این روزها در پایتخت شور و شعور حسینی همه برای دلشان آستین بالا زده و دست به کار شده‌اند از پزشک گرفته تا مهندس، تاجر، کارگر و معلم، چقدر خوب است اینکه همه دوست دارند میزبان باشند و نوکری ارباب را بکنند، اینجا نوکری افتخار دارد.

به گزارش پردیسان آنلاین از زنجان؛ اینجا زنجان، نهم محرم است؛ روز تاسوعا، آخرین روزی که امام حسین (ع) و یارانش شبانگاه آن را درک کرده بودند و این روز به شب عاشورا خورد.

و در زنجان پایتخت شور و شعور حسینی همه عزادارند و سیاه‌پوش؛ از هر خیابان که می‌گذری دسته‌های عزاداری لباس سیاه بر تن کرده و برای ارباب عزاداری می‌کنند؛ کوچه پس کوچه‌های شهر با پرچم‌های برافراشته مزین به نام امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) است و نوحه‌های عزاداری از جای جای شهر شنیده می‌شود.

از برپایی خیمه‌های کوچک عزاداری گرفته تا مساجدی که یکسر سیاهپوش شده است؛ همه حال و هوای محرم دارد، بساط روضه ارباب برپا شده و خیمه‌ها و دسته‌های عزاداری به راه افتاده است، اصلاً این ایام حال و هوای دیگری دارد، ندای یا حسین (ع) از هر کوچه و محله‌ای دل‌ها را می‌لرزاند و آدمی را به مجالس عزاداری می‌کشاند.

عشق به امام حسین (ع) پیر و جوان، بزرگ و کوچک نمی‌شناسد و هرکسی در حد توان خود تلاش دارد تا ارادت خود را به سید و سالار شهیدان نشان دهد.

این روزها در پایتخت شور و شعور حسینی همه برای دلشان آستین بالا زده و دست به کار شده‌اند از پزشک گرفته تا مهندس، تاجر، کارگر و معلم، چقدر خوب است اینکه همه دوست دارند میزبان باشند و نوکری ارباب را بکنند، اینجا نوکری افتخار دارد.

نذری از آب خوردن گرفته تا چای و شیر و شربت، از آش و عدس پلو، قیمه پلو، خرما، حلوا، نخود و کشمش، حلیم، شله زرد و مواد اولیه و ضروری طبخ این غذاها، هر کس به وسع خودش، از یک قابلمه کوچک روی اجاق منزل آغاز می‌شود تا ده‌ها دیگ هرکس به هر اندازه که ارادت دارد، عاشقی می‌کند، هرکس هرقدر توان دارد خدمت می‌کند؛ امروز شهر پر است از رانندگانی که برای عرض ارادت به امام حسین (ع) عزاداران ایشان را صلواتی جا به جا می‌کنند و همه و همه تلاش می‌کنند تا مجلس مولایشان آبرومندانه برگزار شود.

روشن کردن شمع، زیارت اهل قبور، دادن شام و ناهار نذری و پخش جیره‌های غذایی بین مردم تحت عنوان «تبرک» از دیگر سنت‌های مرسوم مردم استان است که در روزهای هشتم تا دوازدهم ماه محرم به طور گسترده و به یاد رشادت‌ها و مظلومیت‌های شهدای صحرای کربلا در روز تاسوعا انجام می‌شود.

شبیه خوانی، برپایی محفل قرآنی، قرائت زیارتنامه عاشورا، طبخ و پخش انواع غذا از جمله حلوا، حلیم، شله زرد، عدس پلو، شیر برنج و قیمه پلو بین مردم و توزیع آب، شربت و شیر به یاد تشنه‌لبان صحرای نینوا توسط خردسالان از دیگر سنت‌های مرسوم مردم استان است.

اجرای طرح شمیم حسینی در زنجان

حجت‌الاسلام مختار کرمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه امروز همه بقاع متبرکه میزبان خیل عظیم عزاداران در نقاط مختلف استان هستند، اظهار کرد: برنامه‌های مناسبتی روز تاسوعا در همه این اماکن مقدس برگزار می‌شود.

وی افزود: امروز به صورت ویژه امامزاده سید ابراهیم (ع) و امامزاده محمد (ع) حاج سیران، حسینیه و زینبیه اعظم در شهرستان زنجان، بقعه حضرت قیدار نبی شهر قیدار و امامزاده سید ابراهیم (ع) شهر سجاس در شهرستان خدابنده، امامزاده اسماعیل (ع) شناط در شهرستان ابهر و امامزادگان هاشم و عوف (ع) در شهر آب‌بر شهرستان طارم محل برگزاری این مراسم خواهند بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در ادامه از اجرای طرح شمیم حسینی به مناسبت ماه محرم خبر داد و گفت: طرح شمیم حسینی یکی از طرح‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در ماه محرم است که به منظور تعظیم شعائر حسینی، ترویج فرهنگ وقف، اجرای نیات واقفین خیراندیش و همچنین ترویج روحیه مواسات و همدلی و کمک مومنانه به قشرهای کم برخوردار با کمک و مشارکت هیئت‌های مذهبی اجرا می‌شود.

کرمی ادامه داد: در این طرح از موقوفاتی که در تعزیه‌داری شناخته شده هستند برای کمک به مساجد و هیئت‌های مذهبی جهت برگزاری مراسم عزاداری استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه باید در ایام محرم در راستای انتقال پیام عاشورا به جهانیان تلاش کنیم، اظهار کرد: عاشورا مختص شیعیان نیست و به تمام مردم جهان تعلق دارد.

کرمی از برپایی خیمه معرفت در جوار امامزادگان در شهرستان‌های مختلف خبر داد و گفت: در این خیمه‌ها علاوه بر توزیع کتابچه‌های موضوعی نسبت به ارائه مشاوره در موضوعات مذهبی و دینی و شرعی اقدام می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان همچنین از برگزاری برنامه رهروان زینبی در روز ۱۲ محرم توسط خواهران هم استانی خبر داد و بیان کرد: این برنامه نیز با هدف تبیین سبک و سیره زندگی حضرت زینب (س) اجرایی می‌شود.

امدادرسانی هلال احمر به عزاداران در تاسوعای حسینی

حکمت اله هاشمی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز با اشاره به آماده باش هلال احمر از ابتدای ماه محرم اظهار کرد: امروز ۱۰۰ تیم عملیاتی امداد و نجات در قالب ۲۳۰ نجاتگر و امدادگر در مسیرهای دسته‌های عزاداری مستقر شده و تا ساعت ۲۱ شب برای ارائه خدمات به ۳۹۲ نفر از عزاداران هستند.

وی با اشاره به لزوم ارائه آموزش‌های همگانی برای عزاداران، ادامه داد: به همت ۱۰ مربی کمک‌های اولیه در ایستگاه‌های آموزشی مسیر عزاداری ارائه شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان تصریح کرد: تیم‌های امداد و نجات جاده‌ای هلال احمر در پایگاه‌های جاده‌ای استان در حالت آماده‌باش برای ارائه خدمات در حوادث احتمالی هستند.

هاشمی از هموطنان خواست، در صورت گرفتار شدن در سوانح و حوادث برای دریافت خدمات امدادی با شماره ۱۱۲ ندای امداد بدون محدودیت زمانی تماس برقرار کنند.