یکی از مراسم‌ دیرینه در شهرستان شهرضا مراسم ۴۱ منبری است که هر ساله از ظهر روز تاسوعای حسینی با حضور هزاران نفر از عاشقان اباعبدالله برگزار می‌شود.

به گزارش پردیسان آنلاین از اصفهان، یکی از مراسم دیرینه شهرستان شهرضا مراسم ۴۱ منبری است که هر ساله از ظهر روز تاسوعای حسینی با حضور هزاران نفر از عاشقان اباعبدالله برگزار می‌شود.

طی آن عده کثیری از مردان این شهر پای پیاده طی طریق کرده و به ۴۱ محل مقدس می‌روند، چند روز قبل تهیه مشگل‌گشا (شکلات، نقل، کشمش، شمع) می‌پردازند و آن را در کوله پشتی خود می‌گذارند.

روز تاسوعا با آغاز مراسم ۴۱ منبری کوله خود را بر دوش می‌گذارند و به سوی اولین مکان مقدس حرکت می‌کنند.

شرکت کنندگان در این روز از اذان ظهر تا غروب آفتاب به ۴۱ مکان مقدس می‌روند و در هر مکان در جایگاه مخصوص شمع روشن کرده و مشگل‌گشا می‌دهند.

قوانین ۴۱ منبری در کنار هر منبر، صاحب منبر یا متصدی محلی را برای روشن کردن شمع‌ها تعبیه کرده و در کنار آن ظرفی برای ریختن مشگل‌گشا گذاشته‌اند که شرکت‌کنندگان بعد از روشن کردن شمع بسته کوچکی از مشکل‌گشای خود را درون ظرف می‌ریزندو در طول مسیر عبور از منبری به منبری دیگر مردم از شرکت‌کنندگان با چای، کیک، شربت و آش نذری پذیرایی می‌کنند.

۴۱ منبری؛ سنت دیرینه مردم شهرضا

منبرها کجاست؟

امامزاده شاهرضا، خواجه خضر، بی بی سیده خاتون، مسجد سرتخت، منزل کفیل، منزل سالک، منزل امیری، مسجد عسکریه، منزل فرهادزاد، مسجدخان، تکیه کتل، تکیه علی اصغر، تکیه خان، منزل حریری، منزل کاجی، سقاخانه عباس (ع)، منزل شجاعی، تکیه انصار الحسین، مسجد حاج هادی، مسجد امام موسی بن جعفر (ع)، مسجد اقدمیه، تکیه جواد الائمه (ع)، حسینیه امام رضا (ع)، منبرسنگی، مسجد صاحب الزمان، مسجد نو، حسینیه سجادیه، منزل یزدانی، مسجد علی اصغر، منزل فاطمی، منزل امین بی‌طرف، تکیه فقرا، مسجد خواجه خضر، حسینیه مهدیه، تکیه حضرت رقیه، سقاخانه بازار، تکیه سنگ تراشان و مسجد جمعه از جمله این منبرها است.

علت انتخاب عدد ۴۱ این است که عامه مردم بر این باورند اُسرای واقعه کربلا از محل وقوع حادثه تا شام به چهل اقامتگاه برده شده‌اند، این چهل مکان به همراه خود کربلا در مجموع ۴۱ منبر را تشکیل می‌دهد.

هرچند پیمودن ۴۱ منبر مسیری طولانی است، اما عشق به ولایت، نوای حسین و یارانش و اندیشه رسیدن به معشوق، خستگی راه را از تن می‌زداید.