باد شدید،کمبود امکانات، صعب‌العبور بودن منطقه باعث شده تا کار مهار آتش در خائیز سخت شود، اما نبرد انسانی برای مهار آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد.

به گزارش پردیسان آنلاین از کهگیلویه و بویراحمد، آتش‌سوزی در خائیز به عنوان یکی از بزرگترین زیستگاه‌های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد از روز دوشنبه هجدهم، تیر از سمت شهرستان بهبهان آغاز شده‌است.

از ساعات آغازین شعله‌ور شدن آتش در منطقه خائیز نیروهای مردمی مثل همیشه پیش‌قراول و داوطلبانه به نبرد با تازیانه سرخ آتش شدند و ندای مدد مبارزان با آتش با همکاری رسانه دهان به دهان چرخید و با گذشت بیش از سه روز از وقوع حادثه شعله‌های آتش برنده این نبرد سخت و سوزان هستند.

نبرد نیروهای مردمی، سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد، نیروهای منابع طبیعی و محیط‌زیست و دوست‌داران طبیعت با شعله‌های آتش در «خائیز» ادامه دارد، اما آتش قصد کوتاه آمدن ندارد و بی‌رحمانه هر آنچه را بر سر راه خود می‌بیند می‌سوزاند و خاکستر می‌کند.

وزش باد، گرمای شدید، کمبود امکانات و از همه مهم‌تر صعب‌العبور بودن منطقه باعث شده تا گام‌های آتش در ارتفاعات خائیز بلندتر و سریع‌تر از اقدامات انسانی باشد و آتش و باد دست در دست هم داده‌اند تا بلندی‌های این منطقه را فتح کنند.

گسترده شدن آتش در خائیز و کمبود امکانات باعث شده تا کاربران فضای مجازی نسبت به کم‌کاری مسئولان واکنش‌های متفاوتی داشته باشند و برخی از کاربران مسئولان استانی را در عدم تلاش برای استقرار بالگرد برای حفاظت از محیط‌زیست و عرصه‌های منابع طبیعی مقصر می‌دانند.

سید علی احمدزاده، _پنجشنبه بیست‌ویکم تیر_ در نشست اضطراری مدیریت بحران با اشاره به اینکه تمام توان استان برای مهار آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده «خائیز» پای کار آمده‌است، اظهار کرد: آتش پنج بار مهار شد، اما وزش باد شدید مجدداً آتش را شعله‌ور کرده‌است.

وی با بیان اینکه آتش از خوزستان شروع شد و انتظار می‌رفت آتش در این استان مهار شود، افزود: از طریق ستاد بحران کشور یک فروند بالگرد و یک فروند هواپیمای ایلوشن وارد استان شد، اما صعب‌العبور بودن منطقه و همچنین دود شدید مانع دید خلبان است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بالگرد هلال احمر علاوه بر اینکه هلی‌برن نیروها را انجام می‌دهد کار آب‌پاشی را نیز عهده‌دار است، اما همچنان باد شدید و دمای حدود ۵۰ درجه در منطقه مانع مهار کاملاً آتش است.

وی با بیان اینکه سپاه فتح و نیروهای آموزش دیده تیپ ۴۸ فتح هم در منطقه حضور دارند، تصریح کرد: گروه‌های مردمی نیز به صورت جهادی حضور دارند، متأسفانه بعضی از نیروها دچار مصدومیت شدند.

احمدزاده با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰۰ نیرو در منطقه خائیز در تلاش برای مهار آتش هستند، خاطرنشان کرد: در تماس با ستاد مدیریت بحران کشور درخواست وسایل امدادی بیشتری داشتیم، همچنین سرپرست ریاست جمهوری، رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر کشور در تماس‌های جداگانه‌ای پیگیر آخرین وضعیت آتش‌سوزی در منطقه خائیز بودند.

وی از اضافه شدن بالگرد دیگری برای ادامه عملیات امداد خبر داد و افزود: بالگرد دیگری فردا صبح وارد فرودگاه یاسوج می‌شود ضمن اینکه درخواست کردیم بالگردهای وزارت نیرو نیز به استان اعزام شوند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه به دلیل صعب العبور بودن منطقه و پوشش گیاهی پرتراکم، نیروها باید سه ساعت پیاده‌روی داشته باشند تا به ارتفاعات برسند، گفت: نیروهای انسانی در معرض خطر هستند.

وی با بیان اینکه نیروها امشب به طول ۲۰ کیلومتر درگیر آتش بودند، تصریح کرد: انتظار می‌رود استان خوزستان همکاری لازم را انجام دهد.

احمدزاده به تماس تلفنی با مدیرکل بحران استان اشاره و خاطرنشان کرد: مدیرکل بحران در منطقه حضور دارد و امیدواریم امشب آتش به طور کامل مهار شود و تا عصر جمعه پایش صورت گیرد.