای دیگر، تصریح می‌کند: طرح نیابتی موجب کاهش آلودگی‌های محیطی شهر در مسیر دسته حسینیه (شب تاسوعای حسینی) می‌شود.

به گزارش پردیسان آنلاین، مراسم هشتم محرم زنجانی‌ها که به یوم العباس (ع) زنجانی‌ها مشهور است همه ساله در هشتم محرم برگزار می‌شود.

این مراسم که از باشکوه‌ترین مراسم‌های مذهبی جهان است با حضور صدها هزار نفر از مردم زنجان و هزاران نفر از ایرانیان و ایرانیان خارج از کشور برگزار می‌شود.

این مراسم بزرگ همه ساله توسط ده‌ها شبکه تلویزیونی به صورت زنده برای شیعیان و دل دادگان ائمه معصومان به ویژه عاشقان اباعبدالله (ع) پخش می‌شود.